Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4665 ggr
Sophia
0

Verkstadhygien

Ibland blir jag lite orolig, hur farligt är det att jobba med keramik egentligen?! Tänker ni mycket på sådant? Har ni utsug i era verkstäder, har ni ugnen i separat rum, vad har ni för skyddsmasker och skyddsutrustning? Det vore intressant att få igång en diskussion om detta.

Sagakeramik
0

Jag brukar se till att hålla det rent runt mig, våttorkar ytor där jag jobbar (åtminstånde nu i min nya verkstad). Jag har ett bra golv i min verkstad som gör att jag kan spola av golvet med en vattenslang. Jag har inget utsug över mina ugnar ännu men det ligger på "att göra"-listan.

Jag använder gummihandskar när jag blandar glasyrer och glaserar. Mask när jag sprutglaserar.

Har hört några skräck historier där folk har för vana att röra upp glasyrer med händern:(

Jessicali
1

Jag är också orolig. De har kurser 3 gånger i veckan där jag hyr in mig och det går inte att spola golvet och det finns inget utsug.

Jag känner att det är dammigt och brukar ofta hosta upp slem efter att jag varit där. Jag vet att lerdamm är farligt men hur farligt?

Och jag vill inte änns tänka på glasyrdamm som säkert också finns i lokalen…..läskit :(

[rolnor]
0

Bland det farligaste är kvarsdamm, suger i mej en del sånt när jag blandar glasyr och sprutar, borde fixa en mask. Bariumkarbonat är ju ganska giftigt, men då mer på ett akut sätt, det lagras i nte i kroppen som t.ex. bly och kadmium gör. Lerdamm tror jag inte är så farligt.

pyromanen
0

Drömmer om min framtida verkstad som förhoppningsivs snart ska bli.  Då¨blir det prio 1 med gjutet, målat golv som lutar mot golvbrunn och kan spolas av med vattenslang!!!  lerdamm är knappast nyttigt i längden.

Det jag gör nu i min lågbudgetverkstad är att ha "cykler" jag gör allt gods klar till en bränning under 5-8 veckor (ingen glasyr alls i verkstan bara lera) sen glaserar/enoberar jag ett par dagar, först allt relativt ofarligt och det hemskaste till sist. Kånkar allt gods till ugnen som finns i ett separat hus och sen städar jag verkstan grundligt. På så sätt umås jag så lite som möjligt med glasyr/färgade engober framme i verkstan.

Är tyvärr dålig på att använda skyddsutrustning även om jag har den… användar andningsskydd och glasögon när jag gör rent sättmaterial/ugn eller skär i sten med vinkelslip.  Använder ingenting när jag glaserar (inte ens handskar Skäms)… men är mycket noggran med att inte släppa nåt giftigt alls ut i natur eller avlopp.

mangobango
1

Följande saker fick jag lära mig på min utbildning.  Och som jag följer.

Lerdamm är mycket farligt i längden. Utsätter man sig för det dagligen och drar ner för stora mängder i lungorna får man till slut ngt som kallas stenlunga = andningsbesvär. Våttorka eller spola därför golv och andra ytor ofta.

Likaså blir det "avfall" från ugnen när du bränner som delvis hamnar på golvet. Också en anledning att våttorka efter bränning.

Ha ugnen i separat hus, inte bostadshuset, pga de gaser som släpps ut under bränning. Fixa ett bra utsug.

Så lite hudkontakt som möjligt med glasyr. Huden är vårt största organ och vi tar upp ämnen genom den. Var noga med vad din hud kommer i kontakt med.

Sophia
0

#4 Pyromanen, din arbetsmetod låter vettig, förutom att du inte är så noggran med skyddsutrustning.

Mask är för mig en självklarhet när jag handskas med glasyrer. Jag har en halvmask från Claes Olhsson, vet inte rikgti hur bra den är, jag har hört att det ska finnas en mask som heter Sundström som ska vara den bästa, någon som vet något om det?

Om man inte har möjlighet att ha ugnen i ett separat rum, hur lång tid tror ni det tar för de giftiga gaserna att lämna rummet? I min verkstad bränner vi på natten, men frågan är om det är okej att vara där morgonen efter.

LeWE
0

Tyvärr har jag aldrig använt mask eller handskar under de 30 år jag arbetat med keramik men jag försöker hålla mig undan när det dammar vid glasyrblandning t ex. Våttorkar golvet flera ggr/veckan.

Gjorde för några veckor sen en håranalys o fick svar att jag hade stort påslag av uran o kobolt i kroppen!! Inte så kul, uranet kommer från leran o kobolt har man ju i glasyrer o engober. Så jag är väl "självlysande" nu.. he he.. Jag ska äta olika vitaminer som kan ta hand om mina gifter i kroppen o göra en ny analys om ca tre månader. Kanske man borde använda handskar o mask ändå? Speciellt ni som är unga och väntar eller ska ha barn framöver borde nog vara extra försiktiga. Mina döttrar har inte fått hälsa på i min verkstad när jag glaserar då de väntat barn eller haft bebis med.

saltglazed
0

Uran ja de e några som använder det här i höganäs i sina glasyrer där går min gräns jag rör i glasyrer med imina händer blandar glasyrer utan mask osv. tillsist är man ju full av skit. bariumkarbonat med man har ju fina glasyrer som kräver det. man får tänka sig för man närmar sej sina 50 kanske kan man köra på likadant. men man vet ju aldrig.. de e ju de värsta och läkarundresökning då kan man ju bli sjukförklarad…

saltglazed
0

det finns ju inga kontroller på den enskilde keramikern. när jag jobbade på distaloyjärnpulverfabrik så togs det blodprover med jämna mellan rum visade det sig att man hade för hög nickelhalt i kroppen fick man betald semester tills värdena hade sjunkit….

abbis
0

#7 var gör man  håranalys och hur nytvättat ska det vara?

Jag gör på eget intiativ lungröntgen på egen bekostnad regelbundet p.g.a jobbet…Har slarvat alldeles för mycket..speciellt med kontakten med råmaterial..Man får hoppas man blir några år tillRynkar på näsan

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

rakuLotta
0

Hårmineral analys gör du hos en hårolog. Titta efter salonger som har märket Hårologi. Man tar en viss mängd hårstrån och skickar iväg till labb och får det analyserat. Sen får frisören en lista där det står vilka Mineraler och ämnen man har (oftast för lite av) och så får man äta kosttillskott för detta. Du kan ringa Hårologi of Sweden för att få uppgift om närmsta salong.

Vet inte om det var så du gick till väga LeWe, men denna möjlighet finns i alla fall.

helenahenstedt
0

Skärpning alla slarvmajor och slarvpellar!

Blir helt enkelt förbannad när jag hör folk som struntar i handskar och masker etc. Kör ni utan bilbälte också? Man kan ju tycka att det är upp till var och en, men det tycker inte jag. Antar att de flesta av er har nära och kära som bryr sig om er.

Det verkar ju inte vara okunskap utan ren jävla ignorans.

Sagakeramik
0

Det är väl ungefär som med rökare. Om man inte ser ett omedelbart resultat av sin handling är det lättare att ignorera och intala sig att det är kanske ändå är ok.

Sen är det ju lite skillnad på om man har det som hobby och går till verkstaden nån timme i veckan eller om man har det som yrke och jobbar med det 8 timmar om dagen.

Därför är det extra viktigt för oss som jobbar med det hela dagarna att vi sköter oss.

lotta2
0

Absolut, man kan ju inte köra med att "jag har klarat mej i så många år utan att bli sjuk och utan att använda skydd" som jag hör en del äldre keramiker säga…*suck* Vem vet om dom får  cancer eller alzheimers om något år…Inte så kul att förkorta sitt liv pga av slapphet eller ignorans, när det är enkelt att använda skydd och handskar. Att handskar kan upplevas som lite knöligt vänjer man sej snabbt vid om man bara ser till att köpa kirurghandskar i rätt storlek  då siotter dom perfekt storlek. Att strunta i säkerhetåtgärder för att det gått bra hittills utan dom är ju som att låta bli att försäkra sitt hus för att det har inte hänt något än…

(Som en parentes kan jag berätta att jag har förresten en bekant som gjorde hårmineralanalys efter han varit rejält sjuk ett bra tag. Läkarna hittade inget signifikativt. Han fick reda på att det var mycket höga halter av  bland annat kvicksilver och har gjort en omfattande amalgamsanering av sina tänder och ett tag efteråt nu är han helt frisk. Så det är mycket intressant med hår som indikator på kroppen. Skulle också vilja göra ett sådant test, men det är lite dyrt för att göra det mer för skojs skulle tycker jag.)

[rolnor]
0

#12 Bra, jag ska skärpa mej!Skrikandes

Det jag skrev om lerdamm ska ses i ljuset av att jag inte är mer än kanske 1 timma om dagen i ateljèn, då är blir kvarts det mest farliga, tror jag, vore annorlunda om jag var yrkeskeramiker…

abbis
0

Jag har skärpt mig sen jag gick en glasyrubildning på PKI..Tidigare var det okunskap .Hade ingen aning om detta med hudens upptag .Man var däremot medveten om dammet så det har jag haft mask mot..Även blyet i glasyrerna som va vanligt på 70 talet var man medveten om..men detta med huden hade jag ingen aning om..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LeWE
0

12# Jag ska oxå skärpa migSkäms

11# Jag var hos en massör som gjorde mineralanalysen på mitt hår.

LeWE
0

Vill bara tillägga att jag använder"inte" uran i mina glasyrer. Uran finns tydligen i leran (som kommer från marken..) och det är ju svårt att dreja med handskar!! Tror ändå inte att man ska va så rädd för det, det finns ju överallt, svårt att undvika helt.

Man kan få uran av att bo i radonhus men det gör jag inte, vi har kollat hus o vatten där vi bor.

Mullvaden
0

Jag köper tunna handskar på Lantmännen. Det är mjölkningshandskar och de är starka och bra. Har dem alltid när jag glaserar. Eftersom jag har en tunna med vatten där jag sköjler allt innan jag spolar det under kranen känns det helt omöjligt att jobba utan handskar, där är ju ett koncentrat av olika otrevligheter.

Även när man plockar med torra, glaserade grejer är det viktigt att ha handskar och egentligen mask också kanske för det dammar ju en del.

Jag har fördel av att ha verkstan så till att jag kan ha glasyrhinken ute när jag blandar ny glasyr. Jag väger upp inne och har utsug där jag jobbar plus mask, men jag tömmer ur grejerna ute och då ryker det ju en hel del. Allt utom oxiderna är ju ofarligt för naturen så det går bra. Då slipper jag det fina dammet som jag har en känsla av kan hänga kvar i luften ganska länge annars.

Om jag gjort något som dammat riktigt någon gång har jag sprutat fint med en duschflaska runt i verkstan. Vet inte hur effektivt det är men det känns bra.

Det där med lerdamm. Lera innehåller ju också en viss mängd kvarts och vad jag förstår är det mest därför det inte är bra att andas in.

GuNi
0

Ett tips är att kolla upp vad handskarna ni använder tål egentligen, oftast används vanliga tunna eller diskhandskar men få vet att dessa släpper igenom kemikalier på några sekunder.

Köp kemikalieresistenta handskar istället så är ni alldeles säkra på att vara skyddade.

GuNi
0

#6 Sundstöm´s halvmask använder jag, till den har jag ett gasfilter och sedan ett dammfilter.

Kan också tillägga att jag är mycket nöjd med den.

[rolnor]
0

#19 Jag där faller ju mitt rsonemang platt…..Cool

Sophia
0

#20 Vad är det du säger, gör inte mina diskahandskar någon nytta?! Vad är det som tränger igenom? Var får man tag på kemikalieresistenta handksar?

GuNi
0

#23 Det finns handskar som är gjorda för olika sorters kemikalier. Håller man te.x på med lösningsmedel så ska du ha en sort som står emot lösningsmedel si och så många sekunder. Håller man på med syra är det just sådana handskar man behöver. Du kan nog söka på nätet var du kan köpa dom nära dig.

Det ska finnas säkerhetsblad med när ni köper era olika kemikalier från återförsäljaren och i dom pappren ska det stå vad man rekomenderas ha för skydd på sig.

Fråga återförsäljaren, dom ska veta och kunna ge råd för produkterna dom säljer.

Sophia
0

Men sådant som oxider och karbonater och vanliga råmaterial som kvarts och kaolin till exempel ska man väl kunna hantera med diskhandskar?

GuNi
0

#25 Jag tror det är Bosse-cebe och Lars Tärn som är proffs på detta och kan ge dig ett bra svar.

[rolnor]
0

Att sånt som inte ens är vattenlösligt skulle kunna ta sej igenom gummihandskar tycker jag låter mycket märkligt. En sak som KAN ta sej igenom gummi är små, fettlösliga ämnen, typ DMSO(dimetylsulfoxid) eller DMF (dimetylformamid), och om det finns andra ämnen lösta i dessa så kan dom "följa med".Tror att klottersanerare ibland använder dylika lösningsmedel.

Sophia
0

Klottersanerare ja, men finns det något att frukta för en keramiker?