Celadon?
Hejsan alla keramiker!
Som vetgirig nybörjare skulle jag vilja veta vad som är det speciella med en Celadonglasyr? Varför heter det Celadon? Vad bör man tänka på om man använder en Celadonglasyr?
Frågorna är många 
Mvh Purpur

För det första behöver du en ugn du kan reduktionsbränna i.
Det brukar vara en transparent stengodsglasyr med lite järn i, dom jag har haft har krakelerat kraftigt, vilket iof blev snyggt..
Brukar vara enkla att jobba med rinner inte t.ex. Om du gör en glasyr med riktigt låg titanhalt (enklast är att utesluta kaolinet) så kan den få en mera blåaktig, fin färg.
Vet inte varför den heter celadon, men det är en flera tusen år gammal orientalisk glasyr, så namnet kommer säkert från china eller något grannland (finns säkert någon annan här som vet). Reduktionen (syrebristen) behövs för att få fram färgen som kan vara åt det ljusblåa eller ljusblått eller mittemellan. Jag gillar jättemycket ljusgrön celadon utan blått och tvärt mot rolnor så har jag testat tillsätta lite extra titan för att undvika att den blir blå :-) De jag testat har inte krakelerat.
JAng namnet så har jag har läst i en av mina keramikböcker att celadon glasyrer i väst fick sitt namn efter en figur i ett skådespel, men jag orkade inte gå upp och leta nu. En snabb säkning på nätet fick fram detta "Celadon, a famous type of ancient Chinese stoneware, came into being during the period of the Five Dynasties (907-960). It is characterized by simple but refined shapes , jade-like glaze, solid substance and a distinctive style. As the celadon ware produced in Longquan County, Zhejiang Province, is most valued, so it is also generally called longquan qingci.
Its Chinese name, qingci, means "greenish porcelain." Why then is it known in the West as "celadon?" Celadon was the hero of the French writer Honore d'Urfe's romance L'Astrée (1610), the lover of the heroine Astrée__. He was presented as a young man in green and his dress became all the rage in Europe. And it was just about this time that the Chinese _qingci_ made its debut in Paris and won acclaim. People compared its colour to Celadon's suit and started to call the porcelain "celadon," a name which has stuck and spread to other countries."
Så tydlgen mindes jag lite rätt i alla fall. Hur som helst är dom underabt vackra, själv gillar jag ( just nu) allra mest dom som går i svagt blått…Mums..
Fint med lite historia, tackar! Vill man ha en celadon som är mer täckande kan man testa nån procent benaska…
Det med flera tusen år hade jag då fått om bakfoten om den är från 900-talet…
ursäkta.
det finns massor med bra litteratur att låna på biblioteket. en bok tror den hette översatt Sung skärvor där man kunde läsa om de olika keramik distrikten i kina och vilka typer av glasyrer dom tillverkade där. man gjorde oftast den typ av glasyr som materialerna i jorden fanns tillgängliga där en typ av celadon reducerad järn är kuan typ en krakelerad blå järnglasyr som jag tycker är jättefin. den mest vanliga är ju den som är täckande från lite vitare till grön mot blåhållet. men den blåtoniga järnglasyren går i mitt huvud över till chunglasyr. som också är reducerad järnglasyr. men jag kan rekommendera ett besk till biblioteket. synd jag inte kommer ihåg vem som skrivit boken som jag tror heter sung sherds. den va helt kompletterande när det gällde kina glasyrer. intressant ämne helt outömmligt för den vetgirige. jag gjorde massor av tester när jag hade min gasugn.
Nåt jag har tänkt på mycket under alla mina besök hos antikhandlare är hur vet dom åldern på keramiksakerna. Jag vet att dom större sakerna Tang hästar för flera hundratusen kronor är det tagit ett prov från lera och testat åldern hur det går till vet jag inte men klockan nollställs när keramiken blev bränd så uppfattade jag det. men dom där smågrejjerna typ celadon vaserna som kostar typ tusentalskronor. svaret jag fick det ser vi på färg på skärv lukt mm. massor av för mig luddiga svar. så när jag tog med en foto på min frus kinaskåp för en åldersbestämmning så passade jag på å ta en grej med som jag hade gjort å fantastiskt han sa den va över 200 år gammal. man kan ju undra över hur pass säker är deras bedömmning.
#8 Ha ha, festligt! Man kan kanske Starta en sajt typ eBay och sälja "antik" keramik??? Tror att åldersbestämningen av keramik har att göra med att jordens magnetfält finns lagrat i järnpartiklar i leran vid bränntillfället och detta har ändrats genom åren så att man kan jämföra hur dagens magnetpoler ligger och det som finns lagrat i leran (jag kan ha fel…).