"Recept"
Läste på olika inlägg ni haft, 1.att man kan blanda ren kopparoxid med vatten och några droppar diskmedel. Sen på en annan, 2.att man kan pensla på den på objektet.. Har jag förstått det rätt så? 3.Får man då fram en kopparton -då det heter kopparoxid …
Beror på om du vill ha grön (oxidationsbränning) eller röd (reduktionsbränning) färg? För att få röd färg så behöver nog oxiden spädas med något (t.ex. en vit glasyr) annars blir det lätt för starkt, övermättat. Sen finns ju engobe också, kanske enklare att jobba med?

Lämnar bort objekten till skola för bränning. Tänkte mig en färg som skiftar metallisk och förstärks/mörknar i fördjupningar på skulpturen, förstår du tankegången. Som ett gammalt kopparkärl. Du kan ju det här med att få fram läckra skiftningar och kombinationer (har sett några av dina verk)

Som sagt viktigt att veta innan man svarar:
Bränner du lergods eller stengods?
Oxidation eller reduktion?
Du bränner på skola, troligen oxidation.
Lägger du på ren kopparoxid utan glasyr lär du ju få ett tämligen svart o matt resultat.
Med glasyr i en el ugn (ox) ett grönt eller turkosaktigt resultet helt beroende på vilka komponenter glasyren består av.
I en reduktions ugn, ved,gas osv kan du vid kraftig reduktion få ett tämligen kopprigt resultat (inte särskilt snyggt enligt mig men smaken är ju som baken, har också märkt att vissa av mina hårt reducerade alster långsamt börjar återta sin gröna färg efter ett tiotal år eller så)
Vill du ha ett kopprigt och metalliskt utseende i en vanlig elugn föreslår jag den super rinniga glasyren aventurin, som väl får betraktas som en klassiker. men gör prover innan så du inte förstör din skulptur. AK

Lars Tärn säljer en redox som i oxidationsbränning ser ut som koppar. Här kan du läsa mer om dom: http://www.tarn.se/redox.htm
Viktigt är att läsa infon han skriver om dom innan du anväder dom.