stipendier
Söker ni stipendier? Och får ni några? Jag tycker det verkar som det är betydligt lättare om man gått högskoleutbildning… Rätta mig gärna! Jag har sökt några och inte fått… Sade hon bittert.
Jag fick ett stipendium som 21-åring som räckte till ugn eldrejskiva och leror..sen fick jag noras kulturstipendium när jag vann det nordiska drejarmästerskapet..ett litet arbetsstipendium oxå…men sen har det varit stopp…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Min erfarenhet är att man får söka inte bara en utan flera gånger samma stipendium.
jo det vill jag lova..Wadkpingsstipendiet har jag sökt varje år i 15 år…landstingets kulturstipendium likadant..det är bara folk som fått det tidigare som får dom eller så är dom inte självlärda som jag..*L* eller så är dom släkt med dom som sitter i juryn*L*..är jag bitter eller är jag bitter*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag vill gärna ta upp den här tråden igen. Har det hänt något sedan sist? Har någon sökt och fått stipendier? Tips? Jag skulle behöva lite extra tillskott för att kunna bygga upp en ny verkstad. Är det någon som fått bidrag för införskaffande av utrustning och dylikt? Kan det vara lättare att får bidrag om man är några stycken i en kollektivverkstad?

Det verkar vara lättare att få bidrag för projekt än för inskaffande av utrustning. Men det var nån här på forumet som hade fått till sin verkstad, ska försöka hitta tråden.
Jag har fått två stip. ett på 5 000 kr och ett på 10 000 kr och är nu i full gång att söka igen, många ska sökas nu tidigt på vårkanten.
Kan tänka mig att det är lättare för kollektiva verksamheter, får den känslan när jag läser om olika fonders kriterier.
Lycka till!

Vill tillägga att det ofta är som #2 skriver. Har pratat med en som satt i en stipendiekommitte och hon berättade att det är så många som är kvalificerade och pengarna räcker itne till alla, så det bildas en informell "kö" där det alltså kan löna sig att söka flera år på raken om man får nej. Och i vissa stipendium kan det vara som så att ena året ger de till en keramiker och nästa till en textilare och nästa till en metallare och nästa till en dansare så alla keramiker får snällt vänta tills det har gått några år innan de kan komma ifråga igen. Men det beror ju naturligtvis på vilken form av stip. det är. Och om man är kvalificerad.
Sen är det som så att har man väl fått ett så är det lättare att få fler.

Jag har just sökt stipendier till en grupputställning i utlandet. Vi sökte 20 stipendier på en gång och har fått två. Det tror jag inte är så ovanligt. Det kan lönar sig att göra en lång lista på tänkbara stipendier och beta av dem allihop med en grundansökan som tillpassas varje stipendium. Allt måste vara väl dokumenterat också f ex ett preliminärt kontrakt med galleri och en genomtänkt budget.
Ni som sökt vet ju säkert allt detta men kanske nån kan bli hjälpt. Jag lärde mig mycket av att söka så många fonder.
vh Gisela
Jag har letat men jag kan inte ens en gång hitta 20 stipendier som jag kan söka. Men jag får väl leta vidare. Det kan kännas lite tröstlöst att söka stipedier också, det tar tid och är inte roligt, det kan kännas som att det är mer lönsamt att investera sin tid i att jobba i verkstaden eller på olika brödkneg för att få råd med det man hade tänkt sig. Helenalindberg, var det projekt du sökte pengar till?

Har sökt för projektens materialkostnad.
Tycker det är ganska kul att söka, när man väl är igång.
Anlitade en stipendieförmedling, men tyckte inte att det gav så mycket då jag redan innan hade rätt bra koll på stipendier.
Syoguiden.com har rätt bra sida, klicka på utbildning och sen stipendier.
Många är för högskoleutbildade, men det finns för oss andra också!

Ett tips är att kolla in andra konstnärers cv. Där brukar finnas en sektion med vilka stipendier de fått. Om nåt verkar passa dig också så undersök det vidare.
Helena och Gisela, tack för tipsen!
Helena, är det stora projekt du har sökt för? Undrar om man kan ansöka för att till exempel pröva fram nya glasyrer eller om det måste vara större projket. Allt man gör i verkstaden kan ju i viss mån beskrivas som projekt, börja tillverka en ny sorts kopp till exempel.