gaskostnad
ni som bränner med gas hur upplever in ekonomin med det. och vad för gas erhåller ni per tub eller tank.jämfört med el så är det väl dyrare? en bränning med vår 3 kubiks e kostnaden 6000 per bränning

Ja det gäller att ha omsättning för reduktionsbränt om man inte har obegränsat med tillgångar.. Men jag måste säga att ett av mina huvudmål är att just kunna bränna med gas för att uppnå mina i drömmarna och fantasiernas mål.. glasyrernas glasyr… ett universum av sprakande eggande oändligt vackert… Det är visserligen dyrare normalt sett med gas men det beror ju mycket på vad man kan ta ut för pris på godset som kommer ur ugnen dock..

Gick på en skola med kombinerad el/gasugn, med automatiken kunde man dessutom ställa in när man ville att ugnen skulle slå på. Så vid 4 på natten slog ugnen på och elbrände fram tills dess det var dags att reducera. Det här sliter lite på elementen, jag tror att vi körde två bränningar helt på el och var tredje med reduktion för att inte slita allt för hårt på elementen. Jag skulle gärna ha en sån ugn själv så småningom. Hur det är med ekonomin i det här vet jag inte.

Att reducera i elugnen kostar minimalt, det är pyttelite gas som behövs. Om man snurrar kanthalen själv när den ska bytas finns det ingen anledning alls att köra upp helt med gas. Även om man har egen gastank kostar det så mycket idag att det inte lönar sig ens vid större produktion. Har man inte tank utan måste ha t.ex. P45:or blir det orimligt dyrt. Har för mig att jag betalade 25:-/kg sist. I praktiken kanske 4 ggr dyrare än el.
Undantag förstås om man ska saltbränna, då måste man ha gas/olja/ved/kol. Reduktion i elugn med gas går inte att skilja åt från "äkta", båda är såpass rena energikällor att de inte påverkar.
När du säger att det kostar 6000:- per bränning, räknar du då med den årliga besiktningen, byte av säkerhetsventiler, kapitalkostnad på tank och ugn o.s.v. ?
Hej Saltis!
Nu är det länge sen jag var aktiv här i forumet men jag har följt utvecklingen.
Min senaste saltbränning gjorde jag för ett år sen. Hade ett bra gasolavtal, jag tror det va ca 12 kr/kilot, avräknat energiskatt, koldioxidavgift, men ink. service.
Min underbara Lyngby 1100 (hej Tärn) körde jag från rumstemp till 1250 med ca 80 kilo, (8 tim bränntid) räkna själva… ingen skröj…ganska okej brännkostnad per grunka…
Lyngbyn var oerhört välisolerad till skillnad från bolagets som har en stenkärna. Vet inte hur man ska kunna få ner kosnaden…ni kör väl med naturgas?…gör en priskoll…kan man kapa bränntiden?…går eran lera att bränna lite tuffare?
bränningschemmat vi kör nu använder vi till våra vaskar och jag tycker man kan kapa tiden väsentligt. upp till 1000 grader iallafall. vi bränner med naturgas kopplat till gasnätet. nu bränner vi mest smågods så en halvering i tid kan man nog göra.
#4 saltar du då i din underbara lyngby? man kanske skulle köpa en sådan då. stenen i den ugnen vi har är ju hårda och det drar ju mer gas för att värma upp dom. har hört att det finns fiber som tål saltångor å då handlar det om att värma upp atmosfären i ugnen bara. verkar vettigt ur ekonomisk synpunkt. Nu har man sur tegel istället för basisk tegel hela ugnen är inte byggd för salt.
Inte bra att saltet gifter sig med teglet.
Tjabba!
Lyngby och Scandiaovnen är ju samma företag, man bytte namn på 70-talet tror jag. Våra ugnar är i stort identiska men min var helt av porosiltegel, isolerad invändigt med ca 1 cm H44 stampmassa för att stå emot saltet. Slits dock och kräver underhåll…Stenkärna är ju bäst för en bra brännatmosfär med salt, men visst kostar det att värma upp en sådan. Själva stenkvaliten har jag dålig koll på, men Bjuf SX el Krona är ju klassiska tegelsorter för saltbränning…
Har provat ett antal fiberkvaliteter men inte hittat nån som funkar.
Saltade genom att hälla ner saltet genom två hål i valvet rakt ovanför brännarna som vi själva borrat upp. Skitbra, jämn och snygg saltning, ca 90 % bra gods.
90% är jättebra jag brukar säga att 80% e bra för oss jämfört med när jag började där då slarvades det med plattrensning å annat till följt av dropp och fastkokning från plattorna. funderar på å köpa en 350liters elugn å belägga med h44 massa. har 2 fina brännare liggandes som jag kan ha undertill..
Jag har en el/gasugn, 215L ScandiaOven, det kostar ca40 kr per bränning själva gasen, sen kostar elen, kör med 11kg tub.
har inte kollat vad gasen kostar per tub men jag minns jag körde min gamla 350l på en p19 och fick gas över..
Tror att 11kg kostar 480:- om jag minns rätt.
Att bygga om en elugn som du är inne på borde funka skitbra.
Lycka till, berätta gärna om resultatet!
Finns en metod där man droppar in olja av något slag, diesel eller vegetabilisk, in i en vanlig elugn, har inte testat detta själv men det låter smidigt?! Finns beskrivet i boken "Crystalline Glazes" av Diane Creber. Det man får se upp med såklart är att det kan bildas giftig kolmonoxid, ventilera!