Keramik iFokus

Keramik

Etikettresor
Läst 1896 ggr
Godsagare
0

Peking

Jag befinner mig fortfarande i Peking men tyvarr finns inte sa mycket keramik att titta pa har. Hade jag haft mer tid hade jag akt till staden som ligger tva timmar bort med tag. Dar ska tydligen en keramikfestival aga rum just nu. Man kan inte gora allt. Jag har dock kopt lite saker som jag ska ha i min tillverkning.

Ska kika efter en slags kakformar i tra. De gor sina mooncakes i dem.

Aterkommer med bilder pa min sida fran min resa nar jag kommer hem

L.A.E
0

Man måste nog komma en bra bit utanför peking för att se keramik.Men man kan se tegelugnar (dragonkilns) på små slutningar lite överallt.Annars är det  Jingdezhen som gäller.

lotta2
0

"1, Lennart är det någonstans som du inte har varit?Skrattande

kinnekulle
0

Halloj godsägare, vi va i Beijing i mars i år, fantastiskt tyckte vi, som du säger så är det inte så mycket keramik, du nämner formar till mooncaks, det köpte jag jättefina uppe i trummtornet-klocktornet, je anyway där det förr slog på stora trummor för att anvisa timmar, du vet säkert brukar ingå i guidade turerna, där uppe är det en som säljer lite typ antikt-loppis, han hade mooncake formar, jätte fina, med hundar, stjärnor och tecken på!! Srtax bakom ligger ett mysigt hutong område, verkligen gammalt, där i butikerna kan man hitta mycke, visst är Peking en urcharmig stad? Lycka till i letandet. Marika

abbis
0

Vad har ni betalat per person för att få komma till detta fantastiska land….

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

kinnekulle
0

Vi åkte på en 10 dagar och köpte till utfördsprogam, det va lågsäsong i den veckan i Mars tror vi betalade runt 9000 per pers MEN då är ju nästan allt inkluderat, nästan all mat och alla inträden, det va helt klart värt pengarna, och väl där e det billigt, ja menar verkligen billigt, man kan pruta redigt, men allting har ju en baksida och man kan ju fundera på hur det kommer sig att man kan pruta så, Vad får de som tillverkat varan?? är det barnarbete? ja huva, inte kul, men det är verkligen svårt att stå emot köplusten där borta, så vi gjorde inte det, stod emot alltså!!

abbis
0

#5 Det verkar billigt..satt precis o kollade tickets tema resor visserligen på 16 dagar all inclusive..den kostade 26000:-/person

vilket bolag åkte ni med?

Jag ska se terracottaarmén innan jag dör…*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

kinnekulle
0

Kinaresor,hm,tror jag vi kollade så många innan vi for, de e ganska likvärdiga, men vi va ju "bara" i Peking såklart, vilket gör att man måste åka en ggn till för terrakottarmen vill man ju gärna se…Flört

L.A.E
0

Lotta 2 nog har jag rest mycket  och varit på många platser ,men det finns så mycket mer att se.

zzaga
0

LAE

Har du varit i Jingdezhen?

Green
0

Hej

Låter jätteskoj att åka till Peking, vill dit också och till en massa andra ställen. Vi får väl se lite bilder sedan kanske?

MVH Lena

L.A.E
0

Ja, zzaga jag var där för länge sen 1988 .träffade då min fru på resan. Ej kines men svenska.Åkte lite över allt i kina,såg allt möjligt ex..terracottaarmen,muren,olika keramik tillverkare,en ugn var 80 meter lång ,vakra oxblodsglasyrer. tegelugnar,penseltillverkning,munkkloster, ånglok ( finns inga kvar längre ) + mycket mer.  Lättast var det då att resa med keramikexperterna som hade olka resor på den tiden. Såg att i tyskland ordnar dom keramik resor till kina.

zzaga
0

LAE

Åh! Vad spännande det låter! Jag skulle så ha velat vara med på den resean!!!

I jingdezhen fick ni se några som drejade jättesaker?

Godsagare
0

Oh vad roligt att komma hem och läsa alla kommentarer!

Fick inte tag på några formar tyvärr, såg dock några på loppisen men de var inte så fina att jag ville släpa på dom. Jag hade nästan 26 kg med mig hem ändå!

Bilder kommer, jag lovar. Måste sova nu.

Min resa köpte jag reguljärt, fixade boende själv och jag betalade 6300:- för biljetten med SAS via Köpenhamn. I april nästa år kommer SAS köra 4 ggr i veckan nonstop till Peking. Kanske nån kampanj då?

//Jessica Jetlaggad

Ulla
0

L.A.E, vilken trevlig resa det verkar ha varit. Vi kanske skulle göra en ny grupp för resor. Vad säger ni, tror ni att den skulle få något innehåll?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
0

Nu har jag lagt in några bilder på min sida från Beijing. Jag kan starkt rekommendera en resa dit även om det inte är en "keramikstad".

Det finns dock mycket att titta på ändå av intresse. Mycket bra att köpa på sig fina penslar och stämplar när man är där. Billigt och bra kvalitet.

zzaga
0

Välkommen hem igen godsagare!:)

Bilderna såg super ut! Jag blev iaf väldigt sugen på att ut och resa.

Ulla
0

Du lyckades visst hitta litet keramik i alla fall. Fina bilder. Har du någon bra miljöbild som visar hur det såg ut där du var?

_
_

Godsagare
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo visst fanns det keramik att titta på men jag var ju intresserad av att besöka ett ställe där de tillverkar keramik. För att se deras fantastiska kunskap "live".

Men jag kommer åka tillbaka fler gånger till Kina så det får bli då istället. Köpte iallafall en keramikinriktad DVD på en turistbutik i Förbjudna staden på vinst och förlust. Igår kikade jag på de första fem minutrarna. Djäklars va  de kan beskicka! De saktar inte ens ner farten på drejskivan mellan byten på lock! På samma tid som jag centrerat och beskickat EN pryl, har de säkert beskickat 8, om inte fler.

Jag ska ta mig tid att kika mer på DVD´n senare. Den är tyvär än så länge bara på kinesiska men jag har inte haft tid att forska om det går att ställa om språket.

Återkommer i så fall. 

Lägger in en bild jag tog sista dagen, tagen från taxin. 8 gubbar som  målar en byggnadsställning. Vad nu det ska vara bra för? Men det såg roligt ut.

Ulla
0

Skrattande

_
_