Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1491 ggr
chja1004
0

stooor rakubränning!

Hej!

är nu färdig med mitt rakuugnsbygge och ska starta upp min första bränning. Jag har brännt en hel del innan men inget egentligen stort. Nu har jag en stor kruka som jag skulle vilja pröva att rakubränna. Vad kan gå fel och hur undviker jag det? Finns det några erfarenheter av detta?Glad Ugnen är vedeldad

pyromanen
0

Har hört om ugnar som man lyfter av och hissar upp i taket och kvar står stora saken….  men om du har en traditionell vedeldat ugn och måste lyfta ut stoora krukan så går det ju att tappa den…  en kompis som håller ett galler under (som säkerhetsnät) på väg mot reduktionsbingen kanske är en idé? så gjorde vi när en kompis till mig hade gjort stoora saker.

rakuLotta
0

Tänk på att inte doppa den i vatten innan den svalnat. Det kan ju göra att den spricker…

Visa gärna hur det gårGlad

chja1004
0

Tack för tipsen! Glad Det där med gallret är ju perfekt nä rman ska ta ut den. Tror ni at föremålet kan spricka enbart av den kyliga luften? Ska man vara extra snabb till sågspånen?? Usch, jag känner mig nervös. Att man alltid ska göra sådana projekt!Foten i munnen

Jag får visa upp resultatet (hur det än går)

BKform
0

Sätt in krukan innan du börjar elda så att den värms upp sakta. jag har köpt väldigt bra handskar som jag kan ta ut godset med så att jag slipper ta ut den med tång, det innebar såklart att jag inte kan glasera den där jag måste ta i den.

chja1004
0

Det är perfekt med riktigt bra handskar… Var har du köpt dem och till vilket pris?:)

Rozzy
0

Jag köper mina handskar på "verktygsboden" i Borås rejäla skinnhadskar till armbågarna typ svetsarhadskar, de kostar 40:- i stället för 300:- som jag betalade hos en annan leverantör för mina rakuhandskar.

BKform
0

Dom jag köpte var urdyra 1035:- (inkl. moms) för att vara exakt, på kvittot står det värmeskyddshandskar 800 grader.