Höstfärger
Nu e man inne i en annan färgskala. Nu inspirerar löven till nya glasyrer. Hade varit kul å se lite prover på höstfärger. Vad finns det för möjligheter. Min tanke e gult, rödbrunt, i en fin blandning i samma glasyr, Det Kanske inte går å göra. En utmaning. När man sätter upp reglerna hur man vill ha en ny glasyr.

Ja, det e vackert ute nu. Jag inspireras också av lövens färger men har ej överfört de till glasyr - än.
Kanske kan du pensla 2 glasyrer med varann som får smälta ihop till gult och rödbrunt… samma glasyrbas, olika oxider?
Kollade på löven utanför fönstret. ser mycket svartbrunt i dom. En ide ytterliggare är att blanda grovt järnpulver i leran i mycket små mängder. Eller om man köper lavalera. Det brukar bli sköna rinniga effekter av det.
#3,4 Javisst, det där ser läckert ut. Visa foto på något färdigt sen!

Wow, Saltglazed, vilken glasyrvirtuos du är! Ja, släng lite järnfilspån i den där det blir nog coolt. Vad händer om man tar kopparspån?
På tal om löv, ni som har Lynggards Keramisk Handbok, kolla på sidan 171, en stengodsskål som bränts med ett löv liggande i, så att det blivit som en lokal askglasyr, lövet avtecknar sig perfekt. Nån som testat detta? Tror ni det skulle funka i elugn?
Kopparpulver kan jag testa jag har lite olika pulversorter. nickel, koppar, järn mm. Glasyr provet hade jag nåt som hette Ruthneroxide i. Vet ej vad det e men fin gul blev det.

Ruthneroxid, hade aldrig hört om det, men det verkar vara nån form av återvunnen järnoxid från industriellt spill av järnkloridlösning. Undrar om det funkar likadant som röd eller svart järnoxid i glasyrer eller om det har nån unik effekt?
Kul förresten att järnfärgerna har lite av en renässans nu, helt plötsligt tycker alla att 70-talsbruna och gula är snygga. Billigt, ofarligt, oändliga variationsmöjligheter - perfekt!
Ruthneroxide e nåt patent från Amerika som järnpulver industrin använder. Men jag tycker att jag får mer gult än vanlig järnoxid i kristallglasyrerna. funderar på och testa kiselkarbid i kopparkristall grund se om jag kan får rödbruna toner i glasyren. Men utan att förstöra kristallerna. vet keramiker som brukar efter ytreducera i gasugn lite lägre temp. för att få dom röda med kristallerna kvar.