Läget?
Vad har ni på gång just nu runt i verkstäderna i alla landets krokar? Julrush i affären kanske, eller stängt för säsongen o byggar snögubbar?
Jag tänkte spara el och satte timer på mit element i verkstan. Men lyckades trycka in tvärtom.(så det har varit varmt o gott i natt, men stängt av några timmar innan morgonen…). så det var 7 grader när jag kom ut vid 7-tiden.. så nu har jag som kompensation en helt timmes kafferast inne i värmen…
Annars ska jag till att göra saker till en liten utställning i slutet på januari. Det är en ganska liten plats jag ska fylla, men å andra sidan första gången jag ska ställa ut ensam så jag är sxxx nervös och vill verkligen få till nåt grymt bra 

Jag ska snart ut och tömma en ugn. Den är förutom kursalster även fylld med lite nya ljusstakar och skålar i vitt som jag ska ställa ut i butiken. Sen ska jag fixa butiken iordning för helgens öppethållande. Man måste ju skylta om lite mellan varven. ;-)
Har alster från min första kurs och flera från min elev i ugnen och har precis varit nere och kollat. Allt ser bra ut! Glasyrbränningar gör mig alltid nervös. Annars har jag inte haft tid att skapa så mycket för jag har jobbat på mitt andra jobb istället. Det tar kraft och lust. Ska vara tjänstledig ett halvt till ett år för att satsa på skapandet och vårt lilla företag inom organisation, ledarskap och personal mm. Lite rädd men mest spännande!!
Har sålt tre skulpturer till en konstförening i ett stort privat företag!
Levererat 150 slottslyktor till örebro kommun idag.Fick ett arbetsstipendium på 20 000:- från adolf Lindgrens stiftelse idag..Annars är det jul jul jul som gäller!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Drejar porslin, har lärt mej att det ska torka lååångsamt, spricker annars, har bl.a. gjort några mortlar med pistiller till, skitkul att dreja, får se om dom klarar glasyrbränning…
Planerar att sälja lite från mitt garage till våren/sommaren, så jag vill ha lite färdigt som jag är helt nöjd med.
#3 Grattis till stipendiet abbis!
#4 Drejar du pistillerna också?

Tomtar, lyktor, muggar.. fullt ös just nu. Kul är det!

Gjutit ljuslycktor, och lussegubbar och sytt vantar, lera/ull, Ull/lera, lera/u…. ja så är mitt liv just nu, förutom en underbar tur till steneby och fengerfors förra helgen på julmarknad, det var verkligen snyggt, proffsigt och framför allt mysigt, inte minst att träffa Pyromanen där,
#7 Nöjet var ömsesidig Kinnekulle! Nu har jag ett ännu positivare intryck än innan :-) tänk er bara att stå på julmarknad där massor av okände folk strömmer och plötsligt står det en och säger hej och presenterar sig som Kinnekulle
!
Tack Rolnor..fått många glada tillrop!!!!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
3 Abbis, grattis till stipendiet! 

Var med på min första julmarknad förra helgen och tjänade en liten slant :) Jätteglad!
Men nu är det börja producera till våren som gäller då jag ska börja sälja i en ny butik!
Vad härligt det låter med allt det ni har för er så här till jul. Själv sitter jag här och väntar på min inspiration… suckar… Det är som bortblåst. Och jag som införskaffat så mycket till min verkstad, det är verkligen trist. Äsch, nog med gnällande nu. Jag gläder mig åt er som har full fart i hus och verkstad
God Jul på er alla!
Oj vad det händer mycket ute i verkligheten! Själv har jag tagit julledigt från och med idag. Ja, ledigt och ledigt, är på väg till affären för att köpa väggfärg, så det blir nog inte tid att ligga på sofflocket precis.
Grattis till stipendiet abbis! Det måste kännas skönt att få det.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
nu e det helg igen jag ska salta ikväll. och funderar på hur jag ska få hem min drejskiva från jobb som väger hur mycket som helst ska ringa frukthandlaren om han har tid med sin lilla lastbil med lift. annars funderar jag vad jag ska hitta på efter nyår men nu inreder jag garaget min fru e uppe i haparanda så bäst att passa på å göra så mycket nyttigt i helgen man kan. ska lägga ny isolering i taket på provugnen idag jag tror jag kör den på högkant så den inte lägger sig. har tusen grejjer å göra men får vara glad om en blir ordentligt gjord. ha en bra helg alla keamikare.
#5 Jo dom är mycket enkla att dreja, riktigt roligt!
Jag har förberett för "Öppet hus" verkstan i morgon 12-16 och hoppas att det ska komma många nyfikna. Vi är fyra som har verkstan ihop och hyr ut tre platser - alltså sju amatörer med olika erfarenhet och tid i bagaget. Fjärde året vi har öppen verkstad och det är alltid roligt om det kommer många och då inte bara våra familjer och vänner som blivit dit-tvingade. *L*
Anmaja

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh
varför är alla keramikare så intensiva i sitt utövande? undraromdeenormalt…! jag har aldrig träffat någon utomstående som haft förståelse för det…
# Ska det bli snyggt så ska man nog BRINNA lite för sin konst,
eller???
jag har brunne lite i min täckajacka hoppas de bler en brau ugn dau… skönt de e kvällur med en öl och lite ensam….
de bler nog en skit ugn glömde spjället när jag tände ugnen brukar aldrig bränna med helt öppet spjäll som denna gången fotograf å allt så glömde man allt omkring sig tror jag har bränt den sämsta ugn på mannaminne idag.han kommer på måndag å fotograferar resultatet hmmm….
#21: krukan i ditt fotoalbum har i alla fall en farligt fin yta!
ja det tycker jag med men min chef kanske inte e nöjd med den…..jag sprallar höger vänster vilket håll som helst men det kanske inte e bra nog… men jag vet att jag kan göra mitt jobb ordentligt det räcker för mig….
Jag har vaktat min lilla lånade ugn. Första glasyrbränningen, undrar SÅ hur det blir! Hoppas det blir kväll snabbt imorgon.
nu var jag dum min chef e säkert nöjd med mej. att vi slår igen e att det inte e tillräckligt lönsamt för alla inblandade (ALLA) ska det gå runt så får det vara i en annan konstellation. jäkla krångligt ord hoppas ni förstår 
Vet du något om vad som kommer hända med hela bygget och ugnen etc? Inget nytt om kommunen som kan ta över heller? Dom har väl inga pengar dom heller såklart…
kommunen har inga pengar jag har möjlighet att bränna vidare i den men vet inte än hur jag får göra med varumärket.

Jag har brännt min första ugn nånsin.
Visserligen inte med keramik. Det tar jag till veckan utan med glassmycken. Väntar med spänning på att jag ska få öppna ugnen. Känns som julafton!
#27 Bränna vidare låter ju rätt, ugnen finns och du har kunskapen. Att kommunen inte har råd verkar ologiskt. Hur kan de ha råd att inte ha Höganäs åt turisterna?
27, låter ju gott att du får fortsätta använda ugnen. Men jag tycker också att kommunen gör en hel fel satsning än att försöka rädda över det, i olika konstellationer.
En sådan upplevelse som jag och min man fick för många år sedan när vi besökte Höganäs saltglaserat har jag inte glömt ännu. Då låg det ett jättestort hästhuvud framme i lera, vet inte om det skulle sitta utanför ett stall , men det pratar min man fortfarande om…! Sedan att alla var så jättetrevliga och visade och berättade gjorde ju ännu mer till intrycket. Synd att tappa en sådan sak som betyder så mycket mer för kommunen än jag tror att dom egentligen är medvetna om…Men kul att du ska fortsätta i alla fall!!
hästhuvud vi har stora tjurhuvud av ferdinand ring hette formgivaren dom e jättefina och STORA. nu sitter man i köket och ska ta beslut som kan kosta en dyrt hus/familj etc. ska va så jkla svårt att få keramiken att rulla runt
det kommer sluta med husvagn för min del….. men men man kanske har råd å ha kvar mobilen….
Jag kan inte säga att jag avundas dig. Det är jobbigt att ta en massa beslut när man inte har facit. Nu brukar det ju ordna upp sig så jag hoppas att det blir bra för dig också i slutändan.
_
_
kris alldrig haft kris innan en gullig bebbe och en underbar fru med familj men man känner hur tiden rinner ur gäller att komma ur det här.. och det ända man kan e keramik och det vet jag att jag gör jävligt bra……
Tjurhuvud, kanske var det det? Själv kröp jag mest omkring i ugnen och var alldeles förundrad… Tänk att fylla upp den hu….
Borde inte det kunna gå att starta ett konstnärs/ keramik kollektiv nere i verkstaden där, och med en jäkla massa turister varje år borde man ju verkligen kunna få ruljans på affärerna?
Wow vilken söt och glad liten keramiker!
_
_
Tack! han e mitt allt i all röra….
Du har inte nån bekant som är den perfekta säljare/bokförare/administratör/EU-pengasökare/turistguide mm som du kunde inleda samarbeta med? Så att du kan koncentrera dig på att göra jäkligt snygga saltkrus…
kan du inte prata med pressen, dreja på lokal TV, visa snygga upp krus, prata lite om Höganäs värde ur historisk synpunkt eller för tusrim.. och berätta att du blir arbetslös och söker en kompanjon med pengar och som driva försäljningsbiten…. eller nåt sånt… Skicka den lilla Utube-filmen till pressen ihop med nån liten berättels om läget och se om inte dom nappar?
Det hade varit perfekt om man hade sådana kontakter. just nu känns det som att verkligen segla i motvind.