Leror
Vet att det finns en tråd om leror men jag vet inte om den automatiskt kommer upp ifall man idag tänker skriva och fråga om leror så jag provar.
Har tänkt börja när det blir varmt tillräckligt i min friggebod att prova lite nya leror. Jag har läst tråden om leror men vill ändå ha lite synpunkter.
Hade tänkt prova en vit WM2502, en vit prick CS500 samt en beigegul CS 610 alla från Cebex.
Min första fråga är om nån har erfarenhet av de här lerorna och om de verkar bra. Den andra frågan är om man kan köpa liknande leror hos Lars Tärn. En del av er skriver att han är billigare. Jag har jämfört prislistorna och tycker inte att det är billigare hos Lars.
Hur som helst så tar jag emot alla tips om en mjuk smidig lera som är lätt att dreja men ändå håller att göra lite större saker med. Har lite ont i mina handleder därav önskemålet om en mjuk lättdrejad lera.
Hälsningar Monika

Om du kan köpa samma leror hos lars tärn är det bäst du frågar honom om, han är med här på forumet så sök bland medlemmar så kan du skriva direkt till honom. Kom ihåg att jämföra frakten också. Leverantörerna kan ju vara billigare/dyrare på olika grejer också.
Men vad gäller din fråga så har jag inga svar. En lättdrejad Porslinslera kanske?
Eller varför inte bygga i lera!
De skönaste mjuka drejleror jag testat är cremevit CS630 (earthstone nånting, engelsk lera) och potclays 1110. Den förste köpte jag från cebex, den andre hos Lars T. Har inte testat nån av de 3 du funderar på.
Jag använder WM2502. Har testat lite olika leror men återkommer till den som min bästa baslera.
Funkar till det mesta och är snäll vid torkning….alltså går att torka relativt snabbt utan sprickor vid hänklar och andra påsatta detaljer.
Den tillhör nog inte de mjukaste lerorna. Vissa leveranser har varit lite väl fasta tycker jag, men det går ju att fixa med lite uppblötning så det blir en bra mjukhet. Jag är väldigt nöjd med den i alla fall.

Använder mej av WM2505 och har alltid trivts väldigt bra med den. Sällan att den "slår sej" eller spricker. Finns kanske leror som är ännu bättre vid just drejningen men jag tycker att det är viktigt att väga in alla moment för att få en helhet av hur betyget för en lera ska bli. Jag ger högst betyg till just denna lera. Under min utbildning använde vi oss oftast av WM 2505 - och det är ett gott betyg att den används i utbildningarna.

Jag gillar också WM2502 men bytte för flera år sedan till Creaton 254 som är en liknande lera. Bo Erlander Ab på Ringön Göteborg säljer den för 7:- inkl. moms. Den är mjuk och jag upplevde den som mer lättarbetad när jag bytte från WM2502.

April24
Om man jämför Tärns prislista för leror så kostar Cebex lera CS500 10.90:- / kilot .
Hos Lars tärn kostar Witgert 11: 7.80:- , för övrigt verkar det som om den billigaste leran (en) Cebex har i sitt sortiment kostar 8.50:-/kilot(2008 års prislista, höjt nu?) , Lars har många i den prisklassen att välja mellan + en massa andra leror också naturligtvis.
Annars kan jag rekomendera pottclays leror.
Om du har ont i handlederna rekommenderar jag en extra mjuk lera som Potclays som Lars T har ( också Cerama förr i alla fall…) framför allt deras 1109 m prickar eller 1110 som är samma utan prickar. Dessa lerorna tycker jag är helt "outstanding" som mjuka drejleror, otroligt lättdrejade. Något lite hårdare men fortfarande en mjuk och trevlig lera att dreja i är RB 03929 som är rödbrunaktig, den är från Cebex.
Men de engelska lerorna verkar överlag vara mera mjuka och inte så himla hårda för oss som har taskiga handleder. Har man dessutom ingen kvarn att köra leran i så är det ju ännu viktigare att man har en mjuk lera att jobba med.
Har använt en stengodslera som heter F100 från Frankrike som är väldigt trevlig, blir grå i reduction, sen har jag en bra Porslinslera från Cebex, men den varierar lite i hårdhet vilket ju är ganska dåligt egentligen??? Vill man göra stora saker så är det ju väldigt svårt att knåda om den är för hård och man saknar kvarn, ett sätt är ju förstås att centrera en mindre klös och sedan smacka på en till klös ovanpå… Kanske kan du köpa hem mindre mängder och helt enkelt jämföra själv?
Lycka till!!

Eftersom trådens fråga är indirekt riktad till mig så svarar jag ändå här … WM2502 är en Fuchslera (som jag inte har) och jag tar bara undantagsvis hem leror från Fuchs. CS500 och CS610 är mig veterligt återförsäljarens egna marknadsnamn och därför vet jag inte deras ursprungliga namn eller tillverkare, det får du fråga dem om. Det är alls inte osannolikt att jag har originalen eller likvärdiga alternativ, vi handlar ju alla från de få lertillverkare som finns, mer eller mindre.
Prisjämförelser är bara intressant om man jämför äpplen med äpplen, alltså för samma lera. Det blir lite orättvist att ställa mitt högstapris för enbart ett paket mot det pris man får hos andra för nästan ett ton, särskilt om det är en annan lera. De flesta handlar mer än 1 paket åt gången, särskilt om man måste lägga på frakt. Jag ska inte göra reklam genom direkta prisjämförelser i kr, det kan var och en själv göra, även jämföra fraktpriser + förpackning + fakturaavgifter + kreditlängd, som också bör tas med i jämförelsen om den ska vara fullständig.
Just Creaton-lerorna är bland de allra billigaste i inköp, om de därför är sämre eller likvärdiga är upp till användarens smak, alla tycker olika, det har jag lärt mig efter 7 år som lergubbe. Men jag kommer att ta in dem i sortimentet ganska snart som ett lågprisalternativ, särskilt för skolor och kursverksamheter som oftast frågar efter det allra billigaste.
Tack alla för era tips. Jag använder ju inte så mycket lera som ni tror jag så priset är inte enbart det jag tänker på, det verkar inte skilja sig så mycket åt. Jag vill dock gärna se en bild på hur leran kan bli efter bränning, det är mycket det jag vill åt också. Hur som helst jag hinner ändra mej hundra gånger än, det dröjer till vårtemperatur i min dréjarbod. Men jag provar lite nya leror iallafall, tycker det är kul.
mvh Monika

Jag använder uteslutande Creaton. Finns i många olika valörer och grovlekar. Kan verkligen rekommendera den. Goda torkegenskaper. Att den dessutom verkar ha bästa pris är ju bara ett plus, jag har då inte hittat någon billigare.
En vacker skärv (subjektivt förstås, smaken o baken) är väl väldans viktigt. Förutom att den är trevlig att arbeta med. Det med priset…. testade en gång att stoppa in siffror i räkneverktyger som finns på Nuteks hemsida, där man kan räkna ut hur mycket man ska ta betalt för en produkt utifrån siffror man stoppar in. Om jag använde en lera för 9 kr/kg eller en lera för 15 kr/kg påverkade slutpriset ytterst lite. Om det är 330 g lera i en mugg som söljs för 180 kr är lerkostnaden 3 eller 5 kr. Skildnaden är 2 kr, Om man är nöjd på alla sätt o vis med en billig lera finns förstås ingen anledning att köpa en dyrare, men om man tycker nån dyrare är mycket trevligare att jobba med och eller vackrare då kanske det kan vara värt 2 kr/mugg.
312, håller med fullständigt! Att den både ska vara vacker i skärven och att den ska dessutom ska gilla mina glasyer är ju andra saker som jag väger in när jag ska bestämma mej för en lera, först efter det tittar jag på priset. Sådan jätteskillnad är det ju inte mellan normala leror att priset spelar en sådan avgörande rol, inet för mej i alla fall. Då prioriterar jag hellre en dyrare lera om den funkar bättre för mej.
Min Porslinslera från Cebex kostar ca18kr/Kg, typiskt att falla för en så dyr produkt…

Bo Ehrlander har en Porslinslera för 7kr. Att den är billig behöver ju inte betyda att den inte är bra. Kolla bara på julmusten i år, den billigaste fick det bästa betyget.