Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2142 ggr
MaddeS
0

Rosa raku?

Hej jag är helt frälst på Raku. Har bara gått en kurs än så länge, men oj så roligt!Skrattande

Nu har jag sett något som jag väldigt gärna vill testa att göra, rosa Raku med silverinslag. Jag har sett underbara rosa rakuödlor med silverstänk. Det var i ett fantastiskt galleri i ett gammalt växthus på Ven. Jag skulle köpt en ödla, men vi var ett helt gäng som var där och när jag väl bestämt mig var de redan slut…Gråter Jag ångrar mig så de var jättefina och gick bara på en hundralapp. Men nu skulle jag så väldigt gärna försöka göra rosa Raku med silver men jag kan inte hitta någon rosa rakuglasyr någon som har något tips om hur jag får till det här?

Vänliga hälsningar Madde S.

vickevira
0

Jag kan inte hjälpa dej med glasyren, hoppas någon annan vet. Om inte, så kan jag iallafall tipsa om att keramikern du var hos heter Anna Molin, mer info här:

Hvens Konstrunda 2008

Sagakeramik
0

Vissa leror bli rosa om du har transperant glasyr över.

Annars kan du ju blanda lite röd färgkropp i en vit glasyr.

Silver får du om du använder silvernitrat.

pluppan
0

är det inte silvernitratet som är så in i beng giftigt!! en liten droppe är katastrofal för miljön

Sagakeramik
0

jo silvernitrat är apgiftigt.

pluppan
0

personligen skulle jag aldrig använda detta pga av miljörisken

hanterar du det fel kan du döda en sjö!!!

är det värt silverblänket på någon keramiksak? jag skulle nog därför inte ens köpa en sak med detta på.

Sagakeramik
0

Man kan ju köra med nån billig silverfärg :)

pyromanen
0

Det måste hanteras vettigt. Det är i vattenmiljön som det är så grymt illa.  Har en liten flaska silvernitrat och läste faktabladet ch räknade "på skoj" ut i hur många tusen kubikmeter vatten det skulle kunna döda allt liv - och det var mycket.  Det får alltså UNDER INGA OMSTÄNDIGTER komma ut i vatten (t.ex. avloppet). Men reducerat till metalliskt silver då rinner det ingenstans.  Om man skulle råka tappa ut en halv liter silvernitrat på backen - eller på sitt glaseringbord ute..och det är torrt ute… då bryts det ner av solljuset och blir till metalliskt silver, svart, och inte farligt för miljön.

Sen går det ju att få fram silverliknande metalliskt med andra metaller också. Men även andra metaller i form av lättlösliga salter ska hanteras mycket varsamt.  Lättlösligt är t.ex. nitrater och klorider. Oxider är det lugnare med.

Rozzy
0

Är det så faligt tur att jag undviker detta.

MaddeS
0

Nu vet jag ju inte om det var silvernitrat på ödlorna eller något annat.Letade lite på nätet och hittade bilder där man använt silvernitrat och det ser ut som silver som penslats utanpå glasyren…men på de här raku-ödlorna var det mer själva krackeleringarna som var silvriga istället för svarta. Kan man få till det också med silvernitrat och hur i så fall?

Det låter ju lite otäckt med att silvernitrat skulle vara så farligt, jag trodde bara att silvernitrat var detsamma som lapis, sånt man tog bort vårtor med förr…eller är jag helt ute och turnerarSkäms

pyromanen
0

det är samma! och används även vid framkallning av foton när man håller på på gammaldags vis…Det är nog inte så farligt för en själv att hålla på med…ska bara inte hamna i vattenmiljön….!