Glasyrfråga
Har nu brännt en glasyromgång och inte gick det som jag ville, hehe. Använde en transparent blank glasyr på vit lera och svart lera (båda stengods) och på den vita leran blev det bra men på den svarta leran blev det inte blankt och dessutom som ett beigeprickigt lager över det hela. Varför detta? Dessutom använde jag en burdoux röd (stavning, hmm) som blev lite tunn och fläckig. Vad kommer det sig? Har blandat glasyrerna efter instruktioner och rört upp dem ordentligt. Någon som kan detta?
Svart lera kan vara lite knepig ihop med glasyrer. Den innehåller ganska mycket mangan (och kanske annat smått o gott) som vill ut ur skärven i gasform. Därav det bubbliga resultatet. Ibland hjälper det att skröjbränna i en högre temperatur. Kolla vad din lera tål, den ska ju fortfarande suga åt sig glasyren efter skröjen.
Har själv nedkallat diverse förbannelser över den där leran…

Tack för svar. Den svarta leran är verkligen fin men helt omöjlig med glasyrer. Lade en roströd glasyr på den och det blev som ett silveraktigt skimmer. Det röda syns inte till men skimret blev jättefint.

Jag la en grön glasyr på svart lera och då såg den transparent ut. När jag använde riktig transparent och en tennvit så funkade det inte alls.
Det är alla oxider annat "skräp" i din lera som reagerar med glasyren. Det är precis som att blanda i oxider i en glasyr, det färgar. Gör små provbitar och bränn med de glasyrer du har. Så får du se hur det blir innan du glaserar de saker du är mer rädd om.
Kan kanske spruta en vit engobe på först? Men såklart kanske det är lika bra att köra på den vita leran istället, varför vill du använda den svarta leran? Är den månne mer lättdrejad?

Använder den svarta leran för skulpturer, det är 40% chamotte i den så det funkar inte att dreja för mig. Men den röda glasyren blev rätt fin ändå. Den skimrar lite. Verkar ha fått för mycket vatten när jag blandade? Gått efter rekomendation men trist blaskigt. Någon som har ett tips gällande övervattnad glasyr?
Om du inte har CMC i den så kan du kanske låta den sedimentera och sedan hälla av lite vatten (dekantera)?

Phu vad bra att få det tipset för det är vad jag gjort på några redan. Visste inte att det var ok bara. Men håller på att gå igenom alla glasyrer nu och kollar flyttalet. Så tar jag bort lite vatten på dem om det behövs. När det sedimerat förståss.
Blandade en ny glasyr tidigare idag och kollade flyttalet direkt. Hmm, det krävs mindre vatten än rekomendationen helt klart, synd att jag litade på det först.