Tomteröd
Nu har det skrivits mycket om röda glasyrer som rinner, blir bruna osv. Jag var och köpte röd glasyr av min lokala leverantör, som jag tror i sin tur köper från Cebex. Jag sa att jag ville ha tomteröd, och han visade mig då en glasyr som jag tyckte var fin. Han hade bränt glasyren till 1250 grader. För att få glasyren lite mörkare, penslade jag tomteluvorna med svart engobe innan skröjbränning. Nu har jag plockat ut tomtarna ur ugnen, och jag tycker att glasyren blev väldigt julfin. Inget rinn, och inte ett uns brun nyans. Det finns alltså lätta röda glasyrer, som varken behöver glaseras tjockt, eller som måste brännas under 1200 grader.
Oj vad fina!
Testade du att doppa någon utan svart engobe innan? För att kunna avgöra skillnaden…
Undrar vad det är för metaller som ger färgen, finns ju nåt som kallas färgkroppar, har aldrig jobbat med sådant. Annar är det ju reduction som gäller, inte så lätt att få klarröd färg då heller.
Trevlig Helg allihop!
Den ser fin ut! Har bara hittat lergodsglasyrer som blir så röda. 1250 - det är "min" temperatur. Skulle passa perfekt för mig. Vill du avslöja vad glasyren heter och var du köpt den?

Jag köpte den hos Sintrings keramik i Uppsala. På påsen stod det "Julröd". De tomtar som står längst fram på fotografiet är inte penslade med svart engobe under. Den färgen blev också fin tycker jag. /Lotta
hej jag använder färgkropp i transparent glasyr. Det är angivet i % hur mycket färgkropp som ska blandas i för att det ska bli optimal färg, och det går att bränna i 1250 grader. Jag köpte mörkröd från Tärn, finns även hos cebex. Lätt , enkelt och snyggt. Dock blandade jag i mer färgkripp än rekomenderat, för jag ville att glasyren skulle se fylligare ut, och det blev riktigt bra…