Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2026 ggr
rakuLotta
0

Stenskiva

Är på jakt efter en marmorskiva att "slänga" leran mot, eller knåda den emot. Är det specifikt marmor det ska va eller funkar det med granit? Har eventuellt en försänkning på HTH men för tillfället fanns det bara granit. Vad säger ni, funkar detta lika bra?

Annars är det väl bara att vänta. Har sökt på blocket oxå men då har det bara vart antika rockoko möbler med marmorskiva på…. och de kostade skjortan. Det verkar som de gamla 80/90 tals marmorborden tagit slut…

L.A.E
0

Det funkar lika bra med granit

rakuLotta
0

Åh, vad bra. Jag tänkte att det inte borde vara nån skillnad men det har bara pratats om marmor här så jag blev osäker.

Tack L.A.EGlad

kinnekulle
0

Ett tips är att ringa stenhuggerierna som gör gravstenar eller kyrkogården, jag jobbar själv där och vet att vi får "över" många stenar, inte så att de varit använda, men iblan så tar vi hem för mycket och det blir över mm, så hör där. MIn ena svåger jobbar på stenhuggeri och här gör de bla, diskbänkar i marmor, och där de sågar ut hålet till själva diskbaljan, den biten brukar de kassera, och den är ju rätt stor, 50 ¤ 50, det kanske kan vara något?

rakuLotta
0

Ja, det var ett bra tips. 50*50 är ju ungefär vad man behöver. Det ska jag kolla upp. Tack!

Freja15
0

Då undrar novisen: Vilken sida av stenskivan använder du?

rakuLotta
0

Ja, frågar du mig så har jag bara hört att det ska va baksidan, den som inte är polerad.( den polerade ytan suger liksom vacuum) Är själv novis:-)

kinnekulle
0

stämmer gott, den skall vara lite matt och lite lite skrovlig, då är den kanon, men sedan blir den bara bättre och bättre, ju mera slag den blir utsatt för=)

Holzdesign
0

Ett annat material som jag använder är betong. Man gör en form i den storleken man önskar i formplywood och gjuter med vanlig betong. Betydligt billigare och fungerar utmärkt.