Egen lera?
Hej!
Vi hr mycket lera på tomten. Undrar hur man får den drej eller kavlingsredo! Är ju ganska hård. Blötlägger man den?
Mvh Tina
Det är mycket skräp i naturleror.Därför bör man torka den och sen blöta upp den igen , slamma och skikta…Sen får den stå och torka till ett användbart skick.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Låter som ett rejält projekt…smidigare att köpa..
Tac för svar!
Jag köper fransk lera, ganska idiotiskt att frakta tung lera så långt, rimmar illa med miljötänkande, skulle vara ball att ha egen lera från sin tomt, hemma hos mej finns det dock ingen, vore jag i ditt ställe skulle jag nog testa en liten batch, bara för skojs skull!
Känslan att sitta med något fint som du har åsadkommit från något som legat på din tomt. rent keramiskt slår det allt istället för att köpa allt färdig förpackat. inte penga mässigt men för känslan.
hmm. iofs..provade lite helt obehandlat
gick inget vidare haha!
men jag kanske skulle prova ändå.. tack för svar!
,mvh tina
Kan man bränna naturlera och i så fall vilken tempratur

Där jag arbetar så byggs det en hel del bostäder. Då kommer grävskopor och gräver och gräver och blottlägger stora mängder lera som vi brukar knata dit och fråga om vi får ta. Männen tittar skumt på oss men nickar godkännande. Bränner den som lergods och med låter den torka mycket långsamt och lääääänge. Blir en fantastisk rödaktig kulör. Dock vågar jag inte dreja med den eftersom vi inte plockar bort mer än de största stenarna, rötter och annat.