Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2811 ggr
MaddeS
0

Plattengobe

Har precis köpt mig en liten begagnad ugn. Det följde med lite sättplattor. Hon som sålde ugnen sade att man skulle pensla dem med plattengobe.

Vad är det? Är det något jag kan blanda själv eller köper man det färdigt hos leverantörerna? Hittade inte det i Cebex´s katalog.

ijonsson
0

Sök på "plattengobe" i trådarna så får du massor tips!

Sagakeramik
0

Du blandar det lätt själv av 50% kaolin och 50% aluminium , tillsätt vatten så att det går att pensla på. Lätt och billigare än att köpa.

april24
0

Madde S!

Vill bara göra dej uppmärksam på att vara försiktig om du penslar dina plattor med skydd och sen sätter i dom och bränner för tidigt. De måste torka väl innan.

När jag var ugnsnybörjare så förstörde jag alla tre sättplattorna eftersom jag inte visste detta.

Mvh Monica

pyromanen
0

hur blev de förstörda????  förstår inte.

helenahenstedt
0

#4 inte jag heller!

När jag penslat över lagningar och kört nästan direkt så har plattengoben flagat på vissa delar, men det är ju bara att pensla igen.

Sagakeramik
0

Förstår inte jag heller. Om det flagnar är det ju som sagt bara att pensla på lite till.

Att de inte var torra innan kan knappas ha med saken att göra, all fukt i engoben försvinner ju precis som den gör i leran.

lotta2
0

Måste väl vara var att det flagat då? Det gör det ju ofta ändå,  borstar man rent med en stålborste och lägger på nytt får man väl anse det som vanlig plattvård?

LarsT
0

Om man har mycket vatten i engoben och penslar på flera lager mättar man plattorna och kör man på en bränning i fullt ös med våta plattor finns det en risk att de spricker, precis det som händer med lera som inte är torr innan skröj. Plattorna spricker alltså och även engoben flagnar lättare av om den inte får torka. Har inte hänt mig själv men har hört sprickrapporter, särskilt om de är helt nya.

helenahenstedt
0

tAck LarsT! Detta hade jag ingen aning om och turligt nog aldrig drabbats av.

april24
0

Mina plattor var förstås helt nya. De kändes lite fuktiga tyckte jag när jag packade upp dom eller så var de bara kalla, vet ej men sprack gjorde dom, alla tre. Dina plattor kanske inte är fuktiga.