Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1345 ggr
pluppan
0

Bra tips

kan inte hitta den gamla tråden med tips och tricks så jag startar en till. tanken var alltså att ge goda råd och smarta tips.

jag har precis kommit på att använda häftklammerborttagare som hållare när jag glaserar stora fat. jag har två stycken som jag klämmer på var sin sida om fatet och sedan sänker ner alltihopa i en bred balja. klammerborttagarna kostar typ 10 kr…

ibland får man inte plats med en hel tång och kanske har man bara en som det blir lite ostadigt med. dessutom har klammerborttagarna bra piggar som inte pajar glasyren

poja
0

Ett sådant verktyg har jag saknat, Pluppan. Och du har uppfunnit ett. Tack.

susanne.k.wall
0

Vilket jättebra tips. Nu kommer det bli rykande åtgång på häftklammerborttagare. Tusen tack Pluppan!

Bregotta
0

Och jag har ett tips om man vill glasera endast insidan på en mugg eller ngt mindre kärl och inte vill få glasyr på kanten eller utsidan (och inte vill maskera med vax eller något). Sätt relativt bred maskeringstejp på muggens kant (alltså bara uppe på kanten inte ner på sidorna) stryk med fingret runt så den har fäst ordentligt.  Häll glasyr i muggen och häll sedan ut. Drag bort tejpen och kanten är ren + inga rinnmärken på utsidan. Helt suveränt om man vill ha en glasr på insidan och en annan på utsidan