Bidrag
Hej! Någon som har lite tips angående bidrag till keramiker typ kommunala eller statliga.

bidrag tror jag inte finns, men stipendier kan du kanske hitta. landstingen har ibland. kolla även på globalgrant.se, där finns en hel del stipendier, kanske finns nåt som passar dig !

Jag fick två besked idag.. det ena: fick inte stipendie som jag sökte från konstnärsnämnden (inte helt oväntat!) 
Det andra var att jag får utställningsersättning från Sveriges konstföreningar till en utställning som jag ska ha i november i Sigtuna

Det är mycket underligt att man som konsthantverkare "förväntar" sig att stat eller kommun ska sponsra ett företagsutövande. Varför får inte kakelugnsmakare bidrag ? En snickare ? En bilmekaniker ?
Konstnärslön är också ett märkligt påfund. Snacka om det …slickeri som uppstår tack vare den som då drabbar några lyckliga få …
Varför ska Stockholmsoperan få miljoner i bidrag när biljetterna ändå kostar multum och "vanligt folk" aldrig skulle ha råd att gå dit ?
Det finns säkert en massa förklaringar till nyttan av bidragen, men än så länge har jag inte hört någon som övertygat mig om den.
Glesbygdsstöd är däremot en lite annan grej. Där är jag helt positiv till att stödja allt som hjälper till att hålla landet levande även utanför höghusen. Med måtta förstås. Ibland hör man om projekt som är så vansinniga att man nästan misstänker att de fick godkänt bara för att putsa till arbetslöshetsstatistiken. Men det är säkert inte sant …..
Jag har varit med i ett par kooperativ och där var det en jädra massa tugg om hur man får gratispengar på alla sätt. Tröttande …
Slut på gnället !

Ok… då måste ju jag då ta och försvara det här med bidrag till konst och konsthantverkare lite.
Det är ju inte så att konst och konsthantverk är de enda eller de som får störst bidrag. Titta på jordbruket och eu politiken… halva eu's budget går åt att ge bidrag till bönder av olika former.
Tanken med bidrag är väl att vi gemensamt har bestämt att vissa saker vill vi ha även om det kanske inte alltid är så jättelönsamt. Som exempelvis folk som tar på sig stora peruker och sjunger högt och folk som gör saker av lerklumpar.
Jag betalar hellre en jädrans massa skatt så att bönder och konsthanverkar kan få det istället för till stora idrottsföreningar som ändå tjänar miljarder på intäkter för tv, reklam och där vi dessutom får stå för notan för att några idioter beslutar sig för att spöa varandra och allt i sin omgivning med påkar för att "fel" lag vann.
Bra sagt zzaga…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag kan oxå förstå det här med bidrag till konstnärer, men samtidigt tycker jag att det ska vara lite mer spritt. Det verkar som att det bara är vissa ansedda som lever på dessa bidrag år efter år. Men jag är inte så insatt så jag ska inte säga att det verkligen är så. Men man får den uppfattningen!
Jag tycker det är bra om det är någon som känner till något bidrag eller liknande att man tipsar i detta forum! Det finns ju till för att stötta och hjälpa varandra i olika frågor.

Jessika
Vilka är alla dessa konstnärer som bara lever på bidrag? Jag vet ingen konstnär eller keramiker som blivit rik på bidrag. Alla jag känner kör omkring i skruttiga bilar och lever knapert.
Hur ska man då avgöra vem som ska och vem som inte ska få? Ska alla som vill få? Oavsett om man knypplar hattar till porslinsdockor en gång i veckan? Det måste ju ändå finnas någon form av urskiljning på till vilka man faktiskt ger bidrag. Och förövrigt lämns bidrag även till hattknypplerskor så länge de bildar en förening.
När jag va ung o grön så sökte jag ett stipendium och fick till både ugn och ny drejskiva … det va ett bra startskott för mig…tror faktiskt att detta var ett bättre alternativ än att jag fått ett starta eget bidrag i 6 månader..När jag var runt 20år gammal så fyllde jag ut min lön med studiecirklar..Jag tror att om man inte drar på sig för mycket lån har billiga fasta utgifter så klarar man av dom första tuffa åren lättare..Bidrag är bra i viss del men man ska nog inte luta sig för mycket mot det..
Själv har jag tänkt söka mål pengar från EU till en ny ugn..kriterierna man skall uppfylla här är att det ej får finnas liknande verksamheter på samma ort. Man får inte allt utan en viss procent och det är bra för då måste man själv bidraga med en viss del..det gör att man inte söker för sökandets skull utan verkligen tänkt igenom investeringen.
Har sett allt för många unga tjejer som startar presentaffärer och liknande på starta eget bidrag och dom flesta blir inte långvariga..för branchen är supertuff och du måste ha en strategi för ditt företag samt ev gjort en marknadsundersökning..många lever i det blå och tror att om jag bara gör som grannen så ska det funka..det håller oftast till dess bidraget är slut..med stora skulder i ryggsäcken..

Man får bidrag för de mest märkliga sakerna. Bostadsbidrag, för att man har en stemnur, bidrag för att man har fler än fem träd på ena sidan vägen osv. För min del så skulle man kunna slopa väldigt många av de här bidragen. Men jag kan inte tycka att det är rätt att behålla bidrag (och här pratar vi STORA) för exempelvis bönder men ta bort dom för konsthantverkare. Det är ju så att det är billigare att producera mjölk i Ukrina än här och utan bidrag skulle många av sveriges bönder få klappa ihop och vi skulle behöva köpa mjölk ifrån Ukrina. Det är också jädrans mycket billigare att tillverka skålar och koppar i Kina…. ska vi då skita helt i våran egna tillverkning och enbart köpa in ifrån Kina?
Om man nu klarar sig utan bidrag så är det ju bara toppen, varför gnälla? Jag förstår inte resonemanget.
Sen är det ju också så att företag som exempelvis Raus och Wallåkra hade haft mycket svårt att överleva med sina gammla koleldade jättugnar om det inte vore så att de faktiskt fick bidrag för att bevara en hantverkstradition och ett kunnande som är påväg att döut.
Jag tycker verkligen att det är ledsamt att man väljer att se på saken som en självuppfyllande profetsia med krach i slutänden bara för att man får vissa bidrag. Det finns hundratals andra bidrag man kan få där man ju INTE väljer att se det som ett krachande plan utan en hjälp. Starta eget, barnbidra osv… är det också självuppfyllande profetsior med krach i slutändan bara för att de är bidragsberättigande?
Jag har ingen aning om vilken lön de här människorna har så jag kan inte uttala mig om det.
Varför ska keramiker subventioneras? Varför inte? Man får för barn, lägenheter, stenmurar, träd, djurhållning, äppelodlingar, tomater och en hel massa andra. Om man inte vill ha är det ju bara att tacka nej:D

#8 Jag känner inte till några keramiker som får bidrag utan talade mer generellt. Jag vet några i mitt län som får/har fått bidrag för sin konst, nu är väl inte jag rätt person att säga vilken konst som är värd att få bidrag men jag är inte ensam om att tycka att den konsten är "konstig". Många upplever det som att man slösar skattepengar på värdelösa saker. Men smaken är ju som sagt delad… hur skulle det vara om vi inte hade några konstiga konstnärer? jag vet inte. Det känns lite som att när man är ett känt namn så kan man göra vilket tok som helst och kalla det konst och få bidrag eller beställningar från kommun som jag nog tycker man kan likna bidrag.
Nu har jag svamlat på en massa saker och påståenden som jag kanske inte menar men jag är väl inte sämre än att jag kan ändra mig om någon övertygar mig om att jag har fel ;)

#11 håller med om att det är bra att politikerna väljer att bidra till att vissa "traditioner" eller kunnanden bibehålls i samhället.
Dessutom tycker jag att så länge det finns bidrag el. stipendier att söka så är det inget fel i det!
Om man tänker på vilken aktningsvärd ålder en del av dom "kända" keramikerna har så kan man fundera på …ska man ha konstnärslön när man samtidigt är pensionär..
hmmm

Jessica
Bara för att du tycker att viss konst är "konstig" betyder inte det att den har ett mindre värde för andra. Somliga gillar porslinskatter med rosa rosetter andra gillar folk klädda med rosa kroppsstrumpor som galer på Gustav adolfs trog. Få "vanliga" människor förstår sig på Picasso. Van Gogh dog utan att ha sålt en enda målning, så förmodligen var det inte en kotte som förstod sig på vad hans kladdig solrosor handlade om. Jag kan bli lite trött på att alla ska "förstå" konst hela tiden.
Jag har ingen aning om du har pluggat konst eller inte men man kan göra följande jämförelse:
Om du öppnar en bok högskolebok om oorgansikkemi så förstår du förmodligen inte ett skit av vad den handlar om förutom att det har nått med kemi att göra.
Om du däremot betraktar ett konstverk där personen i fråga spenderat lika lång tid med att studera ett ämne förväntar du dig genast att du på två röda ska "förstå" vad det handlar om. De flesta människor slutar sina konststudier vid huvudfotingar men förväntar sig ändå att de ska förstå de ibland komplexa frågeställningar konsnärer och bildskapare jobbar med.
För mig som oinsatt i oorganisk kemi kan jag tycka att det är jädrans onödigt att trycka böcker med en massa oförklarlig text (på engelska dessutom!) och ännu hällre att låta folk spendera tid med att försöka klura ut vad de där onödiga krusidullerna betyder. I alla min okunnighet förstår jag ändå att jag är just: okunnig.
Vad jag sett så finns det de som resonerar så här:
Jag tycker inte om bidrag men jag söker och tycker om att få dom, jag argumenterar däremot för att de inte är bra och att nästan inga människor får dom förutom de som redan tjänar massa pengar på sina grejer.
Jag förstår att de är ute efter att ändra hela systemet. Sänk skatten och ta bort bidragen i stället.
Och visst det funkar aldeles underbart bra så länge verksamheten är självgående och vinstdrivande.
Hur kommer det sig att det inte startar några nya operor om det nu är så vinstgivande? Ska vi strunta i att kunna lyssna på opera i forsättningen? Hur kommer det sig att keramiker och konstnärer ständigt klagar över sin skrala ekonomi?
Hur höjer man effektiviteten och produktionen i ett företag som sysslar med konst? Målar fler tavlor per timme? Hyr in reklamplats på undersidan av muggar? Sjung fortare? Det går att göra snabbare och billigare, se bara på Kina, där jobbar dom dygnet runt, sover på arbetsplatsen och släpper ut miljöfarligt material rakt ut i naturen.
Jag tycker att keramik är ett hantverk värt att bevara till frammtida generationer. I ett sammhälle där allt räknas i sekunder och placeras in i effektivitets grafer där varje enskil individs produktionskapacitet beräknas ner till minsta öre, där är det svårt att se hur keramiker ska kunna hitta tid att inte bara göra saker utan att ta fram nya produkter och nya uttryck. Vilka andra enmans företag producerar så ifrån grunden som en keramiker gör? Vilken enamansföretag har så många produkter under utveckling?
Jag tycker inte att man kan jämföra ett kapsyltillverkningsföretags förutsättningar med en konsthantverkare. Keramik är ett hantverk som tar lång tid att lära sig (tre generationer sa nån japan) och det tar lång tid att utveckla produkter.
Är det inte något som bör bevaras, lik väl som opera, stenmurar och alléer? Om man tog bort alla bidrag vem skulle då se till att stenmurar inte revs eller att alla alléer här i skåne höggs ner?

Umeåform
Förlåt att vi kapat din tråd!

Jag tror inte att man kan höja produktiviteten vad gäller konst. Att sitta och dreja 200 lika dana koppar, visst det kan vem som lära sig att göra fortare, men inte att skapa konst.
Jag skulle själv inte vilja köpa konst som blivit skapat på löpande band bara för att passas in i lönsamhetskalkyler. Det fins redna löpandeband konst att köpa på IKEA… ta en titt på deras "abstrakta" målningar, tog säkert bara nån minut att göra. Och lika charmiga som ett dassalock.
Det går heller inte att jämföra länder som Sverige och Danmark. Vi har helt skilda ekonomier. Danmark rider och har ridit på en väldigt stark uppåtgående vind vad gäller ekonomin. Något som vi i Sverige inte kan skryta med. Självfallet är det lättare att försörja sig på sin keramik i ett land där ekonomin är stark. Det fins ju en anledning till att det är nästan enbart danskar och stockholmare som köper hus här på Österlen, de tjänar mer pengar.
Sen är det lite skillnad på att driva en vinstdrivande keramisk verksamhet i centrala Köpenhamn och att driva en i Rävemåla…
Verksamheter som Wallåkra och Raus är helt beroende av sponsring och bidrag. Utan det måste de klappa igen. Jag tycker att det skulle vara synd om min son inte kunde åka dit och se hur de gjort krukor de senaste hundra åren.
Det fins ju ingen lag om att man måste acceptera bidra, söka dom eller ta emot dom. Jag tycker bara att det fortfarande är en märklig inställning att vilja ta bort bidrag just till konsthantverkare när man i så fall lika väl kan börja med att ta bort bostadsbidrag, bidrag för att låta marken ligga i träda eller exportbidrag.