Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2557 ggr
carof
0

spricka

hej alla experter

jag har gjort en kakelplatta som jag ristat in en siffra i. men den har sprickit på ett ställe där jag ristat. beror det på att det blev för tunnt där eller på att den låg på spånskiva och inte kunde krympa utan spänningar. ska man lägga något mellan lera och spånskiva.

och så till  frågan. kan jag göra något åt det. den är inte skröjad ännu. kan jag lägga något i sprickan eller kan jag råglasera och hoppas på att glasyren limmar ihop sprickan?

tack för svar somjag vet kommer väldigt snabbt!

caro

kinnekulle
0

Hej, här kommer ett snabbt svar, iväntan på att maten skall bli klar, lägg gärna platten på ett rörligt material, typ tyg, papper  eller annat

jag har laget sprickor med att dutta på lite ättika och sedan lera, eller glaserat ihop det, det finns även ett keramiskt lim, som man använder på skröjat, Lycka till, ohops nu är maten kla…

carof
0

tack för mycket snabbt svar

ättika och lera på oskröjat. men galseryr på skröjat? keramiskt lim används det på skröjat eller oskröjat och det är väl inte samma som penselmedium?

och varför ättika??

många följd frågor blev det.

tack

kinnekulle
0

Glasyren läggs ju på när du högbränner, alltså i den tem du skall bränna i, keramiskt lim tror jag det heter bara, att laga eller sätta ihop saker med som är skröjade, det går jättebra att limma och sedan putsa på de syns ingenting. Ättikan innehåller något som gör att det liksom fäster fasst, vet inge vad, bara att jag fick lära mig det på skolan, ganska sanbbt. Hoppas det kan hjälpa dig, något, jag skulle nog testa lite försiktigt med ättika och ev glasyr.