Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3196 ggr
Freja15
0

Muggar

Jag är så glad att jag har hittat hit! Jag får så mycket ideer och feedback från alla er här inne! Tack!

Jag har en förfrågan och undran, hur ser era koppar/muggar ut som ni gör? Jag har bara en form i mina händer och är lite ringrostig efter ett långt uppehåll och känner att jag nu vill något nytt. Kan inte ni visa era muggar så jag får lite inspiration om färg och form.

Kanske detta går under formdiskussion, jag vet inte…

Jag önskar er en underbar dag!

GuNi
0

Vad roligt att du trivs här hos oss och välkommen!

Som ny kanske du inte har hunnit titta i alla fotoalbum, där finns hur mycket fina saker som helst och man blir så inspirerad.

Freja15
0

Tack för välkomnandet *L*

Till saken hör att jag arbetar med en MacBook och iFokus stödjer inte min browser. Det betyder att jag inte kan titta i någons fotoalbum och jag kan inte ens skapa mitt eget Gråter

Så det är därför jag frågar i forumet.

pyromanen
0

Även om det finns bilder i albummen tycker jag det kan vara kul med en kopptråd….  Då kan vi ju även utbyta synpunkter om vad som är viktigt för att en kopp ska vara en bra kopp Glad

Heart
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hänger på. Gjorde en ganska rund mugg, men i och med att den ej är utsvängd upptill så är den inte så skön att dricka ur.

Freja15
0

Heart

Den är mycket vacker, en mysig mugg *L*

CarolineD
0

Jag är nybörjare, så jag serietillverkar inget utan provar hej vilt olika former. Senast ville sambon ha en tekopp av modell balja, då blev det den här. Rymmer 6 dl och funkar enligt utsago bra (jag får inte ofta chansen att testa den). Synpunkter är välkomna, jag tål ärlig konstruktiv kritik.

rakuLotta
0

#6. Den var riktigt fin CarolineD, får man fråga vad det är för glasyr.? Den tyckte jag var superfin!

CarolineD
0

#7: Tack för det! Såhär i efterhand tycker jag att koppen hade varit snyggare utan den där åtstramningen överst, kanske en rakare, lite tjockare mer bestämd kant. Dessutom är kanterna på hänklet lite för skarpa, så glasyren är väldigt tunn där. Men nånstans ska man ju börja!

Glasyren är en som finns i min verkstad där jag går på kurs. Den är tyvärr väldigt opålitlig. I drömläget ser den ut som på koppen ovan, i grunden matt med blanka kolsvarta fläckar och rinningar. Oftast blir den tyvärr helt matt och gråsvartbrun trist. Jag försöker ta reda på vad det är som avgör, jag testar tjockleken på glasyrlagret och små variationer i temperaturen (är för närvarande begränsad av standardbränningarna som görs i verkstaden där jag går på kurs). Kanske någon av er mer erfarna glaserare har nån ide om vad som orsakar variationerna? Receptet är som följer och jag bränner till 1250-1260 i elugn, vet tyvärr inte vilka käglor, är på g att testa det.

Kalifältspat 54.0
Dolomit 18.0
Krita 3.0
Kaolin 25.0
Koboltoxid 3.6
Järnoxid 3.6
Mangan 0.9

saltglazed
0

Jag tror den ugnen ni bränner i har variationer i temp. Beroende var den står i ugnen. Den blir nog med säkerhet matt tråkig på dom svalare platserna i ugnen. De kan va kul å höra om de e andra som tycker den e lika osäker i sina ugnar. Givetvis har en tjockare lagd på glasyr lite längre tid på sig än en tunnt glaserad glasyr å bli färdig de e ju som när man steker pannkakor.

CarolineD
0

TIlls jag får min egen ugn (snart!) kan jag ju trixa med att räkna ner glasyren 10 grader eller så och se vad som händer. Enlig segerformeln (1:0.6:2.4) borde det vara en matt glasyr, så blankheten beror på (en önskvärd) överhettning då?

Ibland beror ju matthet på kristallbildning under avsvalningen, och då borde väl en tjockare glasyr svalna långsammare, ge mer kristaller och alltså bli mattare? Jag tycker att det är svårt att begripa vilken typ av matthet man har att göra med.

Men nu kom vi bort från muggarna så jag släpper detta, men ni kan väl meddela resultat om ni testar glasyren!

saltglazed
0

Den höga dolomit halten producerar kristaller under avsvalningen. även om du bränner den mycket högre så kommer den ha matta prickar. fast med blankglasyr emellan prickarna

saltglazed
0

Utan å förstöra tråden så e här en bild på en blåglasyr som e saltglaserad också jag gillar den blå färgen mot den vita kanten som lyser igenom

CarolineD
0

Snygg! Det är imponerande när väldigt enkla och raka former ändå ser så mjuka och dynamiska ut. Jättefin glasyr också, snyggt med de små mönstren i. Det är också kul när glasyren är perfekt "rinnig", vit rand där uppe och djupare blå längst ner. Då kan man verkligen se spår av smältning och glasbildning- väldigt levande mugg.

saltglazed
0

ja blått e 1000 variationer från tungt till lätt. här har jag fått kristallbildningar inne i muggen det hör till tycker jag när man jobbar med unika glasyrer allt ska inte vara perfekt då blir det tråkigt.

MaddeS
0

Ohhh, Heart jag tycker om din mugg! Den känns så modern och "krudelutten" på handtaget gillar jag verkligen. Muggen könns så grafisk.

Är det glasyr eller vad är det som ger den snygga svärtan?

Heart
0

Tack! jättekul att få feedback.

Det är ceramas matt svarta glasyr, den är läcker.

MeWa
0

EvaLeva: Kan inte låta bli att "blanda mig in" i mac-problemet. Om du använder Safari (Apples browser) så skall du kunna se fotoalbumen. Jag kan i alla fall det i min iMac med Safari…Glad

MeWa
0

…går bra med Firefox 3 i iMac också… Jag kör Leopard (OS X 10.5.5) förresten. Om det är en Macbook eller iMac spelar ingen roll, operativsystemet är det samma.

Freja15
0

Tack MeWa

Men Firefox funkar inte på min mac…:-( Och jag ser verkligen inte ett enda fotoalbum. Jag kan inte ens fixa min profil med macen. Fick göra det på en Pc.