Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 2849 ggr
helenahenstedt
0

Låna?

Jag funderar emellanåt på att ta ett banklån för att få till en vettig verkstad, skulle behöva el och vatten och någon form av isolering så det inte är svinkallt. Men drar mig ju för det… Är därför nyfiken på om någon här har lånat för att kunna jobba med keramiken och om det i såna fall har känts rätt.

Alla tankar och erfarenheter tas tacksam emot!

pyromanen
0

Tror det är individuelt om man mår bra med lån eller inte. Jag skulle inte låna, men är nog udda eftersom jag inta har lån alls, inte ens huslån eller studielån, av princip.  Skulle vara stressad av att tänka på att jag hade skulder.  Nackdelarna är ju att man inte har samma standard som en del av de som lånat, men man har större frihet.  Nu när både min man o jag jobbar halvtid har vi ändå ett antal tusen över varje månad, den friheten känns väldigt bra.  Men visst, då är jag småfrusen i verkstan, och har innerväggar av presenning från biltema…Glad

kinnekulle
0

Men som du säger pyro, du är fri!!! och det är mycket värt, allt för en del, men det är ju olika, en del tycket att det är en bra lösning att satsa och låna upp för att komma någon vart, då kan det räcka till en hygglig verkstad inredning, inte minst marknadsföring mm, men man är oxå tvungen att få in pengar varje månad, till lånen, kanske är det bra och man jobbar på som med ett vanligt kneg, kanske är det hämmande för du har inte riktigt den friheten, att välja att inte åka på den markanden, inte ha öppet när du förväntas ha det mm, det är nog lite vad man värderar i livet, inget är bättre eller sämre. Man måste nog känna själv och göra vad som känns bäst. Men jag tror att om man satsar så skall det nog vara rätt rejält, som Vävra med kurser, kafe mm om man skall leva på det vill säga.Jättebra gjort, och utan sådana skulle världen stanna.

Jag skulle nog oxå ha jättesvårt att låna till min verkstad, vill absolut känna mig fri, skulle inte kunna göra bra skulpturer med banken i nacken. Jag väljer att jobba halva året och skapa det andra, jag är inte rik på pengar, men på andra saker som jag värdera så otroligt mycket mera.  Vad du än väljer så tror jag att det blir bra, bara "!hela" du är med

saltglazed
0

jag vill inte låna har lyckats tigga till mig drejskiva och hoppas förhandla mig till möjligheter att låna en större ugn. lån till keramikverkstad då måste man ha mycket beställningar på gång och vet att pengar kommar in. då är det okej för mig med lån. har lånat förr när jag fick massa beställningar då e det lugnt.

pluppan
0

jag tycker att du ska se till hur mycket lån du har i övrigt och vilken förväntad ekonomi du och din familj förväntas ha framöver. har man en god ekonomi annars så visst tycker jag att man kan låna för det man brinner mest för. jag har ju mitt pengajobb och har keramiken på deltid och gubben har också jobb. med de skulder vi har så klarar vi oss gott även om någon skulle bli av med jobbet ett tag eller sjukdom. ett gemensamt beslut i familjen inför lån är självklart!!

visst vore det underbart att bara kunna köpa allting cash direkt men va f-n livet är för kort ibland för att vänta på att kulorna rullar in!

pyromanen
0

Min bästa veninna i gymnasiet har precis motsatta inställningen till lån mot mig. När hon flyttade ihop med sin blivande make i en 4-rummslägenhet vid 21 års ålder då tog de "möbellån" så hela stora lägenheten var möblerat proffsigt, genomtänkt och representabelt med ett enda hokus pokus.  Och eftersom de båda gjort karriär och tjänat massor så är möbler och lägenhet både betalade och utbytte flera gångar sedan dess no problem. Deras bil är är alldrig äldre än 3 år (ren fräsh och alldrig sprukit avgasrör).  Jag ser ju att det finns fördelar, att ha en hög standard/bekvämt. För dom har detta varit rätt.

RudeGirlPottery
0

Jag sökte stipendier och fick ihop en hel del för att starta upp min verkstad. Visserligen blev det ett heltidsjobb under en period (att söka) men det var det värt.

Vavrakeramik
0

Jag o min man köpte ju denna vår gård för att kunna förverkliga drömmen om att ha verkstad samt försäljning hemmavid. Med rätt läge så har vi vågat satsa. 4-7000 bilar passerar per dygn!. För att kunna inreda fd ladugården, 120 kvm, som vi gjort så lånade vi upp extra huslån eftersom vi var relativt lågt belånade förut. Vi räknade att vi skulle kunna betala den extra räntan utan att jag skulle känna press att dra in pengar i verksamheten, men självklart trodde vi på att satsningen var rätt. Min man har förståss haft en fast inkomst hela tiden, vilket varit en förutsättning för oss. Man måste vara överens i familjen vad man vill. Att ens partner är med och stöttar ens projekt till fullo är viktigt. Ensam hade jag inte klarat det. Då hade det blivit en annan lösning.

Sen hade jag verksamheten i Lillstugan här ett par år först, då jag hann känna lite på marknaden. Se att det kom mer o mer folk o att det fanns intresse för kurser mm. Sen måste ni se det på sikt. Det tar flera år, kanske 4-5 innan man fått upp lönsamheten! Och framför alllt måste man tro på sin idé väldigt starkt. Tvekar ni så kanske du ska fundera över hyrverkstadsplats eller en skrubb i huset/källarn att jobba i sålänge.

Så har vi också försakat andra saker. Vårt eget bostadhus har t ex inte varit prioriterat att renovera invändigt. Kök o badrum e i behov att en insats liksom ytskikt mm. Men vi har varit överens med att prioritera verksamheten i första hand så att det kan börja komma in pengar. Vår egen standard har kommit i andra hand.

Hur du än gör - se till att komma igång på något sätt. Annars får du väl abstinens??

Helen