Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1874 ggr
LeWE
0

Vingeling

Provade idag att dreja vingelings lera. stengodslera extra vit men det var som att dreja i tuggummi!!

Är det nån som gillar den leran. Jag kvaddade allt jag provade men fördökte kavla o tyckte det funkade.. men det vet man väl först efter bränningen..

pyromanen
0

Detdär låter precis som när jag testat dreja porslin Skrattande  Heter den dessutom Vinglig? Foten i munnen

lotta2
0

Hehe, "vingeling" det var ju riktigt kul LeWE..Det kanske föll bort ett r någonstans.Vilket nummer är det på den leran du har, jag antar att det är från Cebex du köpt den? Vingeling  kunde ju många leror annars hete. Själv är jag ju knäpp med mina leror och mina lerval, jag gillar inte när dom knappt orkar stå upp…

LeWE
0

Jag köpte den faktiskt från seeman men tror det är samma som cebex har Wb04048. Hopplös lera, måste jag säga!!

lotta2
0

Jaha den, den är sladdrig, den gillade inte jag heller. När man tar in den så veckar den sej jättesnabbt. Nej, ingen lera för mej heller..

poja
0

Blev förvånad över reaktionerna på denna lera. Vad jag har hört så skulle den vara en av de bättre. (Mycket bättre än den jag använder, Creatonen). Men där ser man. Den används av många keramiker häromkring.

pyromanen
0

det är väl som så mycket annat att det beror på vem man frågar :-)

lotta2
0

Det här med olika leror är ju som att tycka till om mat eller annat. Det som en gillar uppskattar inte en annan person. Man har ju så olika stil och preferenser också när det gäller ett lerval. Lite olika är det ju på hur man drejar också, en del vill ha en supermjuk lera och andra en stenhård en. En del en som orkar med ohygglig misshandel på drejskivan och andra som bara håller på i en minut  och drejar snabbt upp kanske inte har samma behov alls, och säkert inte upplever leran på samma sätt heller. Säkert ingen dålig lera alls, bara en som inte passade mej.