Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 4054 ggr
purpur
0

Engobe-krångel

Hejsan allesammans!

Jag har en önskan om att jag ska kunna börja med sgraffito. Jag har blandat engobe efter ett recept som jag har fått från en lärare som höll i en keramikkurs. På receptet står det att denna engobe ska passa torra och nästan torra leror.

Har gjort 1 kg av denna engobe för att kunna doppa mina muggar i den. Doppar muggarna men sen när jag ska rista på muggarna så faller små bitar av engoben av. Det vill säga att där jag ristar så får jag inte fina linjer utan istället blir det breda eller hackiga linjer pga. av det faller av små engobebitar.

Jag har provat receptet i en mindre mängd och då har det fungerat. Kan det blir "för mycket" engobe för leran att klara av när jag doppar föremålet? 

Leran var nästan torr när jag prova detta. Tror ni att den ska vara supertorr? Kan det vara själva lertypen som är dålig på att absorbera engoben?

Skickar med receptet så kanske nån kan avläsa något av sammansättningen.

260 g kaolin

240 g ballclay

200 g natronfältspat

210 g kvarts

50 g borax

40 g titandioxid

Vad ska jag göra för att det ska fungera?

Tack på förhand

/purpur

A.M.L.
0

Jag gör enklare, jag blandar engobe i lerslamman som blir när jag drejar till "filmjölkskonsistens". Jag penslar på engoben, med bred mjuk pensem. Kan göras från att leran torkat bara lite till innan den "börjat ljusna". När jag ristar är det bäst om leran är precis lagom, inte så att "skrapet" fastnar kvar i linjerna, men inte så att det spricker heller…Har inte provat att doppa, med penseln kan jag ha mindre mängd med engobe blandad, (behövs ju lite större mängd för att doppa ett stort fat).

A.M.L

KAKL
0

Gör en enklare engobe det är mitt tips också. (möjligheterna är (nästan) oändliga)

Om man vill rista/göra scrafitto så skulle i varje fall inte jag jobba med torrt och nästan torrt gods (även om det är jättepraktiskt med en engobe som går att lägga på torrt gods.) om du skall doppa vilket jag tycker ger jämnt och snyggt resultat gör det en liten stund efter beskickning eller tom före beskickning, då kan du lätt som en plätt svarva bort rinn. Större fat brukar jag också penselmåla då de kan vara lite svåra att hantera innan de är brännda. (Byggda grejer penselengoberar jag också) Exakt i vilken tidpunkt det är bäst att skrapa måste man själv exprimentera sig fram till men absolut inte när godset ar så torrt att engoben faller av. Om du inte skall skrapa då funkar säkert din engobe att lägga på torrt, så släng den inte.

Keraleij
0

Engoben måste vara anpassad till den lera man använder, så att krympningen blir lika stor -annars kan engoben spricka upp för att den blir "för stor" eller "för liten" för föremålet när alltsammans torkar. Alltså, ska man lägga engoben på torrt så får den i princip inte krympa alls.

Krympeffekten märks mer ju tjockare engoben läggs på -och doppar man blir det ju i allmänhet ganska tjockt.

Jag jobbar själv med lergods och doppar godset när det är läderhårt -men det är ganska kinkigt ibland. Är det hög luftfuktighet och låg temperatur i lokalen så vill gärna bräm och hänklar rasa ihop. Jag brukar förebygga detta med en varmluftspistol på känsliga ställen efter doppet.

Vill du sedan göra skraffitto på -vänta tills engobelagret är läderhårt eller en aning torrare. Rista -jag använder helst en pyttelitten mirett för snygga linjer. Vänta tills det torkat helt innan du borstar av spånen så riskerar du inte att det kladdar fast.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se