Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1673 ggr
spunkt
0

mögel

Mina gipsformar som jag nästan dagligen nu gjutit i under snart två månader börjar bli välbevuxna med lite allt möjligt. Både mera "högväxande" vitt ludd och färgrannare rödaktiva saker. Och även om formarna torkar ordentligt framför en fläkt så finns ju sporerna kvar vilket gör att det växer och frodas så snart de blir fuktiga igen. Möglet påverkar ju inte mina avgjutningar på något vis, men det känns bara lite väl ofrächt. Någon som har nått enkelt knep hur jag kan decifisera formarna?

mvh

sonja

LarsT
0

Lite klorin utspätt i vatten dödar det mesta. Annars ska grönsåpa vara riktigt elakt mot "småfolk".

spunkt
0

Tack för tipset LastT! Tror jag ska pröva med Klorin. Grönsåpa? Är det samma som det som här i Finland heter Tallsåpa? Nån som vet?

ha det gott

s.

LarsT
0

Ja, Tallsåpa är bara ett annat namn. Förresten, jag läste bara halvvägs, ta inte såpa till gjutformar, det täpper till gipset och gör att det suger mindre. Men till det mesta annat som behöver desinficeras är såpa perfekt.

Mullvaden
0

Eftersom klorin dödar det mesta är det inte bara möglet på formarna som stryker med utan även andra organismer när man släpper ut klorinet i avloppet och vidare ut i naturen. Jag tycker inte man ska använda klorin till sånt. Finns det verkligen inget vettigare alternativ?

Värme tex. Jag vet att inte gips tål så hög temperatur men… Annars kanske det går att skölja med några droppar Tea tree oil i vatten eller något liknande.

Sagakeramik
0

Mullvaden

Eh.. jo lars skriver ju att det går bra med såpa också.

lotta2
0

Såpa var ju inte så bra direkt, men det går ju verkligen inte åt stora mängder klorin om man tar en på en fuktad svamp och drar lätt över formens utsida? Man kan ju sköja rent i en hink och lämna direkt till farligt avfall om man nu vill ta hand om klorinöverskottet i svampen. Men det är ju närmare en fis i rymden jämnfört med hur jag vet att många hanterar klorin i våra badrum mm. Då snackar vi inte om en 1/2 kapsyl på en svamp utan om mycket mer många gånger.

pyromanen
0

Man kan hantera Klorin mer eller mindre vettigt. Om nån skulle hälla en flaska klorin i toaletten så kan det bli stopp på hela reningsverket. Spolar man ut det i sin egen bajsbrunn så dör "småfolket" som bryter ner bajset och brunnen blir full i förtid. Hamnar det i naturen så kan det reagera med saker och bilda organiska klorföreningar som inte alls är bra…  Men om man inte använder mer än det som hamnar på formarna där det behövs så instämmer jag i Lotta2´s beskrivning: en fis i rymden.

Mullvaden
0

Okey, så är det nog. Jag ser bara rött när jag läser klorin…

Mullvaden
0

Är man mullvad måste man också värna om de små på alla tänkbara sätt. Då kan man bli extrem ibland!

pyromanen
0

Tycker det är väldigt bra att du tog upp det Mullvaden!  får nog en del att tänka til lite mer. Tror många inte är uppmärksama på vad klorin kan ställe till med och betraktar det som nån sorts vanligt rengörningsmedel…