Marknadsföring
Hur marknadsför du din verksamhet? Annonser? Mun till mun? Har du tagit proffshjälp för att få till en slagkraftig marknadsföringskampanj? Hur mycket % lägger du på din reklam(i förhållande till din förtjänst)? Eller är det bara jag som känner att jag bara har råd med gerillamarknadsföring..? Jag är nyfiken hur ni gör!/Iréne
Jag lägger 10% av min omsättning på annonser,kassar o påsar med tryck,google och ibland även radioreklam.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Har aldrig riktigt gjort nån reklam, utöver fönsterskyltningen.
Men jag överväger att börja satsa lite mer på att visqa att jag vinns, lite visitkort, reklamfoldrar, hemsida osv. i samband med min nya verkstad.
Men än så länge befinner sig allt på tankestadiet, o h det viktigaste är nu att få verkstaden att funka rent praktiskt.
sen får vi se hur mycket det blir något av.
RADIOREKLAM tror jag dock aldrig det blir tal om, Det vore nog ett slag i luften i Köpenhamn, med alla dess keramiker.
Antar att det handlar om lokalradio Abbi ?
Hur låter det ? "Om du har vägarna förbi Nora, och behöver en saftkanna - sväng förbi "Hemjord" ….." ?
Har du några indikationer på hurvida radioreklam funkar eller ej ?
Det är radio RIX jag använt..
Haft 3 olika jinglar som spelats av några skådisar..en lät så här med ett bakrundssorl från ett café..
-Har du hört det senaste?
-Nä,vaddå
-Krukmakarn i Nora har börjat sälja kaffe !
-Men…HON har ju redan KERAMIK , Te ,drakar,möbler presentartikler och gud vet allt!!!!
-Ähhh, Du är bara avundsjuk!!
Inte ett varuhus men en superläcker butik..välkomna
Denna och dom andra jinglarna gav en god tillströmmning till sommaren många kommentarer om fräcka jinglar…

Låter ju jätte fräckt Abbis! Kul att någon verkligen satsar på det här med marknadsföring - har en känsla av att vi hantverkare är lite snåla med det. Då menar jag inte visitkort ed för det har nog de flesta. Känns det som det varit värt pengarna Abbis?
Kan säga så här…Just då när dom gick märktes inget…men ett halvår senare då dom gått varje dag i 8 månader då började folk komma och kommentera reklamen..Jag fick dessutom mitt företags namn uppläst när vädret skulle redovisas typ vädret sponsras av krukmakeri hemjord…
Jag mindes jingeln fel den gick så här:
-Har du hört det senaste!
-Nej vadå!
-Hon som har krukmakeri hemjord har gjort det igen.
-Vaddå..bytt karl..
-Nej hon har utökat sortimentet med kaffe! en hel avdelning!
-Men hon har ju redan ; Krukor ,textilier o möbler,fantasy o pilgrimssmycken…(sarkastiskt)
-Du är bara avundsjuk…
Krukmakeri hemjord i nora inte ett stort varuhus men en jätteläcker butik…
Jingel 2 för företagen…
-Nu har jag sprungit runt hela stan för att hitta en örebro slottslykta.
-Du får väl ringa hon som gör dem…
-Vadå,ska jag ringa till kina!!!
-Nääää,krukmakarn i nora ,Hemjord du vet! Det är ju hon som har vunnit nordiska drejarmästerskapen..
-Aahhaa
-Hon designar själv och gjorde förra året presenter till mina anställda..
++++ avslutning frasen

Är inte helt klar över vad "RIX" är När jag bodde i Sverige sist fanns det p1, p2. och p3, samt lokalradio. "RIX" låter inte så lokalt i mina öron…..
Misstänker att det funkar bättre i Nora än Köpenhamn förståss…..Som sagt bor det en keramiker i vartannat gathörn……
Föreställer mig annars att radioreklam är ett tämligen personligt grepp, i keramiska sammanhang. Men funkar det så gör det ju det ! 
Jag tycker det är svårt med marknadsföringsbiten. Vad man än ska göra kostar det en hel del och det är alltid svårt att mäta effekten av satsningen. Samtidigt - gör man ingenting så tror folk till slut att man inte finns längre.
I vårt kooperativ har vi tagit proffshjälp i framtagandet av logga, färger, foton, trycksaker och utformning av hemsidan. När det gäller annonsering har vi satsat mer på att vara med i turistbroschyrer än i lokaltidningen. Provade tex i julas att inte annonsera alls utan lita till vårt centrala läge, och vi ökade omsättningen under julhandeln jämfört med året innan. (Hade vi annonserat kanske ökningen hade varit ännu större, men det får vi ju aldrig veta.)
En frisör i samma hus annonserar ca 1 gång i veckan, och den innötningen är säkert bra, men i vår bransch finns inte riktigt dom pengarna. Känns som man måste hitta på grejer som inte kostar så mycket.
Vår idé är att hålla butiken levande, skylta om ofta, ha små utställningar som ger omväxling och kanske kan ge något reportage i lokalpressen. Alla utställningar får vara med kostnadsfritt i tidningen samt läses upp i radio varje fredag. Sådana gratisgrejer får man försöka utnyttja.
Workshops har vi talat om, och Kluns har vi testat men det gav inget resultat.
Kluns?
Jag är ju ingen expert eftersom jag inte har någon butik, men som kund så återvänder jag gärna (av nyfikenhet?) till en affär där jag alltid kan upptäcka något nytt. Och även om jag inte är ute efter något särskilt så faller jag ofta och köper någonting. Det hände senast i går då jag upptäckte en ny butik som jag blev nyfiken på. Det är inte ofta jag vet vad jag vill ha i förväg.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#8 Ja, just det, Kluns kom vi fram till är nog en ganska gammal lokal smålandsgrej. Kanske heter det något annat på andra platser.
På en arbetsplats eller annat sammanhang går man ihop ett gäng på tex 10 pers som lägger tex 100 kr i en pott varje månad. Vid månadens slut drar man lott om vem som får potten (man får den ju bara en gång tills nästa omgång börjar). Sedan har man ett avtal med en butik som ger tex 10% rabatt när man handlar för potten.
Det är ju egentligen ett sätt att spara pengar och kunna unna sej något fint lite billigare någon gång per år, och butiken är garanterad den inkomsten varje månad. Förmodligen har folk det lite för gott ställt för att lockas av detta. Enligt en i föreningen var det vanligt efter kriget då folk inte hade det så bra ställt och inte kunde sätta guldkant på tillvaron.

Man kunde ju tycka att snygga bra grejor skulle räcka men så är det ju inte ! Jag är helkass på att marknadsföra mig , men jobbar på att lära mig , än så länge så är det nog bara mun till mun som gällt , men det kan man ju komme rätt långt med .

Man kunde ju tycka att snygga bra grejor skulle räcka men så är det ju inte ! Jag är helkass på att marknadsföra mig , men jobbar på att lära mig , än så länge så är det nog bara mun till mun som gällt , men det kan man ju komma rätt långt med .
Jag var med i ett projekt häruppe som syftade just på att konsthantverkare skulle få möjlighet att leva på sitt hantverk www.norraslojdvagen.se men jag vet inte för min del så gav det inte så mycket , men ändå kul att få vara med i ett sammanhang träffa andralite likasinnade nåt jag saknar häruppe i norrland

Jag tror man måste marknadsföra sig. Förutom proffsigt gjorda visitkort, produktkort etc så har jag annonserat i lokalpressen och även på turistkartan och i år turistbroschyren. Jättesvårt att veta hur många extra besökare det ger men jag märker helt klart att folk läser annonser. Sen har jag satsat på gästutställare, förutom en trevlig blandning i butiken så ger det mig möjlighet att komma med i tidningarna kalendarier/guider över vad som händer. Dessa läses definitivt! Sen e jag medlem i Södra Bohuslän Turist, där jag marknadsför mig via deras hemsida. Försöker vara aktiv och hålla öppettider, gästutställe mm aktuellt.
Sen givetvis en snygg hemsida måste man ha, och göra den sökbar. Har startat en blogg och samlar aktivt e-postadresser från besökare. Så får de info. om aktuella kurser, gästutställare, öppettider etc. Sen jobbar förståss tiden och mun till mun metoden förhoppningsvis åt rätt håll!
Hur ska folk veta att det händer något hos en om man inte annonserar…folk är inte tankeläsare även om detta skulle vara billigare..*L*
abbi.s ..vad kostar en sådan radioreklam?
Dolomit RIXfm är en radiokanal som finns över hela sverige men som sänder reklam både lokalt och nationellt. Det finns fler kanaler än p1, p2, p3 och p4 sedan många år tillbaka. P kanalerna har ingen reklam utan betalas via tv-licensen
Jag betalade 7000:- / månad då varvade vi 3 jinglar under månd-fred Är likvärdigt med en medelstor annons..

#13 Låter som du marknadsför din verksamhet jätte bra Vävra! Hoppas att det fortsätter att ge strålande resultat! För tyvärr räcker det ju inte med tjusiga saker om ingen vet om det…
#5 Synd att jag inte hörde på radio rix.
Jag var i Örebro för ett antal år sedan "och sprang runt på stan för att hitta en örebro slottslykta".
De andra gick direkt till järnvägsstationen och var nervös för att jag skulle missa tåget. Men sen visade det sig att de gick lite vilse så jag var på stationen före de. Men tyvärr utan lykta. Va kul att få veta att det är du som gör dessa.

Jag är nyfiken på hur mycket i reda kronor ni lägger på marknadsföring, per månad eller år. Om någon vill svara så uppskattar jag det, en del tycker kanske att det är privat eller känsligt eller hemligt eller något annat och så kan det ju vara.
#18 Det finns en till som gör Slottslyktor - Krille kruka (Christer Sjöblom) i Örebro fast det var förr. Jag vet inte om han gör dem längre. Hans är/var saltbrända.

Jag måste tipsa om ett billigt sätt att marknadsföra sig själv.
Kontakta ngn som har en välbesökt inredningsblogg och be att få skänka något till en tävling där besökaren ska motivera svaret.

# 21 Ursäkta, men jag förstår inte Minx hur du menar. Kan du förtydliga? En tävling där besökaren ska motivera svaret…det förstod jag inte. Eh…

:) Jag säljer hundhalsband. Istället för att lägga ner massor med pengar på marknadsföring så har jag fått förfrågningar från människor som har välbesökta bloggar med hundtema som undrar om jag vill sponsra en tävling hos dom. Dvs jag skänker 1-3 halsband som lottas ut i deras blogg. De som tävlar ska kommentera inlägget och ge en motivering om tex vilket tyg de hade valt om de skulle vinna ett halsband från mig.
Det leder till att folk hittar till min shop (eftersom de måste kolla in tygerna) och jag når rätt målgrupp utan att det kostar mig mer än materialkostnaden för några halsband.
Sist jag var med i en sån tävling var responsen enorm! För många som inte vann halsbandet var in och beställde ett efteråt.

Tack, nu förstår jag hur du menar. Så smart!

Jag har kört några tävlingar på min egen blogg men även funderat över att sponsra nån annans tävling med en vinst. Upplägget fungerar troligen bäst om man har en webbutik eftersom bloggläsare är relativt geografiskt spridda.

Hemsida är ju ett måste idag, helst flera. Den andra grejen som jag tycker är viktig nog att man erbjuder personliga saker, dvs att kunden själv kan designa något, bestämma färg, form, storlek, text m m. Och det är just för att det finns mängder av billiga OCH trendiga grejer från utlandet, men det finns tusentals av dem. Jag köper aldrig sånt till heminredning.
Och om man själv inspirerar till kreativitet, då förstår kunden också att det är en hel del jobb från att kläcka idén till en verklig vacker sak. Sen finns det ju alltid folk som stressar in o haffar en pryl i första affären bara för att få det överstökat, men de är väl inte vår målgrupp.
Och så tyckte jag väldigt mycket om Abbis reklam just för att den innehöll även referens med mästerskapet, det höjer status på hantverket, så var inte blyga utan framhäv det ni är bäst på, alla vi alla tror er och tar er på allvar.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo