Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5847 ggr
rakuLotta
0

ombränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

fick för mig att jag skulle testa att bränna om en skål jag gjorde för länge sen. Tomtarna hade jag tagit oxid på och över hela alltet en blank transparent. Oxiden syntes knappt så den blev ju helt blek och ful. Alltså skulle jag nu testa att ta på glasyr på tomtekläderna men låta säcken va transparent. Har aldrig gjort detta förut. Värmde i vanliga ugnen och penslade på. märkte att det var svårt att få glasyren att fästa fast att ytan var varm. Finns det nåt bättre sätt( vet att jag läste nånstanns att man kunde spreja spraylim eller hårspray. Hade detta fått det att fästa bättre?

Som ni ser så har glasyren lagt sig i små "öar". fast jag gillar det lite ändå så detta var inte själva problemet.

Som ni ser på säcken har det blivit en massa små bubblor i ytan på den transparenta glasyren. Ser ut att ha kokat! Detta var en stengodsglasyr och i denna ombränning så satte jag toptemp bara på 1100g.

Går det inte att bränna om sådana glasyrer eller kräver det att man tar på ny glasyr överallt?

(som ni förstår så är jag helt kass  och nybörjare på bränningar och glasyrer. Jag testar hejvilt, och ibland går det såhärGlad)

Ja, jag är alltså bara lite nyfiken på varför det blev som det blev,  så att man kan lära sig av  sitt misstag.

rakuLotta
0

annan vinkel

LarsT
0

Om du använder en glasyr för stengods som förmodligen behöver minst 1200 så är det inte så konstigt att den kokar vid 1100. Det brukar glasyrer göra innan de smält färdigt. Det är därför man inte kan ställa saker kloss emot varandra i glasyrbränning, de kan koka ihop helt enkelt. Höj tempen till den som glasyren behöver så blir det nog slätt o blankt.

Att pensla på redan bränd yta är svårt men det går lättare om man har lim i ( glasyrlim, socker o.s.v. ) eller om man sprayar på glasyren.

rakuLotta
0

Ah, då kan jag köra den en gång till med andra ord. Vad bra!

så det finns alltså nåt speciellt som heter glasyrlim? Ska det blandas i glasyren innan den läggs på? eller på själva godset innan. Vad gör man med socker?

som du förstår måste jag pensla på glasyren för att inte få den på säck och skägg, så detta med glasyrlim lät intressant.

Varför jag körde 1100 grader var för att jag körde med redox och ville få starkare färg på vissa av sakerna. Det är antarktis på tomtekläderna. funkar det med glasyrlim även i redoxen?

Kör man på ett vanligt brännschema på ombränning?

Vilken tur att detta forum finns för blåbär som jag. Du e en klippa LarsSkrattande

LarsT
0

Socker(rör ut i våt glasyr) eller lim(blandas torrt i pulver) gör att partiklarna klibbar mer, med sig själva och ytan de ska fastna på. Men du har ju inte så långt till hårsprayen som jag … så prova det först, vetja.

Ok, jag fattade det som att du tog 2 vanliga stengodsglasyrer på varandra. Redoxerna smälter ut betydligt tidigare än vanliga glasyrer och blandar du de två såhär kan det hända mer oberäkneliga fenomen som man inte vet förrän man provat. Mest förutsägbart blir resultatet om man har två liknande glasyrer på varandra, ung. lika blanka och ung. samma smälttemp men med olika färger. Redoxer är ett unikt släkte med rätt egen kemi och kombineras helst med varandra.  Antarktis är väldigt ljus i färgen och i ett tunt lager blir den mer som pärlemor/lystereffekt än som en infärgning.

Helst ska du bränna långsammare vid ombränning men oftast funkar det med vanliga glasyrkurvan om den inte är så hetsig.

lotus
0

jag har inte en aning vad är en redox-glasyr?

LarsT
0

lotus, se min hemsida för mer info. Jag vet inte om jag trampar på reklamtårna om jag berättar mer här …

lotta2
0

Lars T, kan man säga att Redox är en flussande engobe, eller ett mellanting av glasyr och engobe? Hur som helst är jag också sugen på att testa dom, jag tycker dom verkar väldigt snygga och användbara.

rakuLotta
0

Ja, nu har jag ju redan testat och det hände ju inget mer än att det lade sig i lite öbildningar. Blev rätt OK faktiskt. Kunde ju bli kul att ta en tredje omgång och se hur det blir.  eftersom det var oxid under den transparenta tänkte jag att det kanske kunde bli fint ihop med antarktis och eftersom jag hade en del annat med redox körde jag på det.Jag körde singelbränning så jag tog det sakta upp till 600 sen som vanligt . Det enda som kokade var där den transparenta glasyren var själv. Jag hade inte tagit nån ny glasyr där utan den var som den var från första bränningen. Är det bättre att ta ny transparent glasyr på eller kan den smälta ut fint även om det bara är ett lager glasyr som blir ombränt ännu en gång så att säga.

Har inte fått tag på min kursledare där jag gick för några år sedan för att få rätt temp på just den glasyren. Är det petnoga eller tror du det funkar att generallisera och köra den till 1200(redoxen funkar ju upp till 1250?)

Lotta2. redoxerna är jättefina och bra att jobba med. Har svårt för att glasera i allmänhet men dessa är lätta att lägga på och har varit pålitliga .

rakuLotta
0

Angående hårsprayet där Lars. Ska jag ändå  värma upp den i ugnen först eller kan man ta den på kall då?

( sorry, det är  första gången jag stylar en keramikskålSkrattande)

LarsT
0

Lotta, Redox är svårt att definiera, det är både glasyr och sintrande engobe, de kan se så olika ut beroende på när och hur man använder dem, i 900 ? - halvmatt engobe, i 1250 ? - glasyr med effekter likt Raku och reduktion.  Namnet säger en del, alltså reduktion/oxidation = red-ox. Många ser ut som om de bränts i reduktion trots elugn vilket bl.a. är anledningen till att de togs fram, alltså som ett sätt att spara energi men ändå få reducerat utseende.

rakuLotta, ja, troligen behöver du höja till minst 1200 för den transp. glasyren men det är ju svårt att veta säkert. Samma med bubblorna, det beror på glasyren om den tycker om ombränning eller inte. Redox rekommenderade max är 1250 men de går betydligt högre (om de inte ligger för tjockt) så du kan ju prova att bränna lika högt som första gången då den smälte ut bra. Hårspray har jag aldrig provat ( min hårlängd håller sig på exakt 14 mm enligt maskinen :-) ) men förmodligen ska det va på kallt gods. Blir det inte lite klistrig yta av sprayen ?? Andra vet säkert bättre svar där…

rakuLotta
0

Oki doki! Det återstår att se med andra ord. Ska bli spännande. Får väl återkomma med resultatet på hur det blev om ett par dar då.

Tack Lars.

Bregotta
0

#11 hur har det gått med hårsprayen Lotta? Fick glasyren fäste?

Appropå redoxerna så måste ja säga att jag är jättenöjd med de som jag har prövat. Nu senast med Antarktis som jag brände till 1230, singelbränning och fick en häftig pärlemoreffekt. Otroligt smidigt att inte behöva skröja allt utan att köra på glasyr direkt på obränt gods! Kanonbra!

rakuLotta
0

#12. i morron ska det sprayasFlört! i dag har jag blandat glasyr som ska få stå till sig lite för att glasera  i morron.

rakuLotta
0

har nu sprayat med hårspray innan jag glaserade. Det fäste väldigt bra med redoxerna, inte lika bra med vanlig vit tennglasyr.

Får se hur det färdiga resultatet blir. hade på ordentligt med chamotte på sättplattorna om utifall att det kommer rinna( hade ett lager manganoxid innan antarktis oxå, vi får se om jag kan med att visa det sen när det är färdigtFlört)

Håll tummarna!

rakuLotta
0

Så har jag öppnat ugnen efter andra ombränningen. Tomtesäcken blev slät och fin och tomtarna ser ungefär ut som innan. Ska nog gå på dem med ännu en redox som jag beställt. Kupfer.

Här ser ni en annan skål som jag brände om som blev himla häftig tycker jag. Det är Azur redox, dock ombränd men den ska tydligen bli såhär silvrigt blå vid högre temp. Brände till 1240.

rakuLotta
0

en annan vinkel

(det är på fylelera kanske ska tilläggas. vet inte om det gör skillnad på hur färgen blir)

Bregotta
0

# Yes! Snyggt Lotta! Tur att jag har Azur hemma!

Rozzy
0

så vacker!

LeWE
0

Jag har nån gång bränt om och då blandat lite tapetklister i glasyren som då fäster bra. Klistret brinner ju upp.

rakuLotta
0

#19. Hur mycket tapetklister i förhållande till glasyr?

Den skål som jag glaserade om med vit tenn glasyr såg ut precis som innan. Det var på en svart lera (som jag tagit vit glasyr på innan)  och den blev liksom brun och så hade den vita glasyren runnit utmed väggarna. Tänkte se om det gick att få bort det . Jag tog ju hårspray och det fäste inte så bra, men det fastnade ju lite, men det mesta rann ner på skålens botten. Men när den brändes om var det som att det inte varit nån extra glasyr alls. Jag vet ju att svarta leror är lite jobbiga med glasyr men jag tänkte att om det finns ett lager med glasyr under så kanske den vita inte "äts upp" av den svarta leran utan mera fäster utanpå det tidigare  glasyrlagret. Nån som vet och tror att det är nån ide att försöka en gång till?

LeWE
0

Jag har nån gång hällt av lite glasyr i en skål sen rör jag i lite tapetklister så det blir som en gröt o penslar på godset, det gick bra.

Rozzy
0

Men då borde det även gå att preparera med tapetklister och sen ta glasyren?