rakuugn
Hej!
hej!
Har kommit över en massa tegelsten varav en stor del är eldfast samt obegränsat med ved. Jag tänkte att jag skulle bygga en rakuugn av detta, Jag har byggt en del ugnar innan. Främst av lecablock men skulle vilja göra en mer permanent hållbar ugn. Är det någon som har murat en rakuugn som sitter på all visdom om detta? Jag har höga tanker om att bygga valv osv. Men vad är bäst? Jag läste att man kan mura med lera. Någon som försökt? Blev det bra? Annars vad säger ni om eldfast murbruk? Hur funkar det med vanligt tegel? Går det sönder av värmeväxlingarna?
En som söker erfarenhet…

På min skola murade vi med lera blandat med sand och vatten. Funkade utmärkt. Minns ej proportioner, det höftades nog en del. Min gissning är 30% sand, resten lera. Men hör med flera.
Vi hade enbart eldfast tegel, dumt att chansa på något annat. Nåt valv hade vi inte överhuvudtaget.
Det funkar inte bra med vanligt tegel. Provade en ugn i skorstenstegel, helkass, kom inte upp i temp. Använd keramiskt fiber och/eller eldfast tegel.

Okej… där ser man… Att man inte skulle komma upp i temperatur var inget jag misstänkte. Tack för det rådet! Då måste jag få tag på mer eldfast tegel. Någon som har lite över?
Du skriver om kombinerad ugn… Hur tänker du då? Tegel isolerad med fiber?

Kolla med en rivningsfirma eller kanske en murarfirma som river gamla skorstenar efter beg eldfast.

Ja de borde ju ha en del som bara åker på tippen annars… Det ska jag kolla upp! 
Tycker det låter märkligt att man inte skulle komma upp i temperatur! Jag vet en som byggd i vanligt begagnat byggtegel och den kom upp i temp utan problem, bara att stenen inte riktigt tål musten så om man som chja skriver vill ha en mer permanent hållbar ugn är det inte ett bra val. Många vanliga hus-skorstenar är byggda av vanligt tegel, inte eldfast så det kan nog vara lite finurligt det med rivningstegel.
Om man bygger med tunga stenar (avsett om det är vanligt tegel eller eldfast) så går det ju åt en hel del energi till att värma upp stenen, så det tar längre tid att komma upp i temp jämfört med leca/posil/fiber. Men det finns en stor fördel med värmelagringen också (i alla fall om man eldar med ved), att ugnen håller värmen bättre och det blir inte lika shinkigt att slänge in ved rätt läge (temp-svängarna blir inte lika stora om man slänger in några pinnar för lite/mycket).

okej… Ved har jag som sagt obegränsad tillgång till så det är väl bara tiden man ska ha också (nog så knepigt ibland). Vad tror ni: skulle man kunna mura ugnen med det vanliga teglet eller lecablock och sätta det eldfasta inuti? Om man skulle isolera med fiber är det bara keramiskt fiber köpt på keramikbutik som man kan använda eller finns det billigare tips? Vad har ni haft som tak? Ugnsplatta?
Är så sugen på att bränna nu när löven faller och eldmys känns välkommet!
Hitta en riktig ritning?
Värmeutveckling och konstruktion är kompisar!

Visst är de kompisar… Har testat en del konstruktioner. Skorsten-ingenskorsten läng brännkammare-kort stor liten smal bred. puh men mycket verkar bero på veden och vädret och hur man bränner. Man bli ganska bra på att lära känna elden. Det här med tegelstenar är dock något helt nytt så jag får se om jag lyckas trolla till något bra. Bygger till helgen så då kanske ni kan se bilder på ihopkoket!