Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3926 ggr
Sagakeramik
0

Nichrom?

Nån som vet vart man kan köpa Nichrom tråd i olika tjocklek?

[rolnor]
0

Elfa har Kanthal, men det är kanske inte samma sak? Ska du göra element?

Sagakeramik
0

:) ah, jag trodde Kanthal tråd var någe annat än nichrome. Nej, jag ska inte linda element (ännu) jag tänte experimentera lite:D Jag är bara inte sugen på att köpa en hel rulle för en förmögenhet utan skulle vilja ha lite olika tjocklek och längder bara för att testa lite med.

[rolnor]
0

Jag vet inte om Kanthal är samma sak, men båda är nog baserade på nickel och krom tror jag.Glad

lotta2
0

Vad jag hört så är det nichromelement  i vissa lergodsugnar och kanthal  i stengodsugnar. Och att det är så pga nichrom tål lägre temperaturer och kantal tål högre temperaturer under längre tid. Däremot ska det gå bra att ha nichromtrådar i leran som upphängning etc.

saltglazed
0

elfa säljer väl inte så grov kanthal tråd eller? om man ska ha lite grövre till en ugn minst 1.5mm annars har ju claes ohlson haft tunnare tråd. under 1mm så blir det bara till 1 litersprovugn om man vill använda det till det. va jobbigt det ska va å hitta kanthaltråd. cebex har men dyrt den kostar ju egentligen inte så mycket men i försäljningsledet så stiger priset kraftigt.

[rolnor]
0

Jag har köpt Kanthal från en elektriker för länge sedan, lindade egna element, funkade över förväntan, minns tyvärr inte vad han hette, var typ 18 år sedan.

saltglazed
0

kommer ihåg för ca 10år sedan jag å en kompis skulle köra till spiralverken i svedala tror jag de va när vi körde dit så funderade jag över nu ska man till kontoret för å sedan springa mellan fabriker innan man hittar rätt. men vi kom rätt in i ett bostadsområde och i garaget satt en rätt stadig man som körde hela företaget inne i sitt garage spiralverken ja då bidde man lite snopen. men han va billig och gav bra service. undrar var alla dom snubbarna tagit vägen. eller så har man varit borta från keramiken för länge. viktigt det här med kontakter..

poja
0

smuab säljer kanthaltråd.

MaddeS
0

Nu fattar jag inte, Skämsvad är poängen med att använda nichrome överhuvudtaget om kanthal tåler högre temperaturer? Är nichrome mycket billigare? Går det inte att sätta kanthalelement i en lergodsugn?Om man skall använda nichrome till upphängning kan man väl ändå inte köra det i stengodstemperatur om det inte tål den tempen, eller? Eller finns det andra användningsområden för nichrome?

Nyfiken och förvirrad.

lotta2
0

Nicrome är billigare. Nichrom tål temperaturer som stengodsbränningar men inte under upprepad följd som i en stengodsugn. Kanthaltråd tål hägre temperatur under längre tid. Självklart kan man ju lika gärna använda kantaltråd om man har det hemma. Om man kan använda en annan sorts element än de orginalelement som fanns installerade i ugnen från början så behöver man antagligen räkna ut det med en elkunnig person, sådant kan inte jag.

Sagakeramik
0

Jag ska inte använda nirkomen till att linda element med:)