Mer bilder!!
Det är så himla kul att titta runt på allas personliga sidor och läsa lite om vad ni gör och framför allt titta på lite exempel!
Det här är en uppmaning till alla att lägga ut bilder i sina fotoalbum, jag ska själv lägga ut lite fler bilder i helgen!

He he:)
Jag håller med. Det är jätteroligt att se vad folk gör.

hej,ja nu har jag också fyllt på några,det är jätte kul och se vad ni andra gör!!

Vilka fina saker ni gör:)
Rymdfåret är coolt:D
Amanda , jobbar du bara med lergods? Roligt att se bilder ifrån din butik också:D
Ja, visst är det trevligt med bilder! Men inte bara saker som man är nöjd med. Det kan vara lika intressant att se misslyckade saker för att diskutera varför det blev så. På det sättet kan man ju lära sig (och andra) något av misslyckandet.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag lade också in en bild jag hittade i datorn, kameraprogrammet har jag fortfrande ej fått fason på…
Lyckades du med att rakubränna porslin Lotta? Var du extra försiktig i uppvärmning och avkylning, eller har du några andra knep att lära ut?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jo, det var nog mer vilja än teknik:)
Jag hade en beställning på en gåva till ett 50-årig bröllopsdag och jag ville så gärna ha porlinets vithet för det blir ganska stor skillnad jämnfört med vit stengodslera. Jag brände extremt sakta och reducerade på plats/ lyfte bort ugnsskalet= fiberugn, ville inte flytta fatet eftersom det förra gick sönder. Men det var svårt, gjorde ett till likadan storlek i en annan porslinslera som glasyren lyfte av från fatet i stora skjok, så det jag hade tur med att glasyren gick ihop med just denna leran.
Det finns en enklare väg också :att bränna i elugnen och stänga av elen och lyfta ur fatet när man har nått sin maxtemp. Men det innebär ju dels risk för att man bränner sej, och att man droppar glasyrdroppar över ugnens tegel men då kan man ju enkelt styra brännkurvan till att bränna sakta. Har också gjort det ibland, jag har ju turen att ha 5 m i tak där ugnen står så jag har ingen brandrisk i taket heller, vilket man ska väga in annars också. ´Är ju inget att rekommendera men man kan ju göra så också…

hej zaga,nä,jag jobbet både med lergos och stengods, är just nu väldigt förtjust i fylle leran,den har en sån vacker skärv

Nu finns det lite bilder i mitt fotoalbum !

Hej Amanda.
Åh, fylerleran är så himla vacker. Förstår att du gillar att jobba i den:D

Avalon
Vilka fina saker. Har du en egen saltugn?

12 Nej tyvärr har jag inte det. Vi fick bränna hos Jan-Åke Andersson (heter han väl) i Tibro och ved med vanliga glasyrer hos Gösta Grähs i arboga när jag gick på kuben. Men nån gång ska jag bygga en stor vedugn här hemma har jag tänkt, det är ju så fantastiskt kul att elda och det blir ju så vackert, både med och utan salt !
Åh, vad kul att se dina bilder! Ingick bränningarna hos Jan-Åke Andersson och Gösta Grähs i utbildningen? Jag håller med dig, det blir ju så fantastiskt vackert.
Hoppas att jag själv någon gång har möjlighet att se hur det går till.
_
_

Avalon
Ah, synd:/ Hojta till när du bygt din egna sen så att man kan få komma o prova;)

15 Absolut !!

Nu har jag lyckats få in några bilder!!!! Teknikens under, vad jag är stolt över mig själv, kan ju knappt ens läsa min mejl. Jag är en usel fotograf jag vet men lite ser man ju.
Jag måste bara säga oxå att jag är väldigt glad för att ha hittat detta forumet jag blir såååå inspirerad av alla kunniga människor! Jätte många fina saker alla har
Avalon, vilka snygga grejer du gör! Fast jag såg bara hälften av bilderna i ditt fotoalbum, sista hälften var bara rubriker. Är det så bara från min dator?
Bruzapetra, jag håller med, det finns verkligen redan många kunniga människor på den här sidan, och det tycker vi är kul så vi hoppas alla stannar! :) Får man fråga vad det var för glasyr på teburkarna? Jag gissar på reduktion… :(

18, låter skumt det är kanske bara från din dator det är så för jag kollade nu och jag såg alla bilder !
Avalon, jag bara älskade skulpturerna!… det där paret! Stengods står det. Vilken glasyr och hur stora är dom? Kände mig jätteinspirerad att skulptera något till min trädgård när jag såg dem.

20, dom är ca 40 cm höga. Paret som sitter ihop har en vit blank glasyr (köpt så jag har inget recept), hon med vingarna har en chun glasyr vilket inte blev så bra eftersom den var för transparent. Paret som står vid vattnet har jag slafsat på mangan och röd järnoxid med en svamp i flera lager och det kan jag rekomendera till grejer som skall stå ute, dom där har stått ute året runt i 3 år och det har inte hänt någonting med ytan.
21 Avalon, jättefina skulpturer. Ängeln och paret är underbara. Sen gillade jag extra mycket vasen och skålen i stengods, underbar färg på insidan, är det något bronsaktigt? Ser ut att ge en så snygg kontrast mot leran.

22, Det är en orange glasyr som jag köpt färdig på lermakeriet i gälve.

Lr, det är äkta "shakeandbake" glasyr. Jag vet att jag smeta järnoxid på och möjligtvis en rutilglasyr över???!!! Har tyvärr inget bra recept:(
Jag blev också väldigt förtjust i teburkarna. Skulle inte ha något emot att förvara mina teer i några sådana.
_
_
#24 Det är alltså inte reduktion? Mycket trevligt att höra! :D
Det är bara att fortsätta testandet, Lr. Och sedan hoppas jag att vi får se bilder på resultatet av dina försök här i forumet :D
_
_
Hej allihop!
Jag är ny här på keramik.ifokus och blir så inspirerad och imponerad av alla era fina saker! Längtar till hösten då jag ska påbörja mitt keramikår på folkhögskola.
Mvh Linda
Hej Linda. Lycka till med din keramikutbildning som du snart påbörjar. Du får lov att skriva här och berätta hur det går och vad ni gör.
Ha det så bra på folkhögskolan!
_
_

Nya bilder i mitt fotoalbum!
Mina fulaste kommer snart, ska bara ta mod till mig och plocka fram dom!!! 
Så, nu har jag varit inne och tittat på dina nya bilder. Fina saker. Jag är särskilt förtjust i en av snäckorna som får mig att tänka på sköna strandpromenader.
_
_

Tack!
Nu har jag oxå lyckats lägga in lite bilder*L*
Ha det så gott
abbi
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Lite mer bilder…för er som är nyfikna finns ute på min sida
abbi
Menar du att du har bränt teglet själv? Var tog du leran ifrån? Är den köpt, den verkar ha olika färger?
_
_
Jag köpte lera i 2 olika färger kavlade och kavlade o kavlade…
Vad kul. Gissa om jag fick bråttom dit att titta! Jag förstår att du är nöjd med skålen, den är jättefin. Är det du som har gjort alla sakerna på bilderna?
_
_

Jag har lagt upp tre nya bilder i mitt album.

5 kvadratmeter. Jag förstå att du längtar efter den nya verkstan.
_
_

jo… fem kvm är ju inte så mycket att hänga i granen. Jag har ifs inte glasyrerna och råvarorna där som tur är. Ja den nya verkstaden… *suck* vi har börjat röja i huset som ska rivas nu.
Jessika,
hade du det bra i Mullsjö? Jag var där för ett par år sedan och jag tyckte det var en så fantastisk vecka - lysande pedagog (Fredholm är officiell guru hos Lerskap), underbar miljö, suverän mat och mycket mat dessutom, också raku… Dessutom hade jag & min kompis turen att få en liten stuga alldeles för oss själva. Undrar vem som fick den i år?
Saga,
jag tyckte din 'fula gubbe' var väldigt söt, som hämtad ur Nightmare before Christmas eller vad den nu heter, Tim Burtons fina lilla animation.

Lr
Tack så mycket:) Jag har någon form av hatkärlek till den där gubben. Burton är en av mina favoriter så den liknelsen tackar jag extra mycket för:D
Du såg väl att jag hade med honom i min föregående kommentar?
Det är bara mössan som saknas.
Min "frigge"verkstad är på 10 kvadratmeter och där har jag med allt. Det finns inte en centimeter som inte är utnyttjad. Ditt utrymme ser nästan tomt ut i jämförelse.
_
_

Nu har jag lagt upp lite fler bilder i mitt galleri om någon är nyfiken.
Zzaga, jag gillar dekoren på din tekanna. Visst är det kul med blad! Jättefin stengodsfigur också, jag gillar oxiden som tränger ner i fördjupningarna, det blir så spännande så.

Tack lotta:) Samtal kan inspirera till mycket till och med strandfynd:D Den tekannan är i ugnen nu ska bli spännande att se hur resultatet blir.
Jag är också väldigt intresserad av just oxidfärg variationen. Jag bara önskar att man kunde göra en rosa transperant färg *drömmer*
Ja, den måste du visa när den är klar! Spännande med dina tekannor med olika fynd (från stranden?) på.
Själv plockade jag sten sist jag var ute. Nu vet jag inte vad jag ska använda stenarna till men vackra är dom i alla fall. De får ligga framme så jag kan titta på dem då och då.
_
_
några bilder från min trädgårdsutställning…tidningen har skrivit en jättefin artikel…all gratis reklam tackar man för…

Har lagt in några nya bilder på den lilla produktion jag har åstadkommit i sommar…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Kul att se. Jag blev litet fascinerad av de sneda hänklarna på dina kaffemuggar, det har jag aldrig sett förut. Hur är dom att hålla i?
_
_

De är faktiskt ganska välbalanserade. Jag hade inte tänkt mig att de skulle bli så sneda men det blev ganska ok ändå.

Nu har jag lagt ut lite bilder. Ser fram emot att surfa runt och titta på allas alster när jag har lite mer tid

Nu har jag lagt in några bilder i mitt fotoalbum på några saker som jag tycker om.

Har lagt in några nya bilder i mitt album. Kika gärna in!
//Ulle
Åh, vad fint. Dina skålar i fylelera skulle jag gärna vilja äta ur.
_
_

Tack Ulla, de är bra att äta ur…
//Ulle

Jupp, fyleskålarna var verkligen jättefina:)