Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2168 ggr
Godsagare
0

Pappersporslinslera

Frågor till er som gör egen pappersporslinslera.

Hur noga är ni m receptet på blandningen från gång till gång?

Om ni inte är så noga, märker ni nån större skillnad i resultat?

Skillnad att arbeta med leran?

Om ni experimenterat, när har ni märkt att det inte funkat så bra längre?

När har det skett en större skillnad värd att notera?

Godsagare
0

Jag håller på att testa mig fram nu men har inte hunnit bränna än.

Undrar också om det blir skillnad på resultatet ifall godsen får vara med i skröjen först eller direkt i glasyrbränning? Jag kommer nämligen inte vilja ha nån glasyr på utan vill bara ha bränt i hög temp.

Jag har blandat i Cellstoff, har läst att det är borax i det och att det kan sänka smältpunkten på leran. Min Porslinslera ska klara  upp till 1290 grader, kommer bränna dem i ca 1240 eller 1250. Vad tror ni om det?

Jag tycker mig märka en viss skillnad att arbeta med leran mellan de olika blandningarna. Har försökt att varierar mig något för att se om det blir olika resultat.

Har Rosetta Gaults bok men där har de blandat pappersslamma med lerslamma. Jag har tagit väldigt lös pappersslamma med torr Porslinslera. Därför blir inte recepten jämförbara…

Godsagare
0

*puff

Godsagare
0

Nu är mina tester i ugnen. Lite nervös på hur resultatet blir. Jag vill ju så gärna börja tillverka i mängd så att jag kan ta med till Taxinge.

Kom på i sista stund att jag borde ha med åtminstone ett alster som bara är på Porslinslera och inget papper alls i. Får se vad den stora skillnaden blir.

Får sätta en glasyr ugn i veckan så att jag kan se resultatet när det är bränt i  hög temp. Och hålla tummarna på att de håller formen.