Kavel
Hej!
Kan man använda en vanlig kavel eller ska det vara en speciell från ex.cebex? Dum fråga kanske,
men nybörjare som man är..frågar man inget, får man inget veta
Vanlig kavel funkar, sen har jag köpt vanlig rundstav i tjockare dimension att ha när man kavlar nåt som är bredare än en vanlig kavel, så man slipper kavlingsränder.
Om man har med att leran fastnar på kaveln så kan man stoppa ner kaveln i ett par tunna damstrumpbyxor så släpper leran lättare från valsen.
Tack för tipset! Måste genast testa ikväll när jag kommer från jobbet.
Hej!
Tack för svar och bra tips!
Kan nog komma en del dumma frågor framöver!
mvh tina

tina-stina! det finns inga dumma frågor, bara dumma attityder från folk som inte minns hur det var att inte kunna. men här är alla välkomna oavsett frågor!

Jag kavlade ibland, d v s innan mangeln kom in i mitt liv, med papprör som ex tyg varit rullat på. Det fungerade bra om inte leran var för blöt. De är stora och gratis. Dessutom gillar jag att återanvända saker som annars bara hade åkt till tippen.
Men oj vilket bra tips!
Jag jobbar ju ihop med konstruktörer som får ritningar på rulle! Ska plocka hem ett gäng såna nu innan jag tar helg! Tackar!
#5 Strålande inlägg! Håller med fullt ut.
Jag brukar jämföra keramiken med golf. Man slutar aldrig att lära sig nya saker och det är väl det som är det roliga? Att prova nytt, utveckla sig och ta lärdom av inte bara sina egna misstag utan även andras. För misstag kommer man att göra och då lär man sig ännu mer än då allt råkar flyta på.
Det finns nog inget facit… Vi gör på lite olika sätt och ibland blir resultatet ändå lika. Och ibland gör vi kanske lika men får olika resultat!

Jag plockade isär en gammal mangel, och tog en av valsarna till denna som kavel. Jag satte på handtag på den, så att den ser ut som en jättestor kavel. Den är otroligt lätt att kavla med, då den är så tung. Annars tycker jag att det är jobbigt att kavla, men nu går det mycket lättare.
#8, vad finurligt. Kanske det jag ska göra med mangeln jag konkade hem förlänge sedan och fortfarande inte "gjort om" till lermangel…

#8 Det var min tanke från början att göra den till en lermangel, men jag kom aldrig så långt…
#10 tack för tipset, det ska jag pröva, men först lär jag hitta en mangel.
Kul att höra att det är fler som har en gammal mangel i verkstan. Ännu inte ombyggd alltså…
me too har en underbart vacker gammal mangel i verkstan. bara föll direkt när jag så den på "tatillvara" med stor gammal vev…..
om den är ombyggd-nääääh

Ni blir jag nyfiken på vad ni menar med att ni skall bygga om mangeln. Jag fick en "mangel"i somras, egentligen är det ingen mangel utan en sak som man manglade ur vattnet ur tvätten med då man handtvättade, den är liten och nätt men fungerar precis som en mangel.Jag skruvade fast den på ett bord, tog två distanslister och började kavla. Testade med plast och tyg men det fungerade inte så bra så nu kör jag i ett tidningsuppslag och det blir kanon.Vill jag ha det riktigt tunt så kavlar jag lite efter det att jag manglat. Kanske fungerar en mangel på ett annat sätt men i så fall rekommenderar jag er att leta efter en vattenmangel för den behöver man inte göra något med för att kunna köra igång.
Jag har sett att Biltema har ngt liknande som används för att vrida vatten ut sämskskinn. Om den funkar till lera vet jag inte, har inte testat, men funktionen är densamma som Doriz skriver om, en vattenurvridare alltså.
Jag köpte mej för många år sen en mangel för att använda för lera, men den klämde inte tillräckligt hårt så leran som kom ut var alldeles randig och vattrad i strukturen, och . Gav upp försöken att få den att fungera och körde den till skroten till slut. Men jag har hört att dom ska kunna funka utmärkt.
Vi har två ställen där vi jobbar på. En liten mangel handdriven på båda ställen. Folk har dem stående i sina källare. De vill knappt ha betalt för dem. (20:- kanske). De är suveräna. Man skruvar fast mangeln på ett bord, släpper av på spännskruven till valsarna o
vips har man en suverän mangel som manglar till den tjocklek man vill. Bara att lägga ett par träpinnar i vänster o höger kant på valsarna o lite tyg över leran o sen veva.
Vad man sen gör med leran som har exakt tjocklek Det får ni själv lista ut. Som omväxling till drejandet.
Hans o Britta
Jag har också en gammal mangel stående någonstans som jag inte haft hjärta att slänga bort. Dags att ta fram den kanske? Jag brukar kavla rätt ofta eftersom jag lätt får ont i nacken om jag drejar för mycket.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_