Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1622 ggr
pyromanen
0

Sekunda

Nån som har en entydig och jättebra gräns för vad som är 1: sortering och vad som är sekunda?  Och vart går gränsen mellan sekunda (som kan säljas som sekunda) och det som ska kastas i gropen?

Hur stor andel sekunda får ni på en ugnfull?

lotta2
0

Hmm, alltid svårt det där. Jag tycker att om en sak inte är bra som om det en vass kant mm på en mugg så slänger jag den, om det är sprickor också i bruksföremål, i skulpurer kan jag fylla dom.  Några små nålstick och små mistor i glasyren på bruksföremål hamnar i sekunda lådan.  Ibland vet jag inte varför vissa föremål ligger i sekundalådan om jag kikar där efter ett tag. Om jag gjort någon mugg tex om jag inte tycker om för att det är en liten annan känsla i den än vad dom andra har så stoppar jag den i sekunda lådan, kan vara lite störande vid eller ful.

Så länge det inte är ett funktionsfel på ett bruksföremål utan bara en utseendedefekt så  hamnar det i lådan. Men är det fula krypningar eller massa nålstick på insidan så slänger jag grejerna. Bara tänka på om man skulle vilja se dom exempelvis muggarna hemma hos någon annan och kunna tycka det är ok? På en vanlig elugn någon eller enstaka grejer, förutom i år då jag haft ett hemskt nålsticksår på vita glasyrer och så jag har slängt väldigt  väldigt mycket vitt  på tippen.

susanne.k.wall
0

Jag har en hög (efter många år) under min ugn. Där hamnar det som inte blir bra, eller så hamnar det i mina egna köksskåp. När lilla dottern gick i första klass fick dom som läxa att räkna tallrikar, glas och muggar hemma. Vi hade 91 olika muggar i köksskåpen….udda muggar som blivit över och andrasortering under många år.

Egentligen tycker jag inte alls om att sälja andrasortering. Jag kan tycka att fokus blir lite fel. I många år hade jag ingen sån låda i verkstan.

Sprickor, muggar och skålar som slagit sig, glasyrbubblor och sånt vill jag inte sälja alls. Det hamnar i högen som så småningom blir kross och används som utfyllnad i trädgården. Jag har nog mest bara udda och saker med mindre skönhetsfel i min låda.

susanne.k.wall
0

Andelen sekunda i en ugn är nog inte stor. Oftast får jag bra ugnar eftersom jag använder glasyrer och leror som är pålitliga och jag har använt i många år. Kan inte säga nån andel, men det är inte mycket.