Förebilder
Har du någon förebild inom keramiken?
Varför är det din förebild?
Vilken egenskap önskar du att du hade som du inte har idag?
Jag börjar väl själv eftersom jag startat tråden.
Lasse Östman - Enorm kunskap inom glasyrer. Total ordning i sin verkstad. Ödmjuk och öser ur sig sin kunskap och hjälper gärna till.
Frykis - Japp, en medlem! 
Hennes alster gillar jag skarpt. När jag besöker henne finns det ofta något nytt hon jobbat fram och hon håller det enkelt och ljust i butiken. Hon är ödmjuk, bussig och har en humor som tilltalar mig. Sen har hon en hobby till som hon delar med mig, en bonus!
Kommer säkert på fler om jag får fundera lite till.
En egenskap som jag önskar att jag hade är mer tålamod när jag provar nya produkter. Idéer finns det många av men jag behöver nog mer fokus för att genomföra dem fullt ut.

Naga Nodi!
Sök på henne på tuben! Inte alls keramik men wow vilken lekfullhet och respektlöshet inför vad man kan göra och inte. Ja det var väl den senaste idolen… såg henne på Kobra för inte allt för länge sedan. Tyvärr dog hon i höstas blott 30 år
Kenneth Williamson, har sett honom på TV några gånger och han pratar t.ex. om att han arbetar med skönhet, något som jag kan relatera till, respekt…

Bernt Friberg..
Klassiska former.. sidenmatta konstglasyrer och dramatiska reduktionsglasyrer.., en otrolig erfarenhet och kunskap inom den keramiska världen..,trots att han egentligen ville bli snickare…
Egenskap jag vill ha.. Jag tror att den/dom redan finns..,men att det gäller att hitta dom bara… Fast det där med tålamod är nog något jag saknar ibland…
Ruthanne Tudball (ja ja jag vet jag är tjatig)
För att jag verkligen gillar både formerna och ytorna. Och så tycker jag det är så häftigt att hon hittade på sin "egen stil och arbetsmetod" inte på nån fin skola efter anvisningar av nån kändis utan metoden att göra allt klart direkt på drejskivan blött uppstod av att hon hae små barn och en drejskiva i källaren och alldrig kunde veta om hon skulle ha tillfälle att ta rätt på läderhårda grejr… Ett bevis på att man inte måste följa nån viss mall :-)
Egenskap…. Ha lättare för att bestämma mig och begränsa mig. Kunna rita.
Bernt så klart! Fantastiska miniatyrer.
Vilken rolig info om Ruthanne! Måste googla på henne.

Eva Hild är så otroligt häftig, tycker jag!
Hennes hemsida
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Astrid Anderberg på Bornholm..lekfulla och helt fantastiska skapelser..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Vilken tjej! Har träffat henne under projektet "Husby-dakar", urtrevlig och så skoj att få kolla då och då vad hon har för uppdrag.
#9 Hon hade jag alldrig hört om, men vilka grejer, hon verkar vara otroligt allsidig och väldans duktig! tack för tipset!

Har svårt att för mig själv definiera ordet förebild, är det att jag skulle vilja göra de saker den personen gör eller är det en förebild bara för att jag gillar grejerna? Det finns en annan tråd som handlar om vilka keramiker man gillar, skulle också kunna nämna AnnaSofia Mååg där, och en drös andra. Smiter från frågan!
Egenskaper jag skulle vilja ha, främst som keramiker:
Fullfölja idéer och inte dra iväg åt massor av håll (vilket också har sina fördelar, men man vill ju ofta ha det man inte har).
Betydligt högre intensitet i marknadsförandet. Och självförtroende.
Säkrare formkänsla. Vara en bättre drejare. Kunna skissa/teckna för att lättare kunna visa mina tankar för andra. Vara bättre på att verbalt formulera mina tankar kring min keramik.
Du har rätt i dina tankar kring förebilder.
Jag skulle nog vilja vara Lasse Östman för hans enorma kunskap om glasyrer, hans noggrannhet och ordning i verkstan.
Frykis alster tilltalar mig och hon har en målmedvetenhet som balanserar bra med ödmjukhet. Hon skulle aldrig köra över någon för att nå sina mål. (Det skulle nog egentligen få av oss göra…)
Sen skulle jag så klart också vilja ha en sån karl som hon har, han supportar henne vid rakubränningar och massa annat. Händig. 
AnnaSofia gillar jag också för hennes personlighet, det jag hann märka när jag träffade henne i Husby. Men hon gör större installationer, vågar göra läckra former som endast är till för lyst.

Dan Leonette. Jag såg honom i ett litet inslag på TV4 nyss, han är min raku-förebild. SÅ kul det vore att gå en kurs hos honom!
Håller med, Dan Leonette är min förebild med. Han håller inte kurser tyvärr, har frågat, men torsdagar på sommaren har han öppet hus och berättar och visar copperflash och annat. Det är nästan som en kurs bara det, för han är otroligt generös och berättar mer än gärna hur han gör och tipsar om du frågar. Åk dit om du är på Gotland nån sommar!

#14 Så kul! Jag tänkte faktiskt åka dit i sommar och åtminstone få se hans saker i verkligheten. Får se till att tajma in en torsdag, då…
Tack för tipset, Lotta!

Måste tillägga att jag hyser en enorm beundran för alla som jobbar hårt för att få hålla på med det de vill, ofta utan större ekonomisk utdelning. De som håller fast vid sin tro på sig själva både i medgångar och motgångar (medgångar kan ju föra med sig negativa saker också).