Keramikugn
Har precis bestämt mig för att ha min lilla keramikverkstad här hemma. Är därför på jakt efter en ugn. När man köper en begagnad, vad är det då man ska kolla? Eftersom jag än så länge har detta som en hobby behöver inte ugnen vara speciellt stor och vill inte att den ska vara för krånglig heller
. Någon som har ett bra tips?

Det tips jag kan ge är att i början tänker man "… jag behöver bara nåt litet och ugnen behöver inte gå upp så högt i temperatur, bara det går att bränna lergods och den är lätt att bränna i…". Men jag lovar dig, det dröjer inte länge förrän du vill bränna både stort och stengods och porslin.
Min första ugn var en Naber 50-liters lergods. Såklart jag efter ett tag inte nöjde mig med det. Så jag byggde om min lilla ugn till en stengodsugn, men den var ju fortfarande så attans liten. Nu har jag en 200-liters ugn som jag kan tycka är för liten för jag vill göra stora skulpturer.
200 l ugn som första köp är kanske att ta i (om man inte känner man har råd och plats förstås). Men i alla fall större än 50 l och den bör gå upp till 1300 gr.
Jag tycker det skulle vara svårt att köpa en begagnad ugn, men om den fortfarande är monterad kan du ju be att få göra en provbränning så du ser resultatet själv. Lycka till!

sök på köpa ugn här på forumet så kommer det upp flera bra innlägg!!!