Orton.
Är smältpunkten beräknad på HELA bränningen för när konan ska falla? Eller är det bara till slutet? Typ 60 eller 150 grader /timme.
förstår inte frågan….
Jag tror inte att det spelar roll hur snabbt du går från rumstemp till låt säga 500grader, men senare så handlar det ju om ett värmearbete som till slut böjjer konen, om jag förstått rätt.
fick höra idag av Berne Liljegren att en snabb bränning får käglan böjja sig fortare än en långsam bränning. och därmed olika resultat på slutresultatet. med samma kägla.Berne Liljegren kan man likställa med ett levandes keramikuppslagsverk..
rörigt det här man får nog läsa instruktionerna som kommer med kägelaskarna.

Här står det hur dom funkar och hur man bör göra för att få ett så bra resultat som möjligt:
Jag kan ju berätta att Berne jobbade på en känd kakel-klinkersfabrik som kemiingengör. han berättade att man kunde bränna klinkers på 20 minuter. Det blev billigt för kunden men med sämre kvalite. tänker ocså nu på höganäs keramik som torrpressade sin keramik för å sedan gå in i ugnen direkt. nu kom vi ifrån ämnet.
Hm ja, jag kanske var lite luddig. Har inte hunnit kolla länken än, Saga men jag ska kolla mer ingående.
Jo, såhär då… om man bränner med en temperaturökning på 60grader i timmen faller tex. kona8 vid 1249grader. Om man bränner med 150grader i timmen så faller samma kona vid 1271grader. Detta gäller ORTON.
Det var mer ett panikinlägg från mig då mina tuber isade igen och gasen sinade så jag naggade på kona 8… och glasyren jag hade i ugnen klarar att bli bra vid 1271. Så jag försökte se en strimma av hopp att inte bränningen hade gått åt skogen, om jag hade bränt med 150/timmen så var jag ju uppe i 1271 och bränningen lyckats:) Lite flummigt kanske men bra att veta om det beräknas på HELA bränncykeln eller bara mot slutet…när man balanserar på graderna:)
Dock har jag öppnat ugnen nu och resultatet blev bra, dvs bra där ugnen är som varmast och lite mindre bra där det är lite kallare i MIN ugn. Nu har jag full koll på vart i ugnen det kan bli lite kyligare iallafall:)
Man lär sålänge man lever!!!
Men va bra att det blev bra!
Det är suveränt att ha med käglor..För bok över bränningarna så kan man alltid gå tillbaka och kolla vad som är det ultimata..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Citat: //Är smältpunkten beräknad på HELA bränningen för när konan ska falla? Eller är det bara till slutet? Typ 60 eller 150 grader /timme.//
Orton uppger i sin tabell att ovanstående gäller under "bränningens sista 90-120 minuter", dvs slutfasen.
Bifogar Ortons tabell.
Mvh
Bosse
Jippiii Bosse Yodapoäng till diiig:)
Tack för detta svar det kan vara myycke användbart för mig vid nästa och nästa och nästa bränning..