Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3241 ggr
mangobango
0

Forma löv

Hej!

Hösten har så många fina löv! Tänkte fixa en gipsform för att "pressa" löv. Dvs trycka i vanlig lera i en gipsform för att forma till löv. Har du tips på hur du gjort?

Skulle vara hilma kul att kunna göra många likadan löv och använda som dekor på saker.

Har du andra tips om hur du jobbat med lövform?

Låt oss inspirera varann i dessa hösttider!

Glad

rakuLotta
0

Kan du inte göra som när man gör rabarberblad för trädgården. Då slammar man ju på betong på baksidan bladet.

Tänker att om man gör leran i lagom kladdig konsistens mittemellan lera och gjutlera och lägger bladet uppochner på en form du vill ha, platt, eller fat för skålform etc… och lägger på på baksidan. Sen kan du gjuta av den lerformen kanske?

Ja, jag vet inte egentligen, bara en tanke!!?

pyromanen
0

Jag skulle nog försöka med gips direkt eftersom det är så smått - tänker mig att de små detaljer försvinner på vägen annars.  Om lövet är lite "vaxigt" kanske det släpper lätt.

Skulle nog välja ett löv som är lite tjockt och med tydliga nerver. Gör ibland kakel med "inkavlade löv" och erfarenheten från det är att lite kraftiga löv går bäst.

alliz
0

Papperslera är jättebra för tunna saker, blir lika tunt som lövet.

Lycka till !

Alliz

pyromanen
0

Just det, kom på att det finns ju sånt Porslinslera i "ark" som papper som blötas. har alldrig jobbat med det bara fått det förevist. Det kanske kan vara nåt?

alliz
0

Det jag tänker på heter bara papperslera och ser helt vanlig ut men är "tunnare" på ngt sätt och går att forma tunnare och tunnare utan att den delar sig eller torkar. Den är blåaktig innuti. Du kan lätt göra t.ex en ros som ser helt naturlig ut. Jag menar inte heller silverlera.

mangobango
0

Jag hade nog tänkt mig ta ett löv med fina nervtrådar och gjuta av. Men löv är ju så tunna… jag har gjutit av andra saker som är tjockare, men är lite fundersam på detta. Vill inte ha löv som blir för sköra. Utan har en tjocklek på ca 2 mm. Och jag vill att nervtrådarna ska stå ut, inte in, som det blir när man kavlar. Jag vill ha "riktiga löv".

Har sett sådana på en utställning i somras, Arvika konsthall. Det var löv på ljusstakar då. Jätteläckert sätt att rama in ljusstakens topp. Blev som en krona. Kanske har du också sett dem Pyro? Du bor ju i trakten.

Jag har funderat på att göra så här. Jag gör ett avtryck i lera och skär längs med bladets form. Gjuter av det, penslar med lack och kan gjuta igen ovanpå det. Det jag är ute efter är att ha en bladform som jag pressar i lera, skrapar med spackel över för jämn yta och sen dra ur lövet, ca 2 mm tjockt. Jag har inte riktigt tänkt färdigt detta. Svara gärna vad ni tänker kring detta.

spunkt
0

Men går det inte att bara stadigt trycka fast ett löv i ca 2mm tjock utkavlad lera, skära runt formen och sen direkt gjuta av med gips? Tror inte det är nått problem att lossa lövet från gipsen sen eftersom ytan på löven ofta är ganska vaxartad och icke sugande. Eller?