Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 18893 ggr
pyromanen
29

Bladguld, erfarenhet?

Någon som har erfarenhet av att jobba med bladguld? Som kan tipsa om vad som funkar och inte? goda råd?

rakuLotta
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har använt bladguld(eller slagmetall, då guldet var så väldans dyrt:-) Det är ju väldigt flyktigt om man kan kalla det så. Det fladdrar gärna iväg, och är svårpenslat( går gärna sönder.) Med penslat menar jag ju inte att det är flytande utan man tar en guldgrund först på den yta man vill ha det på. Den får torka och blir då klibbig och på det fäster sedan bladguldet. Man penslar sedan med en mjuk pensel på bladguldet på ytan. Det är svårt att få det jämnt, det skrynklar gärna ihop sig och veckar sig, men på nåt sätt så tycker jag det är finare när det inte blir så perfekt.

Jag har tagit silverslagmetall på denna gubben.

Hoppas det hjälpte dig något. Ta och prova på nåt som du inte är så noga med först så du känner hur det funkar innan du ger dig på det rätta föremålet.

Doriz
1

Jag har också använt bladguld dock ej på keramik. Min upplevelse är densamma som rakuLottas - det var inte helt enkelt och där jag lade det på en slät yta blev det lätt veck men på knöckliga saker ex en utskuren ros eller en fasad kant så blev det ok. Säkert är det som med allt att man lär sig och kommer på knep som både förenklar och förbättrar.

Bregotta
0

Var köper ni det någonstans? Och vad kostar det ungefär?

rakuLotta
1

Jag köpte det på Innex i Göteborg. Ligger vid gamleport ungefär. Det där lilla torget i hörnet fredsgatan/ kungsgatan.

Kommer inte ihåg riktigt vad det kostade men det var väl en 10 ark . Kan ha kostat lite över hundralappen??( men då var det inte äkta bladguld då) och så guldgrund på det, 125 kr stod det på den flaskan. ( sen kommer man aldrig ur den affären med bara det man tänkt köpaFlört)

helenahenstedt
0

Googla Inex, Panduro, Slöjddetaljer, Kinn m fl så står det säkert på deras hemsidor.

lotta2
2

SkrattandeJag har också använt det en hel del och tycker att det är en intressant metod men både väldigt knöligt och numera skitdyrt, eftersom guldpriset är svinhögt nu vilket också ger direkt avtryck i åpriset på slagguld, men man kan ju använda slagmetall i ställe om man tycker om det, det är ju betydligt billigare. En bok m guldark kostra nu säkert mellan 4-500 kr för några få ark. Man ska ha riktig guldgrund som ma ska lägga på tills det är halvtorrt inte superklibbigt längre, tar ca 3 timmar hos mej beroende på luftfuktighet och värme. Finns även en snabbgrund i handeln, har ej testat den. Sedan ska man ta guldarket  och lägga det på grunden(med en pincett går det, men det är knöligt) .

Man ska helst använda en speciell pensel som blir laddad med statisk elektrisitet och så lyfter man penseln mot guldarket så följer det med penseln. Sedan ska man trycka försiktigt ovanpå så det får fäste. JAg beukar vänta ett tag så dte sitter bra, sedan borstar jag bort överskottet i en låda så jag kan använda guldbitarna igen. Se upp så du inte nyser elle hostar när du lyfter guldarket för då har du det överallt i minimala småbitar som är svåra att få upp igen.

Sedan ska man polera upp glansen m guldet, egentligen med en slipad agatsten enligt riktiga förgyllare, men det är ju inte heller det lättaste att hitta. Men det är en intressant metod men svår att komma igpng med, i början ser det fult ut med diverse veck och knottror på det man förgyller, men det är ju som allt en inlärningskurva.  Men med tanke på hur pass dyrt det är nu guldet alltså så kan jag rekommndera att testa med den lite billigare slagmetallen i stället tills man får in tekniken och handlaget…Så slipper man slänga 50 spänn i taget i fnösburken.Flört

pyromanen
1

Jag köpte för några månader sedan. En "bok" med bladguld kostade 299 kr och guldgrunden 195. Företaget hetter Artistica.  Har inte vågat testa än. Köpte en variant som heter transfers, vilket innebär att varje ark ligger på ett litet "smörpapper" så man inte måste lyfta guldet med pincet utan kan ta hel smörpappret med fingrarna..   Nu återstår bara att prova!

Rakulotta: Silvret ser väldigt lyckat ut på skulpturen på bilden  Har du ett lager metall eller flera?

Tackar för alla tips, vill gärna höra mer :-)

Bregotta
0

Hur hållbart blir det? Måste man efterbehandla på något sätt? Vad jag undrar över är egentligen - kan man ha som dekoration i ett fat som man använder som prydnad? Eller skavs det av väldigt lätt?

lotta2
0

Tur för dej att du fick det så billigt Pyro!  När jag kollade sist för att beställa mer var det för 23 karat 25 blad i en bok 460 kr… det finns ju olika guldhalt också  i bladguld. Men jag ska kolla runt hos Artistica när det är dags att köpa fler, som sagt det kan ju skilja mer. Jo, jag har användt transfers också, men dom smular lätt dom med…;D

lotta2
1

Tur för dej att du fick det så billigt Pyro!  När jag kollade sist för att beställa mer var det för 23 karat 25 blad i en bok 460 kr… det finns ju olika guldhalt också  i bladguld. Men jag ska kolla runt hos Artistica när det är dags att köpa fler, som sagt det kan ju skilja mer. Jo, jag har användt transfers också, men dom smular lätt dom med…;D

EvaLeraMM
0

Ser jätte läckert ut ”rakuLotta”. Jag har samma undran som ”Bregotta”, hur hållbart blir det??

rakuLotta
0

Tack! Nu har jag skrapat lite på baksidan och det försvinner inte men det blir lite repor i det kan man säga. Där silvret sitter jämnt och inte veckat sitter det bra. Där det däremot blivit veckat så finns det ju metall som inte sitter i direkt kontakt med guldgrunden. Den kan nog lossna vid nötning.  Vet inte om man kunde lacka över på nåt sätt? men om det ändå bara ska va som prydnad så spelar det väl kanske inte nån roll. Har man glasyr under så kanske det bara blir fin "patina" om det ser lite skavt ut med tiden.

rakuLotta
0

Hmm, nu när jag tänker efter så sa de på affären nåt om att man skulle efterbehandla guldslagmetallen med nåt så att den inte skulle ärga, alltså kanske detta skulle göra den mera tålig oxå?  Kommer däremot inte ihåg vad det var man skulle användaObestämd. Ring och kolla med affären är väl kanske det bästa.

Bregotta
1
Bregotta
0

Jag beställde från Artistica idag. Samma priser som pyromanen fick, samt att vad jag fattar så var det 23,75K i alla fall står det det på beställningsbekräftelsen. Nåväl där finns ett faktablad om hur man gör och där står det att man skall efterbehandla bladsilver och slagmetallguld med t ex Shellac annars oxiderar det.

lotta2
0

#15, VAr bara glad att du slapp betala så mycket då. Många mindre hänger ju inte med på guldpriset upp och ner och då kan det bli såhär att det hos vissa är skitbilligt och hos andra ett mer vanligt pris beroende på guldpriset upp och ner. Vissa har enbart priser uppe vid förfrågan på nätet just för att det går upp och ner så mycket. Passade själv på och sålde av en del guldsmycken jag inte gillade nu när dte är så högt. Jag kollade in  på martinscolor.com och dom säljer även agatstift för den som verkligen vill ge sej in på detta, men köp inte guldet där, betydligt dyrare än det ni hittade…Flört

rakuLotta
0

Hmm, i affären sa hon bara att detta gällde guldet. Jag har inte behandlat det silvriga på gubben, och han har stått här i över ett år. Där har inte hänt nåt ännu. Men shellack, det är ju gulaktigt. Hur blir det tro om man skulle ta det på silvret?

Ulla
0

Silver oxiderar ju så om det är riktigt silver så borde det bli svart om det inte är behandlat på något sätt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

rakuLotta
0

Ja, fast detta var slagmetall av nåt slag, inte riktigt silver. Har det int hänt nåt på ett år så kanske det inte gör det förhoppningsvis. Ska kolla med inex vad det var jag köpte egentligenFlört