Sprickor

Hur tidigt öppnade du ugnen? Välbekant lera?
Sprickorna har öppnat sig så mycket så det ser ut som om det spruckit under uppkörningen.

#1 jag satte i ugnen på ugnen redan i lördags och öpnnade den först i morse, så temperaturen var bara en 30grader i den då. Leran är nog ny för mig, som det mesta med keramik. Jag är bildkonstlärare och konstnär och så jobbat mest med olika former av skultur, men ganska lite med keramik. Men var och fick en beställning på en ca hundra "luftfuktare" i form av ansikten. Och experimentera därför med gjutlera, nått jag inte jobbat med tidigare. Så då blir man lite ställd då det händer sådant här.
#2 Håller med om det. Men på samma gång så ser glaseringens kanter på insidan av föremålen ut att vara så skarpa att det varkar ha spruckit efter att glaseringen smält?
Jag har varit med om sprickor på gjutna föremål som uppkommit i avsvalningen. med det har varit komplicerade slutna former jag fick helt enkelt byta gjutmassan för å slippa ofoget.

I mina ögon ser det också ut som nått har hänt vid avsvalningen, men vad kan man göra åt det? Går det att göra nått? Annat än byta lera, av mina drygt hundra har jag redan gjutit nästan hälften varav en del också är skröjbrända.
Jag köpte fördig slamma och gjöt mycket förr men vissa former sprack 9 av 10 grejor i avsvalningen. Och det resulterade i att jag började blanda egen gjutmassa och dom jag gjuter nu håller hur bra som helst.

Har idag varit i kontakt med leverantören av både leran och galseringen. Han menade att jag borde köra högre temperatur på glaseringsbränningen så att leran blir tätare och då också bättre tål den spänning som glaseringen gör i godset. Möjligen kunde jag också tunna ut glaseringen lite mera.
Jag ska köra lite nya tester utgående från de råden. Men om det inte börjar fungera bättre kommer jag att helt lämna bort glaseringen, för egentligen är den inte akut nödvändig för föremålens funktion.
Men vad har du för ett recept då du gör egen gjutmassa? Är det knepigt?
BallClay NPR 42.6
FS Fältspat 39.7
Kaoiln 10.0
Kvarts 6.25
Kaolinet kalcinerar jag i 900 grader för att få en bra viscositet på gjutmassan. Sedan blandar jag in giefix och Dolaflux från Cebex.
Du kan säkert använda vilken ballclay som helst kanske får du justera fältspaten då. De kan vara värt ett test så vet du va du har.