Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2655 ggr
[rolnor]
0

Centrifugalgjutning

Har testa att göra en gipsform för gjutning av stora fat;

Man tar en stor hink typ 50cm i diameter och skär av den några decimeter från botten så att man får en vid, låg cylinder, sen fyller man den med "lagom" mycket gips (kanske halvfull?!). Man ställer cylindern på drejskivan och drar upp farten till ca 60rpm, då bildas en konkav yta (man får jobba rätt snabbt och inte ha för tjock gipsblandning). Formen får snurra några minuter tills gipset stelnat, sen torkar man formen, jag ställde den i ugnen i 6 timmar vid 100grader. Man ställer ånyo formen på drejskivan, häller i gjutlera, återigen "lagom" mycket och drar sen försiktigt upp farten till 60rpm igen, då flyter leran ut till ett fat, låt den snurra tills leran stelnat lite, nån timme räckte för mej. Efter nåt dygn kan man lyfta av fatet eller vända formen uppochned försiktigt över nått mjukt. Det här låter kanske krångligt, men när man väl har formen krävs det liten arbetsinsats för at göra ett fat. Man kan såklart svarva en botten på formen så att faten får en plan yta i botten som fot,jag planerar att ta en ring av något slag att ställa dom på, kanske av kork.

Lycka till!

poja
0

Va kul! Har du kommit på det själv.

Sagakeramik
0

Kul, men det låter väldigt mycket enklare att bara dreja fatet.

[rolnor]
0

Jo, det ör min idè.

Jag tycker att det frestar på handlederna att dreja stora fat, har förmodligen fel teknik…

Ulla
0

Det låter svårt. Skulle vara kul att se det göras.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
0

Fram för allt en roligt idé att komma på!  Kanske nått att experimentera vidare med också… tänker på andra roliga former som vätskor kan få….  cirkulära vågor…. hmmm spännande..

Umerkajeff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken kul ide ! Jag höll på för några år sen och kavlade ut stora fat/sköldar  ca 60 cm i diameter och hängde i tyg , världens projekt tungt och bängligt och svårt att få det få det bra häromdan så gjorde jag en jättegips form , jag önskar att jag läst det här innan , men jag drejade ett negativ gjöt av det och ska nu börja producera sköldar som kommer kosta 5000 st som ingen vill köpa men jag vill göra dom ändå , blir fina presenter……

[rolnor]
1

#6 Ja det skulle nog funka att göra sköldar av, det stora problemet är väl att få jämn torkning så det inte spricker, jag gjorde egen gjutlera av spill och lite maskindiskmedel, det är i princip vattenglas, får se om det häller att bränna, men kan göra en ganska tunn skål om man vill, men den blir såklart skör…

Har också testat hänga i tyg varianten inte så dumt alls, tror dock att det kan bli elegantare saker med min nya metod.Flört

Godsagare
0

Här snackar vi utveckling!

Tack för att du delar med dig. Det här låter hur spännande som helst och nu är det min skalle som spinner på hur jag själv ska anamma den här metoden.

Jag ska komma ihåg vart jag läste om den först! Flört

Bra inställning till sköldarna. "som kommer kosta 5000 st…. men jag vill göra dom ändå"

Jag är övertygad om att du kommer hitta kunder. Har du sneglat på sköldarna som de adliga har? Du kanske kan göra replika på den och sälja till Totte, von Fnutte och allt vad de heter. *ler

(Inget ont om dem, de kanske inte ens har kapitalet bara för att de ärvt ett namn…)

pyromanen
0

Säger en som själv är godsägare Skrattande

Godsagare
0

Den var bra! ha ha

saltglazed
0

jäkligt smart att centrifugra gips såsom leran den har ungefär samma viscositet och i formen har leran lätt att gå ut i kanterna. har hört att glasindustrin kör samma meod men med glamassa i formarna

[rolnor]
0

Tackar! Kan nog tänka mej att jag inte är förste mannen som tänkt på detta dock…Glad