Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2730 ggr
Jessika
0

Plattengobe

Hej!

jag har som sagt fått hem en helt ny ugn och ska nu bränna den för första bränningen. Det står i instruktionerna att man ska köra den tom men med sättplattorna i.

FRÅGA: ska jag sätta plattengobe på plattorna innan jag bränner och måste/ska man ha det på båda sidor om plattorna?

Är plattengoben till för att hindra keramiken att fastna eller är den även till för att hindra sättplattorna från att fastna i sättpelarna?

I eftermiddag kör jag ;)

Linoja
0

Sättplattorna fastnar inte i pelarna. Man brukar bara ha engoben på ena sidan. Har det runnit  ner glasyr skyddar engoben plattan och man kan hamra bort glasyren med hammare och mejsel. Se till att du har engoben ganska tjockt påpenslad. Jag kan dock inte svara på om du ska pensla på engoben före inbränningen, jag tror att du ska köra utan.

Jessika
0

hm… ja det fanns ingen beskrivning på det.

När jag har tömt ugnen på min kurs så sitter ibland pelarna fast på undersidan av plattan. Risken är då när man lyfter att de lossnar på vägen upp och ramlar  ner på keramiken. Undrar varför de fastnar där? JAg tror att det är plattengobe på båda sidor där kanske är det den de fastnar i?

Jessika
0

Nån annan som vet om jag ska pensla på plattengobe före inbränning av ny ugn?

Ulla
0

Det enda jag vet är att du inte måste göra det. Skulle det kunna göra någon skada på ugnen att plattorna är penslade med plattskydd vid inbränningen…? Det verkar inte troligt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Eftersom du ändå ska köra ugnen tom utan gods i ( det vet jag att det stod i min manual i alla fall) så kan du väl köra plattorna rena först och sen sätta på plattskydd? Inbränningen är ju bara till för att du ska kunna kalibrera temperaturen mot testkonerna som medförljer, eller hur?

Jessika
0

#5 I min manual stod det att testbränningen är för att härda ugnens material och ge ett skyddande oxid skikt till elementen.

Det enda jag var orolig för var att plattorna och pelarna kommer fastna ihop om jag kör utan plattengobe.

Några testkoner fick jag inte med ugnen. Men det kanske man borde testa med?

Ulla
0

Plattorna och pelarna kommer inte att fastna ihop, det behöver du inte oroa dig för.

_
_

LarsT
0

Jag rekommenderar att lägga på plattengobe innan första inbränningen som ska ske i långsam takt. På det viset bränner du in ugnen och plattorna på samma gång. Onödigt att bränna 2 ggr tomt.  Att pelarna fastnar ibland beror på att de är i en lägre eldfast kvalitet och alltså sintrar fast lite grann vid bränning i hög temp. De pelare som levereras till mina ugnar nuförtiden är i en högre kvalitet och de behöver ingen engobe. Detta kan man se genom att de är vitare och vitheten kommer sig av en högre halt aluminium. Du kan mycket väl doppa ändarna i engobe för att vara på säkra sidan.

Om du ska kalibrera tempen mot testkoner får du ett sannare resultat om du har grejer i ugnen. Koners utslag beror på både tid och temperatur och atmosfär, därför kommer du inte att få samma utslag i en tom ugn som i en full. Nackdelen är förstås att du får bränna i en okänd ugn med en massa grejer och det är en risk, men jag föreslår då att ställa in automatiken på en 10-20 lägre temp till att börja med. Man kan ju bränna om ifall det visar sig som underbränt.

Ulla
0

Kan de verkligen fastna ihop så att det blir ett problem? Det trodde jag inte.

_
_

lotta2
0

Jo, jag har varit med om att en pelare satt stenhårt fast i en sättplatta, och bestämde sej för att släppa bums ner på ett stort snyggt fat innunder. Men det var en en gångsgrej. Ibland tycker jag att dom sitter lite extra hårt fast i plattan  men numera lyfter jag plattan upp ioch kollar med en extra hand om någon sitter kvar i plattan först innan jag lyfter upp den.