Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 977 ggr
Hanna--
0

Kavlingsbord???

xarfez
0

Jag kan bara ge tips på vad man bör tänka på.

• kommer du kavla mycket olika tjocklekar bör du ha ett kavlingsbord som antingen har höj och sänkbar kavel eller har så man kan lägga i eller ta bort skivor, vilket gör att du kan kavla olika tjocklekar.
  • se till att kaveln/handtagen man kavlar med är kraftiga och verkligen tål att kavla ut lite maffigare lerklump.
  • naturligtvis bör man också fundera på hur stora saker man ska kavla. jag vet inte men det bör finnas olika storlekar på bordet.
Linoja
0

Kan man inte köpa en gammal mangel och bygga om på något sätt?

lotta2
0

Jag köpte ett mycket bra kavlingsbord av Lars Tärn. Jag gillar det för det är rejält, man kan ställa in höjden på valsen direkt på extakt den höjd man vill ha  utan att behöva flytta masonitskivor ( som mitt förra bord hade) och det var dessutom ett bra pris på det. Har sett att det dessutom finns någon ny variant på det så man kan använda olika färgade leror, men för mej funkar det bra att ha olika dukar. Så det bordet kan jag verkligen rekommendera.

Denna kommentar har tagits bort.
avalon
0

2, jo jag har oxå hört att man kan bygga om en gammal mangel, tror inte det är så svårt men jag vet ej exakt hur man gör.

Ulla
0

Jag har träffat en keramiker som gjort det. Tyvärr så var det ganske länge sedan, så jag var inte tillräckligt intresserad då för att fråga hur hon hade gjort. Hon gjorde i alla fall kakel och sålde, så den måste ju ha fungerat.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Jag har en såndär gammal mangel stående som jag tänkt fixa om till kavlingsbord så om någon har nån ritning får ni gärna dela med er av det.