Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2611 ggr
Glaze
0

Stengodsugn

Hej!

Jag är helt ny här på forumet! Jag håller på att färdigställa en keramikverkstad och undrar om någon kan hjälpa mig med val av ugn?

Jag har tänkt att dreja mest bruksföremål, muggar, skålar, fat osv. Ingen stor produktion och så gott som bara stengods.

Jag har tänkt mig en liten toppmatad ugn på ca 65-75 liter med en topp temp. på 1300 c. Det kommer att bara bli oxiderade glasyrer, tyvärr…

Jag har en budget på ca 20 000 kr. Har tittat på olika leverantörers hemsidor men det är svårt att välja.

Kanske det finns någon som har en liknande ugn och som kan rek. det märket/lev.?

VänligenGlad

Bregotta
0

Hej Glaze!

Vad kul med ny verkstad!

Köp inte för liten ugn! Min erfarenhet är att den storleken du tänkt dig "växer" man snart ur. Jag köpte 75l ugn när jag köpte min första och kände ganska snart att jag ville göra större grejor. Nu har jag skaffat en 160l! Så mitt råd är att satsa på lite större, det är bättre att satsa lite mer nu än att ångra sig när den väl är köpt. Titta också på begagnat men var då noga med hur ugnen ser ut och vilken automatik som följer med, (fräscht och inte för gammalt) Det finns en bra tråd om vad man skall tänka på vid ugnsköp här

Glaze
0

Hej Bregotta och tack för svar!

Jag kan tänka mig att det är lätt att växa ur en ugn men min ekonomi tillåter inte så mycket mer, tyvärr. Jag får väl börja litet och byta upp mig efter hand.

Jag är lite feg när det gäller att köpa beg. ugn. Tänker på att kunna köpa reservdelar osv. Inte så värst händig! Jag kan tänka mig att det är lättare att få hjälp om det är en ny ugn från leverantören? Men jag kan ha fel.

Länken du skickade mig var jättebra också, Tack!

Bregotta
0

Ja, det klart en ny ugn har ju garanti och så, men det finns nog hjälp att få om du köper begagnat som inte är alltför gammalt (kolla in ugnar på t ex Blocket där finns alltid annonser).

Ring också leverentörerna och prata med dem. De är oftast väldigt hjälpsamma (även att informera om begagnat - hoppas jag inte lovar för mkt nu Obestämd), trevliga och bra att prata med. Med dem kan man diskutera sitt ugnsköp och få hjälp med vad det är man egentligen behöver ha. Kolla här under länkar så hittar du några. Själv har jag jag haft kontakt med Lars Tärn och med Bosse på Cebex i Göteborg. Jättebra båda!