Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3706 ggr
Kajsakavat
0

Hård lera?

Hallå, jag är helt ny på det här med keramik och har fått gul-lera av en bekants bekant, vet inte om det är ler eller sten men tänkte egentligen bara använda den till att öva lite på att kavla och forma hemma. (har börjat en kurs som än så länge bara varit två gånger) Glad

Leran är ganska torr och sprucken och jag tänkte dela den i bitar och lägga den i en fuktig platspåse, är det rätt sätt? I såna fall ,hur mycket vatten? Hur länge bör den ligga tror ni?

Tacksam för svar :-)

zzaga
0

Det du kan göra är att sticka hål i leran med en vass pinne typ provsticka eller liknande och sedan hälla på vatten. Det är svårt att säga hur mycket vatten om man inte kan se/hålla/känna på leran själv. Men det är ganska så lätt att torka leran om du fått i för mycket vatten (på en gipsplatta). Men det låter som om du skulle ta i en dl iaf. Det kan ta tid innan leran suger åt sig av vattnet. Ibland kan det vara snabbare att torka leran helt och sedan hälla på vatten. En torkad lera har lättare att suga åt sig av vatten än en halvfuktig.

zzaga
0

Jag glömde säga… vänd på påsen ibland så att vattnet kommer åt över allt.

Kajsakavat
0

Tack snälla Glad

(springer och hämtar en sticka och lite mer vatten)

zzaga
0

Så lite så:D Lycka till!

Ulla
0

Det fanns ett inlägg här tidigare med fler tips på hur man kan göra,  Torkad lera.

Som man säger, alla sätt är bra utom dom dåliga.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LarsT
0

Lera är ett märkligt material.

Det allra enklaste sättet kallas för tid. Om man råkar ha paket som torkat för mycket eller om man kommit över hårda paket billigt hos någon återförsäljare så är det allra enklast att bara dumpa dem i vatten. Inte öppna upp påsen, inte sticka hål, inte torka och krossa. Bara se till att de ligger under ytan, i en sluten påse.

Lerans starka kapillära egenskaper gör att det lilla, lilla vatten som kommer in genom minsta, minimala springa är alldeles tillräckligt för att leran ska kunna "kapillera" in och fördela jämnt denna lilla mängd vatten. Prova får ni se. Det funkar med alla hårdhetsstadier, tar lite olika tid bara. Ni kan återställa ett halvhårt paket till ett "nyfött" på 1-2 veckor, helt utan knådning eller annan bearbetning.

Ge leran tid bara !

Lars Tärn

zzaga
0

Vilket bra tips Lars. Måste prova det nästa gång.

FLAMMA
0

Har massor av torr lera. Jag brukar försöka att ha tålamod och vänta tills det är minusgrader ute (bor i skåne) då lägger jag ut leran utomhus 2 - 3 dygn. Sedan är den mjuk och och då ältar jag den och kan sedan använda den.