Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1537 ggr
pyromanen
0

Tekanna-komposition?

Hur gör ni?  har ni ritat allt i förväg på papper ?  eller kan ni ha allt i huvudet och sen blir det rätt när alla delar sätts ihop?

Jag tycker det är SÅ svårt och så är det inte alls roligt att sätta ihop grejer och det blir ju inte roligare av att man ser att det inte blir bra :-(  Har just satt ihop nåra jag drejade igår kväll och njaa, de ser ut som trampminor ungefär, kompakta trampminor.  Om de hade sett lite mer ut som trampminor hade det kanske varit kul, men nu är det inte ens kul.  )

Ha gjort många tekannor och i många modeller, men alldrig nåt som skulle kunna kallas en "normal" tekanna. Hur gör ni?

lotta2
0

Tja, jag brukar börja med att funder på vad för sorts tekanna jag vill göra, sedan göra en och om den funkar bra gör jag ofta mindre variationer av samma modell.  Jag tänker ut det mesta i huvudet först,  gör grundkannans form, gör ofta flera pipar i olika stil , samt olika lock och provar på flera kannor samtidigt så jag ser vilken som ser bäst ut på respektive modell, Det stämmer inte alltid med mina idéer från början, och det tycker jag är lite kul att designen lever vidare och att det kommer massa nya infall under vägen som " om jag flyttar den pipen upp en bit- vad händer då med  balansen- kan jag följa  upp spänningen i formen med ett annat handtag till exempel …"

Varför det funkar och inte det osv .Nu talar jag enbart om det estetiska  och nu  berör jag ju  inte funktionen alls, det är ju självklart att funktionen går före i viss mån. Men på mina mera udda kannor kan jag acceptera att hällningen etc går lite långsammare än optimalt t ex. Men inga sjuka grejer som dropp så.

Självklart gör jag ju "vanliga" tekannor i en mer vanlig design som jag inte behöver fundera på från gång till gång, men dom udda kannorna tycker jag ju är allra roligast. Alla blir inte vackra, men många blir intressanta på sitt eget sätt. En del blir jag ju så fascinerade av att jag fortsätter med idéen på olika sätt. Sånt öppnar liksom kreativitetens portar för mej  och det bara väller ut massor av idéer när jag väl börjar leka med de olika enheterna.

Sagakeramik
0

Innan brukade jag skissa mina tekannor, mest för att få nån uppfattning alls om formen. Men nu gör jag dom direkt på drejskivan. En milimeter på ett papper är definitift inte det samma som en milimeter på en drejad form!

Dreja mer är mitt råd. Gör många många många.

Öva dig på att dreja slutna klot exempelvis (som inte är tunga!)

Eller på att dra upp höga smala former.

Nått som många behöver öva på också är att dra hänklen!!!

Tekannor är rätt klurigt innan man kommer på hur man ska göra. En del tekannor kräver att man är ganska haj på att dreja för att bli bra.

Men vad kul det är!!! Min favo grej att göra. Det går ju  att göra massa roliga detaljer på en tekanna som man inte kan göra på ett fat eller en skål.

pyromanen
0

#2 Håller med om at det med att dreja många många av nån form är jättebra. Brukar göra så att jag gör samma form i 4-5 timmar och kastar en stor del tillbaka i kranen och har gjort så med tekannakroppar och tekannapipor ett flertal gångar också.  Och tycker inte själv att problemet är drejandet av deltaljerna  utan det att kombinera ihop delarna.  Det är så mycket delar på en tekanna och varje detalj kan ändra så mycket. Jag är nog rätt kritisk också, märker att jag är det även när jag tittar på andras tekannor.  Min smak och bak gillar inte för mycket detaljer, jag är ute efter nåt mycket rent/avskalat.

Sagakeramik
0

Ja, den enda grymma sanningen är ju att… ju mer man övar ju bättre blir man (förhoppningsvis.. undantag finns ju alltid).

Tror det är bra att vara kritisk. Kritik utvecklar. Även om det naturligtvis gäller att veta vart man ska dra gränsen så att man inte sitter och nervärderar sig själv eller till slut tycker det blir tråkigt.

Jag är nästan aldrig nöjd med några av mina saker. De få gånger jag väl blir det känns det mer som om det är någon annan som gjort dom:/ Men å andra sidan är inte mitt mål heller att "bli nöjd med det jag gör" utan mitt mål är någ mer att ha lära mig så mycket jag kan och ha kul under tiden:D

Tekannor är väl nått av det minst "rena" och "avskalade" man kan göra, de behöver ju både pip, hänkle och lock + nått att ta upp locket med:)

Har du kollat i 500 tepots? Där finns massor med inspiration.

lotta2
0

JAg läste väl lite snabbt och insåg ju inte att det  far problem med monteringen du hade, trodde mer du ville veta hur vi gjorde våra. Enklast är ju som sagt att dreja massor med grundformer, en hög med olika pipar och prova på. När du har en grundform du gillar skarpt är det ju betydligt enklare att bara göra många olika pipar och passa in till du tycker någon modell är extra snygg. Sedan fortsätter du etvidare med lock och handtaget. Då har du ju hittat din form som du är nöjd med och kan göra fler med den som förebild.

En klar fördel är ju ändå att innan veta ungefär i vilken stil  du tänkt dej innan du börjar dreja,  samt vilken pipmodell  etc som du tycker är snyggast så du har en klar bild i skallen, sedan göra massor med lite olika detaljer för att hitta den perfekta formen på pip, lock etc…

[rolnor]
0

Jag brukar också ha en grundidè i huvet, sen drejjar jag en vettig grundform och flera pipar som jag provar och skär till med en kniv så att dom passar, lock brukar falla sej naturligt, men det svåra tycker jag är att få en lagom läderhård konsistens så att den går att drejja av men ändå gå att sätta samman.Glad

[rolnor]
0

Har du nåt foto på dina tekannor så kanske du kan få tips om vad som är "fel"?Glad

lotta2
0

Tror att Pyro överdriver lite nu också. Vad jag vill minnas såg vi foton på ugnen för länge sen med snygga tekannor i? KAnske en tillfällig formsvacka nu?

pyromanen
0

He he, vad snäll du är Lotta2 Skrattande

Jag ville gärna höra hur ni andra gör för att få delar som passar ihop. Tror egentligen jag vet vad jag måste göra…. Rita…. som jag inte är så bra på och därför oftast hoppar över.  Bara att bita i sura äpplet.