Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1910 ggr
lotta2
0

Saltat

Tänkte bara fråga om det finns några ställen i ugnen som det generellt alltid blir väldigt dåligt saltat på, eller tvärtom? Som man ska ta och tänka extra mycket på när man sätter sin första egna saltugn?

Jag förstår väl att det är olika i olika ugnar etc, men lite borde väl gälla ändå? Vad jag förstått så är allra underst i ugnen ingen höjdare alls, det blir extremt varmt där och svårt saltat?

pyromanen
0

Det låter som att det närmar sig premiären?  Grattis!

I min ugn funkar inte botten för blått o svart o sånt som ska ha mycket salt för att blir bra, men orange går bra. Det är samma temp upp och nere eller ibland lite lägre temp i botten än uppe (i min alltså).  Tvärtom gäller översta hyllplan, orange blir snorsaltat men blått mm blir riktigt bra där.

Flammorna hos mig vill väldigt gärna ta vägen över översta hyllan under valvet och ut. Så de bästa bränningar, med jämnast saltning på "alla mellanhyllor" har varit när jag satt väldans tight i toppen med bara någon cm upp till valvstenen.

Meen, som du själv är inne på så är varje ugn nog sin egen personlighet.

lotta2
0

Hehe, jo premiärbränningen den närmar sej med stormsteg,  jag ska nog bränna i juldagarna när maken har tid att assitera med fika mm…;D   Då borde jag fyllt upp ordentligt i ugnen med prover mm. Jag är så sugen på att bränna att jag snart skiter i luckor mm som inte är klart och kör ändå. Samtidigt är jag skitnervös och kan lika gärna vänta ett par dagar till.

Pyro, märker du att det blir mycket mer saltat på hyllorna just brevid dina saltportar? Funderar på vilka engober och glasyrer man har och hur man ska ta och sätta dom…Vore ju kul att ha något alster som man slipper köra till tippen med, det har ju blivit väl många turer nu ändå med vit glasyr för mej i år.

pyromanen
0

Saltar ju med ett fylld vinkeljärn (lika långt som ugnen är bred) med torr salt, så det blir ungefär lika mycket salt på hela bredden bakom bagwallen, inte extra mycket vid just portarna (har ju alla flammor från ett håll,du har väl från två om du byggd Olsen-fastfire-varianten.)

Jag ska hålla tummarna!

Prover kanske inte blir helt representativa i första bränning, om inte det sitter gammalt salt på dina stenar. i all fall blev det välgit olika i min första jämfört med senare på grund av järn i stenarna som ska bränna bort. Svårt med ljusa klara färger i början med andra ord, men kanske är det anrlunda för dig om dina stenar är begagnade.

lotta2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, mina stenar är ju väl glaserade så det sitter nog en hel del salt på dom. I alla fall var det en tydlig viktskillnad på  dom saltade och helt osaltade stenar, även om dom bara använts i ca 8  saltbränningar  innan. Vackra är är dom  i alla fall dom som är glaserade. Bilden visar ju en del av dom, fast med regn på kameran. Fast jag ska ju både salta och sodaglasera hade jag ju tänkt.

Intressant detta med saltet  och spridningen tycker jag. Har du provat att skydda en del giodset från salt med plattor etc? Är ju lite sugen på att testa några andra glasyrer i ugnne också men som jag inte vill ha saltat helst alls på…

pyromanen
0

fin bild! Glad

Jo jag skyddar en del saker. Inte 100%, men kanske nån halv centimeter springa för att få lite saltflash. Både shino och celadon blir fina då. Mer glasyrer än dessa (och några till som inte blivit lyckade) har det inte blivit dags för än.. Och har inte testat stänga helt o hållet.

pluppan
0

WOW!!! Lotta!! kul att det närmar sig! jag är nu helt grön av avundsjuka men önskar dig lycka till i premiärbränningen.

(tittade ut på min betongsula igår men det stod fortfarande ingen saltugn på den…..konstigt!)Cool

[rolnor]
0

Ahhh, så läckert, se den första glöden i en ny ugn, ska du ha några få testprover eller vågar du fylla hela ugnen?Glad

lotta2
0

#7,Hehe, jag har ju några engober och någon glasyr som såg ok ut i Sagas ugn när jag var där och brände så dom vågar jag nog testa och köra på en del krukor som jag tycker är ok. Sedan blir det nog väldigt mycket prover som jag ska testa i  olika variationer av vissa basengober. Mycket spännande ska det bli!  Så nu drejar jag mest för att ha en del gods som yta för alla glasyrprover….Eftersom jag hört att det inte blir samma resultat om jag kör en halvfull ugn som om jag kör en nästan full en så är det ju lika bra att jobba på. 900l är en j-kla massa plats för glasyrprover…Flört Mardrömen är ju annars att allt ser snyggt ut i första testugnen och sedan nästa ugn ser ut som sjutton då man stoppat in alla snygga sakerna och får helt annorlunda resultat, så jag blandar lite granna.

pyromanen
0

Intet vågar intet vinner Glad Är ju också mycket roligare om nån snygg glasyr sitter på ett riktigt föremål än på en provbit ….  Och som du är inne på Lotta så betyder ju sättningen mycket för resultatet i salt, det blir helt anorlunda om provet står bakom nåt annat än om det står ensam på en hylla… så det är nog bara att fylla in :-)

saltglazed
0

vi ska ha en speciell varm brun ton på våran glasyr och där man för in saltet blir det alltid ljust med för mycket glasyr. sedan om man reducerar framjärnet i leran för mycket så godset nästan blir svart så kan inte saltet bilda glasyr. så blir ytan matt som ett tändsticksplån. men med rätt bränning eller inställning så får vi ut en 80% prima.

saltglazed
0

har lagt ut en bild från senaste bränningen i mitt foto album.