Föreningar
När jag läser om en massa keramiker ser jag att de är med i en massa olika föreningar. Vilka är ni själva med och varför? Vad får man ut av det? Vilka bör man gå med i? Blir det inte dyrt att betala till en massa föreningar och koperativ?
Hejsan jag är med i en ekonomsik förening,,fördelan med denna är att jag har ett bra försäljningsställe och kollegor som gillar samma saker som jag,,vi arbetar i lite olika material.
Vår förening går bra. vi säljer kvalitetschoklad och Te från tecenter i Stockholm..vilket gör att vi medlemmar har bra förmåner. Vi arbetar ca 3 dagar var i månaden..och får betalt för det vi säljer minus 3% som änvänds till papper snören och liknande.

Ok , det låter ju inte så farligt jobbigt:D Men hur gör ni med lokalhyra och sånt? Ingår det i de 3%?

Det verkar vara vanligt att man förutom hantverka har något annat man säljer i sin butik, som tex. te eller choklad. Det kanske är ett bra sätt att få ett jämnare flöde på intäkterna.
Det är nog viktigt att man inte tar "fel" produkter bara som inte alls hör ihop med hantverk. Det skulle kännas fel att komma in i en hantverksbutik och hitta leksaker "made in taiwan" 
zzaga.. utan att gå in på föreningens ekonomi,,, vi får vad vi sålt för i månaden -3% plus arbetsinsatsen..då är våra omkostnader betalda..
#3 ja det är viktigt att det ändå hör ihop,, bra presentbutik med lite blandat..kul att lära sig om mer än sitt eget hantverk. vi åker ibland på mässor och studiebesök tillsammans,,som föreningen då oftast står för en del av kostnaden..