Lera
Hej!
Är det nån som vet vad som menas med våtslammad lera.
Tänkte fråga om nån har erfarenhet av lavalera också. Själv har jag provat den för länge sen och tyckte att den var väldigt fet. Jag undrar om det är det dom menar när dom skriver att leran är plastisk. I så fall är det kanske fler leror som är feta. Hat tittat i Cebex katalog.
Skulle vilja prova en ny lera. Lavaleran blir väldigt fin med sina prickar när den väl är bränd men som sagt - jag tyckte att den var jobbig och fet att dreja med.
Hälsningar Monica

Våtslammad betyder att man först blandar den uppgrävda leran med mycket vatten till en soppa, sen filtrerar man bort orenheter och torkar den innan lerkranen. Man kan också bara gräva upp, torka, krossa, värmebehandla den ren innan man mixar den med bara lite vatten och kranar direkt. Värmen kan ta bort en del av lerans själ menar många. Våtslammad innebär då att man bevarar plasticiteten och ju mer plastisk, desto mer lättdrejad. Men vissa tycker ju bättre om en tung och slapp oplastisk lera, smaken är som baken.
Om du tycker om lera med tillsatta lavaprickar så kan du alltid prova fler varianter. Vilken smak du än har så finns det ett stort utbud av leror idag och lera med lavaprickar i finns det säkert minst 10-20 olika varianter av. Dessutom så kan du välja en baslera du tycker om att jobba i utan prickar och knåda i prickar på lösvikt efter behag, s.k. Lavamjöl eller Pyrit.
Var får man tag på Lavamjöl eller Pyrit.

Hos mig eller annan återförsäljare, det är vanlig hyllvara….
ursäkta April 24. menmåste fråga Lars.
Finns silvernitrat att köpa hos dig?

Nej, några sjöar med fisk i vill vi ha kvar…det får du leta efter hos leverantörer som enbart tänker på avans…jag sålde ett par hg för sex år sen men det var innan jag visste att det är hypergiftigt.
Direkta frågor offtopic direkt till mig om firman går annars bäst att maila mig direkt om, du får i princip alltid svar samma dag, vad det än gäller.