Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 861 ggr
Ulla
0

Sättplattor

Hur använder ni era sättplattor? Vänder ni dem ibland för att de inte ska bli skeva eller använder ni hela tiden samma sida att sätta keramiken på?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Hanna--
0
Ulla
0

Men om du har plattengobe på båda sidorna, finns det inte risk att det lossnar litet och ramlar ner på sakerna under då?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
0

Har plattengobe på båda sidor.Vänder dom hela tiden,Ålder ca 9-10 år gammla. Penslar inte på engoben ,jag blöter ugnsplattan under vatten kran  så den  inte suger så mycket.Sedan ställer jag plattan  på en plan yta  i en balja eller liknande.Engoben hälls  sedan försiktigt på  ugnsplattan  som läger sig som en spegelyta.Sen får man vara snabb och lyfta  lite snett så överskottet rinner av och torka runt plattan på kanterna. Sedan in i ugngen till ca 100-300 grader.Man får hela tiden kolla så fukten kan komma ut.Det tar några timmar att göra men har då helt plana ytor att ställa keramik på.Bränner porslin så vill jag ha plana ytor .Har väl blivit petig med åren.Cool

Ulle
0

Det låter ju som en jättebra metod, L.A.E!

Jag kan berätta att vi testade att spruta på plattengoben i sprutskåpet på skolan och det funkade bra det med. Det blev en mycket slät yta.

Jag har inget sprutskåp hemma så jag ska nog ta och testa din metod L.A.E.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.