Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 8099 ggr
Bruzapetra
0

Arbeta i porslin...

Hej på er.

Tänkte ta upp det här med porslin igen för nu var det ett tag sen sist. Jag får hem ett porslinslereprovapå kit från Tärn om ett tag. Har aldrig jobbat med detta innan och nu vill jag ha lite tankar om denna lera från er!!

Vad gör det så fantastiskt med porslin, vad gör ni helst i denna lera, vilka bra respektive dåliga sidor har det?

Vill ni  bjussa på era erfarenheter så tar jag tacksamt emot dem!!! kanske har ni några fina bilder att lägga ut?

Mvh Petra

sagabus
0

jag gjorde ett enhörningshuvud till en beställare och jag bara älskar Porslinslera! den är mjuk och om man som jag friskulpterar så kan man få fram en sidenmjuk lyster på ytan. den var även bra att dreja i för jag som inte är nån bra drejare kunde få fram tunnare saker än jag kunde med lergodsleran.

kul att du ska prova!

LeWE
0

Hur högt bränns porslinsleran?

Elorion
0

LeWE, man kan bränna porslin till ca 1300grader (kolla med leverantören hur högt just din lera går att bränna) men det behövs inte brännas så högt du kan köra porslinet med "vanlig" stengods.

Porslinsleran är ju så härlig för att den är så mjuk, jag gillar att skära i läderhårt porslin. Sen blir glasyrerna mycket klarare på en porslinsgrej. I höga temperaturer har porslinet en tendens att slå sig ganska mycket, men har man inget problem med det uttryckssättet så… Porslin är hääärligt tycker jag:)

Dolomit60
0

Anledningen till att jag använder porslin av och till är framför allt att det ger glasyrerna en sådan lyster, och glans !

Speciellt använder jag det till kristaller (Men ibland lägger jag kristallglasyr på stengods också) Jag använder i stort sett samma glasyrer som till stengods annars. En del ändrar sig rätt mycket, men de flesta är ganska lika på stengods, och porslin.

Jag gillar själva drejandet i porslin. Tycker det är svårt, ibland, men det är en så härlig känsla när det glider mellan händerna, och så gillar jag att det blir utlratunnt vare sig man vill eller ej…..

Även om jag använder någelunda samma grundformar, så har dom oftast fått anpassa sig en smula till porslinets karaktär. Mina mest rustika krukmakarformergör jag inte i porslin - det funkar helt enkelt inte !

Angående graderna så har jag varit med om att bränna det i vedugn till över 1300 (den exakta temperaturen är okänd)

Tycker faktiskt det kan vara rtätt häftigt när vissa saker slår sig - bara dom inte spricker!

Vavrakeramik
1

jag har testat och gillade inte att jobba i porslin. kanske bara ovant… fast vitare blev det förståss. och de som får till supertunt nästan transparent gods i porslin beundrar jag, det är läckert. Men inget för mig.

Bruzapetra
0

Ja, det ska bli intressant att testa! Verkar som att ni andra gillar känslan iallafall! Är det skillnad på torkning odyl. Är porslinet känsligare?

pyromanen
0

Har gjort två (små) försök att jobba med porslin…men inte rktigt hittat något som är "mig" med porslin än. Är dubbel!  Har ju sett en hel del häftiga grejer som andra fått till med porslin, men det är så vitt och plastliknande…  Kanske är det som för dig Vävra att det inte är något för mig…  Just nu sitter jag i köket och modellerar pistiller till mina stora blommor av porslin…. vill ha just sådär vitt…  Det känns som tuggummi. Näääää!

Rozzy
0

Det är såå vackert och jag hatar att jobba i det…

Dolomit60
0

Ja porslin är känsligare än stengods, och lergods - det spricker lättare.

Jag vet inte om det hjäalper att torka detlångsammare, men man skall undgå drag och ojämn värme.

det är väldigt viktigt att man drejar jämnt (om man nu drejar….) Minsta lilla avvikelse kan få det att spricka ! Visserligen blir godset enormt tunnt närmast av sig självt. Men samtidigt är det svårare att dreja i, så man kan ibland missa att dra upp hela klæsen 9rdentligt, eller sluta dra upp för att man är rädd för att det ska bli överarbetat. Gör man halsar skall halsarna helst inte vara betydligt  tunnare än kroppen, och man ska passa på ställen där leran har en tendens att "samla sig".

Jag använder alltid gipskiva till porslin - även när jag gör småsaker, som jag kan ta av med ena handen. anledningen är att om dom slår sig EN gång, hyjälper det inte att räta till formen - den går tilbaka igen ! Om den slår sig redan innan skröjen, spricker den vanligen.

Ibland slår sig porslin kraftigt även i glæasyrbränningen - särskiljt vid höga temæeraturer. Men då spricker det inte lika ofta, Väldigt ofta tycker jag att lite skeva fat är rätt charmiga !

poja
0

Man säger ju att porslin har minne. Har det blivit ett märke och man fixar det, återuppstår det ändå upp efter bränning. Underligt.

helenahenstedt
0

Det verkar vara enorm skillnad på olika porslinsleror, jag har bara testat att dreja i två sorter. Den ena var som tuggummi och den andra var hur smidig som helst. Är man bara ute efter det vita så kan man ju engobera med porslin. Stengodslera har ju också minne. Men jag tillhör de som gillar skevhet… Det går ju också att göra andra grejer i porslin, kavla supertunt så får man fram transparensen. Men all porslin blir inte lika transparent. Har sett många som bränner porslin med lergodsglasyrer, kan bli superfint med de klara glasyrer man kan få i de temperaturerna.

lotta2
0

Alla porslinsleror är olika tycker jag. Många är ok att dreja i, några riktigt bra, några är underbara att modellera i , andra är som tuggummi, alla har mer eller mindre en känsla av att man får händerna fulla med creme fraiche då man drejar, men jag gillar ju mkt vatten när jag drejar också, så det är väl därför dom kleggar så väldigt. Jag gillar TM massan/ Limoges leran fr Cebex ( förutom priset då…) Och ännu mer Harry Frasier porslin och JAB från Lars T, alla väldigt fina att dreja i tycker jag. För mej så använder jag porslin när jag inte kan få samma effekt  i stengods, dvs ultratunt eller genomskinligt. Alla glasyrer blir ju nästan alltid mkt snyggare på porslin…

Men porslin är svårare eller snarare lite annorlunda att jobba med, det minns bättre tycker jag också. Minsta nagelriv syns mer på ytan, man får jobba lite mer med samma saker än med stengods  enligt min uppfattning.  Bats är mkt bra, beskicka innan det är alltför torrt det är viktigt för annars smular det lätt, och gör formen snabbt utan att feppla  med formen på drejskivan så funkar porslinet bästa för mej.

Dolomit60
0

Jag har för mig att vi har haft den här diskussionen tidigare, men Jo, det är möjligt att olika porslinsleror är olika, men dom jag har provat liknar varandra väldigt mycket. Det är en rad olika leror, och jag vet inte precis vad alla heter. Dom jag har drejat mycket i måste jag ner till verkstaden för att kolla namnet på….

Och ja, Stengods har också minne, men inte lika kraftigt som porslin ! Och stengods kan ofta tåla att bli lite skevt, utan att det spricker. Därför gör det mig inte så mycket, eftersom ävebn jag tycker det är rätt häftigt med lite skeva grejer ibland.

lotta2
0

Jag tycker det är en enorm skillnad på olika porslinsleror. Vissa är så hårda på drejskivan att man får ta i massor och sedan blir dom som gelé, vissa känns mycket mer lika som stengodslera i tåligheten och drejbarheten. För att inte tala om slutresultatet. Vissa är ju helt ljuvliga och vissa mindre…Men jag är å andra sidan fjantigare med leror än de flesta andra. En ler-konnässör säger hon och ler…;D

Godsagare
0

Oj vilken bra tråd om Porslinslera!

Jag kavlar i Porslinslera och söker efter tips på hur jag ska göra för att få så lite skevhet som möjligt i det färdiga resultatet.

Jag vänder leran flera gånger, oftast över tidningspapper, jag har strött majsredning på bordsytan för att det inte ska fastna…

Jag kavlar iof sig in ett mönster i leran, där kan jag tänka mig att jag "stör" lerans uppbyggnad som kan orsaka skevhet?

Ska sätta mig och googla på det också men testar här först.

tomica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gått över mer och mer till Porslinslera mest för att glasyrerna jag jobbar med blir så fina och framförallt sidenmatta som jag vill ha fram ofta..

Att använda brännstöd är bra till vissa former..

se skillnad på glasyr på bild..den till höger är stengods och mitten och vänster är porslin med samma koboltglasyr och en med järn/kobolt…

saltglazed
0

rent jäklig å dreja i men ytor och färger blir helt makalöst fina i porslin. mina Kristallglasyrer blir bättre då stengods har mer skit i sig som går in och förstör i kristallglasyrerna.

Godsagare
1

Vad vackra vaser!

Färgerna blir verkligen klarare.

Det jag jobbar med just nu ska inte glaseras. Jag kavlar väldigt tunnt och formar till en cylinder efter att jag kavlat in ett mönster i leran.

Jag ska testa att dreja brännstöd i stengods för att behålla den runda formen i bränningen.

Tack för tipsen!

[rolnor]
0

Hej allihop, jag är ny här på forumet.

Jag håller med flera andra ang. porslin, glasyrerna får bättre lyster och blir snyggare helt enkelt, har hittat en Porslinslera från Cebex som går riktigt bra att drejja, det spelar mycket stor roll vilken lera man använder, en del går det nästan inte att drejja alls. Jag bränner den till 1300C. Man får vara försiktig när man öppnar ugnen att den inte är för varm, då kan porslinsföremål spricka, det har jag lärt med "the hard way"