Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1239 ggr
Sophia
0

Ventilationsrör till ugn

I min verkstad har vi en toppmatad ugn som vi har skaffat ett ventilationsrör i aluminium till. När vi skulle installera röret blev vi lite osäkra på om det skulla tåla värmen från ugnen. Är det någon som har erfarenhet från dessa ventilationsrör? Röret är av aluminium som mig veterligen ska ha en smältpunkt på 660 grader. Vi har satt fast det i en metallanordning framför ventilationshålet till ugnen, så det är några centimeter från ugnen till rörets början, en 5-10 cm kanske. Röret har vi lett upp till taket och satt framför en vanlig ventilationslucka. Och en annan sak, tror ni att röret egentligen gör någon nytta? Tacksam för svar!

[rolnor]
0

Tror inte att röret blir så varmt, men det skulle kanske kännas tryggare med ett i rostfritt? Ni får tänka på om ni lägger in brännbara saker i ugnen (sågspån etc.) så blir det rätt mycket rök som måste komma ut, kanske blir för mycket för ventilen? Tror nog att röret kan göra nytta, ni kanske får stanna i lokalen första glasyrbränningen och kolla hur det går?Glad

tomica
0

Jag tror att om ni monterar en sk kanalfläkt på röret så kommer ni att få en mycket bättre effekt när det blir ett utsug på ledningen..  Jag har haft så själv tidigare och det fungerade bra…